از ممنوعیت واردات واکسن کرونا به ایران تا جهش ژنتیکی ویروس مرگبار

کرونا امروز هم در کشور خبرساز بود. از خبر بد رئیس کل بانک مرکزی درباره عدم امکان واردات واکسن کرونا تا مرگ و میر ۲۸۴ نفر از بیماران هموطن از جمله اخبار مهم امروز درباره کرونا است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز کرونا هم اخبار زیادی را در ایران رقم زد. خبرهایی از روایت امیرسیاری از اقدامات نیروهای مسلح در مقابله با کرونا گرفته تا روایت رئیس بانک مرکزی از عدم همکاری کشورها در فروش واکسن کرونا به ایرانیان.

شاید اصلی ترین خبری که امروز در حوزه بیماری کرونا –به جز خبر فوت هموطنان- منتشر شد، درباره ناتوانی کشورمان در واردات واکسن کروناست. خبری که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد و نوشت: از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

همتی اعلام کرد: کره جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خرید های بشردوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا درهنگام انتقال بدهد. صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدانکرد. البته، انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که انشاالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاههای ذیربط به نتیجه خواهد رسید.
او در انتهای پست اینستاگرامی خود نوشت: خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قراردارد.اخبارواصله درخصوص تولیدداخلی واکسن کرونا نیز امیدوار کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه نیز امروز درباره خرید واکسن کرونا توضیحاتی ارائه کرد و گفت: موضوع کرونا و تهیه و تامین واکسن، آن یک موضوع ملی است و در چارچوب ستاد عالی اقداماتی را انجام داده‌ایم.

خطیب زاده با بیان اینکه ایران عضو کنسرسیوم کوواکس برای تولید واکسن است که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کند، گفت: مسیر به صورت جدی طی شده و پیش‌خرید هم انجام شده است. ایران امیدوار است این کنسرسیوم اعلام کند که واکسن را به مرحله تولید رسانده است.

وی با بیان اینکه همکاری‌ها برای تولید واکسن هم بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: در این رابطه با کشورهای مختلف از جمله چین صحبت شده است و هرگاه وزارت بهداشت و بخش خصوصی اعلام آمادگی کنند، وزارت امور خارجه آماده تسهیل امور آنهاست. اما آمریکا و رژیم ترامپ هر تلاشی انجام می‌دهد تا دردی را به ملت ایران وارد کند ولی این مسیر سال‌هاست که شکست خورده و ما به همکاری بین‌المللی خود ادامه می‌دهیم.

 خرید از خارج یا تولید در داخل؟

علاوه بر همتی، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هم در نامه ای مفصل به معاون اول رئیس جمهور درباره واکسن کرونا نوشت: در زمینه استفاده از دستاوردهای علمی دانش بشری و نیز جایی که مسئله حیات و زندگی میلیون‌ها ایرانی مطرح است، طبیعتاً نمی‌توان بر مسائل رقابت‌های فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک پای فشرد، همچنان که تاکنون نیز برای برخورداری از کمک‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) دولت ایران انعطاف داشته است. لذا، به طور روشن خواهشمند است دستور بفرمائید تا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط، مسئله ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا (با لحاظ شرایط کشورمان و درایت در انتخاب مبدأ خرید) را در اولویت برنامه‌های بهداشتی آینده‌نگر کشورمان قرار دهند. برای تحقق این امر مهم اولاً لازم است امروز، از تمامی منابع مالی ممکن در چارچوب این کشور استفاده شود؛ و ثانیاً در بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، پیش‌بینی لازم و قاطع در این زمینه به عمل آید. اینک فرصت هنوز با قیست تا در بحث‌های مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، سهم سلامت در حدی افزایش یافته و پیش‌بینی شود که پاسخگوی چنین فرآیندهایی باشد. تخصیص بودجه برای سلامت مردم ایران و اولویت تأمین اعتبار برای خرید واکسن، از «سرمایه‌گذاری‌های» اساسی برای تقویت زیرساخت‌های توسعه کشور است.

همچنین امروز بررسی آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در مجلس هم برگزار شد و در آن، شرکت های داخلی که در حال تحقیق درباره تولید واکسن کرونا هستند به ارائه توضیحاتی درباره آخرین اقداماتشان پرداختند که طبق این توضیحات به نتایج خوبی نیز دست پیدا کرده اند.

بحث واکسن کرونا در کشور هم باعث شد تا گفتگوهایی در این باره بین مردم شکل بگیرد. در یکی از گفتگوهای رسانه ای، مردم درباره اینکه آیا حاضر هستند واکسن کرونا به آنها تزریق شود یا نه، صحبت کردند و پاسخهای جالبی دادند.

جهش ویروس کرونا در ایران

متاسفانه باید گفت آمار مرگ و میر در کل کشور هم همچنان بالاست به صورتی که امروز از سوی لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد ۲۸۴ مورد فوت هموطنان بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته اتفاق افتاد و حال ۵۷۹۶ بیمار هم به شدت وخیم است. همچنین سخنگوی وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای درباره وضعیت کرونا در استان گیلان گفت : روند کرونا در گیلان افزایشی است.

چرا کرونا در ایران این چنین قربانی می گیرد؟ شاید دلیل آن چیزی است که پژوهشگران ایرانی اعلام کرده اند. آنها یک واقعیت علمی ترسناک درباره تغییرات ویروس کرونا از ایران را بیان کرده و می گویند مطالعات حاکی از جهش ژنتیکی ویروس این بیماری در میان ایرانیان است. دکتر محمدعلی ملبوبی معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مجری طرح ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران گفت: طی ۵ ماه اخیر چندین جهش ویروس کرونا در نمونه‌های ایرانی دیده شده است و این جهش‌ها همواره در حال افزایش هستند و بیش از نیمی از این جهش‌ها اختصاصی ایران بوده‌اند.

معجزه ویتامین D در سیستم ایمنی بدن هم خبر علمی دیگری است که امروز منتشر شد و متخصصان درباره نقش حیاتی ویتامین "D" به عنوان یکی از ریزمغذی‌های مفید و ضروری بدن و کمبود آن در کشور هشدار دادند و در دوران شیوع کرونا توجه به تامین این ویتامین بیش از پیش کرده اند چرا که بر اساس یافته‌های علمی در پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹ نقشی موثر و کلیدی دارد.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =