ضرورت تدوین اطلس آلودگی خاک استان قزوین

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: قانون حفاظت از خاک سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که اجرای آن گام مهمی در راستای صیانت این ماده ارزشمند و مقابله با عوامل تهدیدزا و آلوده کننده آن دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه در این قانون وظایف هرکدام از دستگاه ها در قبال صیانت از خاک پیش بینی و معین شده و برخی وظایف در این حوزه نیز به شکل مشترک باید پیگیری و انجام شود که در این قانون به آنها اشاره شده است، گفت: این قانون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین با جدیت و حساسیت اجرا می شود، البته منتظر ابلاغ آئین نامه های شیوه اجرای این قانون در بخش هایی که هنوز عملیاتی نشده هستیم و امیدواریم با اجرایی کردن آنها شاهد حذف همه منابع آلوده کننده خاک در استان باشیم.
عباس نژاد اظهار کرد: در این قانون جرائم کیفری برای آلوده کنندگان خاک پیش بینی شده و اگر مورد آلودگی پرخطر باشد با اعلام وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان حفاظت محیط زیست بلافاصله باید آلایندگی مورد نظر متوقف شده و شخصیت حقیقی یا حقوقی متخلف باید پس از طرح پرونده در دستگاه قضا خسارت و جریمه بپردازد و اگر نیز مورد غیراضطراری باشد شخص حقیقی یا حقوقی در مدت زمانی مشخص ملزم به رفع و قطع آلودگی می شود در غیر این صورت پرونده تخلف در دستگاه قضا تشکیل و باید خسارات وارد شده پرداخت شود.
او به خطرات آلودگی خاک برای انسان ها و سایر جانداران اشاره کرد و گفت: آلودگی خاک می تواند کیفیت و قابلیت کشاورزی آن را از بین برده و یا باعث آلوده شدن ریشه گیاهان و تولید محصولات ناسالم شده و سلامت و جان مردم را به خطر بیاندازد.
عباس نزاد با بیان اینکه باید با استفاده از ظرفیت قانون حفاظت از خاک، اطلس آلودگی خاک استان قزوین در شورای پژوهش استان به تصویب برسد، افزود: با تصویب این طرح پژوهشی و بهره گیری از مطالعات و یافته های آن می توان به شکل علمی و با جزییات بیشتر نسبت به زمان فعلی با آلایندگی های حوزه خاک در استان مقابله کرد.
او اظهارکرد: در راستای صیانت هرچه بهتر از منابع خاک باید تهیه اطلس خاک و تدوین استاندارد کود و سم با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید با جدیت دنبال و پیگیری شود. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست هرگونه ایجاد آلودگی برای خاک با هر منشاء را با جدیت پیگیری می کند و تلاش می کند تا از ظرفیت قانون حفاظت از خاک برای پیشگیری از آلودگی خاک به شکل حداکثری استفاده کند، افزود: شهروندان در صورت مشاهده تخلف در این زمینه می توانند مراتب را برای پیگیری با اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین در میان بگذارند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1464069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =