اعتراض به اسنپی شدن کیش ،گرهی که بادندان هم بازنشد

مدیر عامل شرکت عمران ، آب و خدمات کیش بر ضرورت استفاده از خدمات اینترنتی در سیستم حمل و نقل شهری کیش تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین از کیش : شامگاه دوشنبه ۱۷ خرداد اولین سرویس تاکسی اسنپ جابجایی مسافران را در جزیره کیش آغاز کرد. ورود اسنپ به جزیره کیش که با امضای تفاهم نامه ای میان سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت اسنپ خبر آن به طور رسمی اعلام شد واکنش شدید رانندگان تاکسی را در این جزیره زیبا به دنبال داشت، بطوریکه عده ای از رانندگان در تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش خواستارلغو این تفاهم نامه شدند و پس از آن با تجمع های مشابهی در مقابل مسجد خاتم الانبیاء و دفتر امام جمعه کیش و شرکت عمران ، آب و خدمات این اعتراضات را به شکل گسترده تری ادامه دادند. اعتراضی که بازهم مثل همیشه بیش از هرچیز دود آن به چشم ساکنان و گردشگران رفت چراکه سرویس دهی حمل و نقل عمومی توسط تاکسی ها مختل شده بود و تحصن صدها تاکسی در نقاط مختلف جزیره ، مشکل کمبود سرویس را به معضلی جدی برای ساکنان تبدیل کرده بود.

شرکت عمران، آب و خدمات اما خیال نداشت که با این اعتراضات ، از اجرای طرح اسنپی شدن تاکسی ها در کیش کناره گیری کند.

این عزم جزم سبب شد تا هنگامیکه تحصن شمار گسترده ای از تاکسی ها ، ساکنان کیش را برای انجام امور روزمره دچار مشکل کرده بود ، کارکنان این شرکت با وسایل شخصی و سرویس های شرکتی ، مسافران را رایگان در سطح جزیره جابجا کنند.

طبق اعلام اداره حمل و نقل، مهلت تعیین شده برای نام نویسی تاکسی ها در اسنپ ۱۰ آذر بود اما شمار داوطلبان برای اجرای این طرح کافی نبود. تاکسی داران یکدیگر را هشدار می دادند که در این طرح مشارکت نکنند و می کوشیدند این گره کهنه را با دندان باز کنند. راهکاری که گمان می کردند اسنپ را در نیمه راه بازخواهد گرداند تا کیش همچنان از قافله ۱۷۰ شهر استفاده کننده از خدمات اینترنتی حمل و نقل ، عقب بماند.

ابوالفضل طیبی مدیر عامل این شرکت، اما بر اجرای این طرح که بیش از همه ساکنان و گردشگران کیش و اقشار کم بضاعت جامعه از آن بهره مند می شوند، اصرار داشت.

وی با اشاره به لزوم استفاده از خدمات شرکت اسنپ برای ایجاد رقابت سالم در حوزه حمل و نقل شهری کیش و مهم تر از همه کمک به گردشگران و ساکنان جزیره کیش اعلام کرده بود : تاکسی ها و آژانس ها می توانند همانند گذشته فعالیت خود را ادامه دهند و ما برنامه ای برای صدور مجوز استفاده از ماشین های شخصی در اسنپ نداریم .

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به وضعیت تاکسی‌های جزیره کیش و نارضایتی‌های گزارش شده از سوی مسافران و ساکنان تاکید داشت که ورود تاکسی های اینترنتی در جهت ارتقاء خدمات رسانی و استاندارد سازی امری جهانی بوده و ورود تاکسی‌های اینترنتی به جزیره کیش نیز برای بهبود وضعیت حمل و نقل ضروری است.

وی با بیان اینکه مجوز تعدادی از این تاکسی‌ها مربوط به سازمان منطقه آزاد کیش است که در ابتدا این دسته از تاکسی داران ملزم به ‌نام نویسی شدند امااین الزام نیز منتفی شد اظهارداشت: برای نام نویسی هیچ الزامی وجود ندارد و اگر امروز موضوع حضور تاکسی‌های اینترنتی در جزیره کیش مطرح شده به دلیل انبوه مطالبات مردمی است که معتقدند خدمات خوبی در بخش حمل و نقل دریافت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه همیشه ورود فناوری‌های جدید مخالفت گروهی از فعالان سنتی را به دنبال داشته است گفت : عدم پاسخگویی به تقاضای سفر، پاسخگویی با تاخیر، سرویس دهی در محدوده های انتخابی تاکسی داران و عدم به‌روزرسانی امکانات از جمله امتناع ازاستفاده از تاکسی متر عمده ترین موضوعاتی بود که در شکایات ساکنان و گردشگران از خدمات تاکسی ها به چشم می خورد و در نهایت این مطالبات مردمی زمینه ساز ورود تاکسی اینترنتی بودکه با استقبال رسانه‌ ها و مردم مواجه شد.

و اینچنین شد که شرکت عمران ،آب و خدمات برای احترام به تصمیم تاکسی دارانی که در اسنپ نام نویسی نکرده بودند از ماشین های شخصی دعوت کرد تا در اسنپ فعالیت کنند و ارائه نخستین سرویس اسنپ با مسافران ، حکایت مکرر تحصن و تجمع تاکسی داران در مقابل سازمان منطقه آزاد کیش را به همراه داشت.

اعتراضی که این بار از سوی شمار گسترده ای از ساکنان کیش که از کرایه های گزاف و گاه خدمات نه چندان مطلوب برخی تاکسی ها خاطری مکدر داشتند ، محکوم می شد. ساکنان کیش بارها در تماس با سامانه ۱۴۱ حمل و نقل عمومی کیش و یا ارتباط با رسانه ها از دریافت کرایه های خارج از عرف برای برخی مسیرها گله مند بودند ، از اینکه برخی رانندگان تمایلی به طی مسیر مرکز شهر تا منطقه سفین ندارند و از اینکه برای استفاده نکردن از تاکسی متر ده دها بهانه دارند و در نهایت هم نرخ را خودشان محاسبه می کنند.

جای هیچ تردیدی نیست که در میان رانندگان شریف تاکسی بسیارند افرادی که با رعایت کامل حقوق شهروندی و توجه به ضوابط خدمت می کنند اما بسیاری نیز سوار مرکب مرادند و از حال پیاده ها بی خبرند.

افسوس که تلاش مسئولان حمل و نقل در سال های گذشته برای الزام تاکسی داران به نصب تاکسی متر بر روی تاکسی های سفید هم نتوانست رانندگان را ملزم به محاسبه نرخ کرایه بر مبنای تاکسی متر کند. طرحی که امید می رفت تا با تعامل تاکسی داران شرایط بهتری را در حمل و نقل عمومی کیش رقم زند.

در هر حال نتیجه تجمع امروز تاکسی داران برگزاری جلسه با حضور مسئولان شرکت عمران ، آب و خدمات کیش بود تا بار دیگر ابوالفضل طیبی خیال تاکسی داران را راحت کرده و تاکید کند که با تجمع اعتراضی و تحصن کاری از پیش نخواهد رفت .

وی که بر ضرورت توجه جدی به مطالبات مردمی اصرار داشت به تاکسی داران گفت : به جای تجمع تلاش کنید این مشکلات را با مذاکره و گفتگو حل کنیم.

سرپرست مدیریت حمل و نقل کیش هم تاکید کرد : تلاش ما این بود که در کنار افزایش رضایتمندی ساکنان شرایط برای رانندگان تاکسی هم مطلوب باشد . از این رو به آنها نیز اعلام کرده بودیم هر گونه نگرانی شما را در خصوص اسنپ برطرف کرده و هروقت که مطالبه ای داشته باشید در شرکت عمران و خدمات پذیرای شما خواهیم بود اما مقاومت در برابر اسنپ همچنان ادامه دارد.

نماینده رانندگان تاکسی در این جلسه نیز اعطای امتیاز تاکسی اینترنتی به تاکسی داران جزیره را ضروری دانست و تاکید کرد: چنانچه از نیروهای ساکن در کیش برای راه اندازی تاکسی اینترنتی استفاده می شد خدمات بهتری ارائه شده و رانندگان تاکسی نیز رضایت داشتند .

محمد فیصلی سرپرست اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ یک از شرکت های حمل و نقلی جزیره مجوز های لازم از سوی وزارت کشور را ندارند و به ناچار از خدمات شرکت اسنپ استفاده کردیم گفت: با تاکید مدیرعامل شرکت عمران ، آب و خدمات ، اسنپ با شرط انحصاری نشدن فعالیت شرکت های حمل و نقل اینترنتی در کیش همکاری با ما را پذیرفته است و شرایط برای فعالیت شرکت های بومی جزیره در آینده مهیا خواهد بود.

از آنجا که جزیره کیش به عنوان یک شهر آرام با فرهنگ شهروندی قابل تحسین ، مقصدی امن و مطلوب برای گردشگران است، برطرف شدن این معضل و بازگشت آرامش به سیستم ناوگان حمل و نقل شهری کیش امری ضروری و مهم است . ضمن اینکه تبعات منفی چنین تجمعاتی در سطح شهر که بیش از هرچیز خوراک خبری شبکه های معاند را تامین و نظم مثال زدنی کیش را خدشه دار می سازد، ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر صنعت گردشگری کیش است .

شاید اگر رانندگان تاکسی با تامل بیشتری زوایای مختلف مطالبات مردمی برای ورود تاکسی های اینترنتی را بررسی کنند و قدری هم از نگاه مردم به این مقوله بنگرند بتوان امیدوار بود که در روزهای آینده بجای مقابله در کنار مسئولان بایستند و اجرای این طرح را تا حد ممکن در مسیر انطباق با شرایط منطقی و مطلوب خود هدایت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1464316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =