رقابت نفس‌گیر سنا و تاثیر آن بر دولت بایدن

ایرنا نوشت: نزدیک بودن فاصله کرسی‌های جمهوری‌خواهان و دموکراتها در سنای آمریکا باعث شده تا دور دوم انتخاب برای مشخص شدن تکلیف دو کرسی متعلق به ایالت جورجیا، ترکیب نهایی این نهاد قانوگذار آمریکا و تا حد زیادی میزان اختیار عمل دولت بایدن در دو سال آینده را مشخص ‌سازد.

هر چه که به ۱۶ دی و دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا نزدیک‌تر می‌شویم گمانه‌زنی در مورد ترکیب آینده سنا و نقش آن در پیشبرد سیاست‌های نامزد پیروز دموکرات‌ها و یا کارشکنی در مسیر تحقق آنها بیشتر می‌شود.

نهاد قانون‌گذاری در آمریکا از دو رکن مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. گر چه هم اکنون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان (۲۲۲) در اختیار همفکران جو بایدن است ولی تصویب قوانین و تائید صلاحیت مقام‌های قوه مجریه به همراهی سنا نیازمند است.

هم اکنون جمهوری‌خواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی سنا را در دست دارند. در صورتیکه دموکرات‌ها بتوانند که در انتخابات دی ماه هر دو کرسی سنا را به دست آورند با احتساب کرسی اختصاصی معاون بایدن می‌توانند با کسب ۵۱ کرسی، اکثریت سنای آتی را تا دو سال آینده و برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره قبضه کنند که این امر می‌تواند تا حد زیادی کمک حال رئیس‌جمهوری آتی آمریکا باشد.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های تارنمای ۵۳۸ نیز نشان می‌دهد که نامزدهای دموکرات با اختلاف ناچیزی از رقبای جمهوری‌خواه خود پیش هستند. به همین دلیلی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده تا مردم جورجیا را به رأی دادن در انتخابات ۱۶ دی ترغیب کند و برای مدتی هم که شده اتهام تقلب آمیز بودن انتخابات را فراموش کرده و به سلامت انتخابات در ایالت جورجیا امیدوار باشد.

اما اگر نظرسنجی‌ها مانند گذشته اشتباه از آب درآیند این احتمال وجود دارد که سنا در تصاحب جمهوری‌خواهان باقی بماند. مخالفان بایدن هم اکنون ۵۰ کرسی از سنا را در اختیار دارند و کسب حتی یک کرسی دیگر اکثریت آنان را در سنای آتی همچون دوره‌های اخیر سنا حفظ می‌کند.

در این صورت بایدن همانند دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما با وضعیت دشواری روبرو شده و به ناچار به صدور فرمان‌های اجرایی و یا مصالحه با جمهوری‌خواهان رضایت خواهد داد.

واشنگتن پست خبر داده که هم اکنون بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه، بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان نمی‌دانند و منتظرند تا نتیجه شکایات تیم ترامپ مشخص شود. این وضعیت نشاندهنده آن است که در صورت قطعیت یافتن پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نیز احتمال همراهی جمهوری‌خواهان با دولت وی به خصوص هنگام بررسی قوانین حزبی و چهره‌های جنجالی ناچیز خواهد بود.

لازم به ذکر است که سنا حتی اگر در اختیار جمهوری‌خواهان نیز باشد، بایدن می‌تواند به راحتی فرمان‌های اجرایی دونالد ترامپ را فسخ کرده و اقدام‌های ضد ایرانی دولت جمهوری‌خواه از جمله تحریم‌های ضد ایرانی ذیل برجام را برداشته و به این توافق هسته‌ای بازگردد (همانگونه که دولت اوباما بی توجه به مخالفت‌های سنای قرمز دست به چنین کاری زد). با این حال لغو قوانین ضد ایرانی مصوب کنگره نیازمند سنایی آبی است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1465239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =