انرژی خود را روی آتش‌زدن پرچم گذاشتیم؛ اردوغان دندان تیز کرد

پنج شنبه گذشته اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مراسم رژه نظامی به‌ مناسبت جشن پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ قطعه‌ای از شعر ارس (آراز) با این مضمون را خواند:

«ارس را جدا کردند و آن‌را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند.» این شعر مربوط به بختیار وهاب زاده است که در حسرت جدایی سرزمینهای شمال رودخانه ارس پس از انعقاد قراردادهای ترکمانچای و گلستان، سروده شد. البته همانطوریکه مشاور رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان در پیامهای توئیتری خود توضیح داده اند، اردوغان اشتباه بزرگی را مرتکب شده و این اشتباه «نتیجه تکیه بر مشاوره‌های شبه اندیشکده‌هایی چون ایرام» است. «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

اردوغان با فراموش کردن آئین همسایگی و مدیون بودنش به ایران برای تداوم ریاستش بر ترکیه، یکپارچگی سرزمینی ایران را نشانه رفت، ولی بواسطه واکنش همه جانبه ایران به اشتباهش پی برد و وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با دکتر ظریف این اشتباه را گوشزد کرد. علاوه بر اردوغان در مراسم رژه ی باکو از سهند، سبلان، تبریز و ارگ علیشاه هم نام برده شد که ارتباطی به قره باغ نداشته و هرگز از حاکمیت جمهوری آذربایجان هم پذیرفتنی نیست.  در اینجا آنچه مهم است، دلایل چنین رویکردهای خصمانه ای نسبت به ایران اسلامی از سوی کشورهای ریز و درشت، بویژه همسایگان است. در طول تاریخ، ایران بدخواهان زیادی داشته و یکپارچگی کشورمان از سوی قدرتهای بزرگ در معرض خطر بوده است، ولی طی سالهای گذشته کشورهای کوچکی چون بحرین، امارات عربی متحده و جمهوری آذربایجان نیز این جسارت را یافته اند تا اهداف شومی را علیه کشورمان پیگیری کنند. پنهان نیست که ایران در خطر هجوم همسایگانی شبیه به شغال و کفتار قرار گرفته است که منتظر زمین خوردن شیر ایران هستند؛ باید این واقعیت را پذیرفت و چاره جویی کرد.  

آنچه دشمنان ایران را به طمع انداخته، پیامهای ناگواری است که از داخل ایران مخابره می شود، پیامهایی که نشان از آشفتگی سیاسی، جنگ قدرت، نارضایتی مردمی، سردرگمی امنیتی و قربانی شدن انسجام، منافع و امنیت ملی پای منافع جناحی است. هر شخصیت و ارگانی بدون توجه به آثار مخرب ناهماهنگیها، ساز ناکوک خود را می نوازد.  

باید پذیرفت که مبارزه سخت با آمریکا و گسترش میدان تخاصم به سطح جهانی و بین المللی، ضمن اینکه دکانی برای کاسبی برخی شده، تمامی توان و نیروی ایران را گرفته است. این در حالیکه است که دشمنان دیگر آمریکا، با توسل به مبارزه نرم، توان آن کشور را به تحلیل برده اند و هژمونی آن را با خطر جدی مواجه کرده اند. در هیچ‌جای دنیا به اندازه ایران شعار «مرگ بر آمریکا» داده نشده و یا پرچم آن کشور به آتش کشیده نمی شود، ولی این اقدام چه عایدی برای ایران داشته است. هزینه مبارزه سخت با آمریکا، خم شدن قامت ایران در مقابل کشورهای ریز و درشت دیگر بوده است. آمریکا از این دشمنی سخت، بیشترین بهره را برده است و با تبلیغ گسترده علیه ایران و سیاست ایران هراسی، ضمن حضور نظامی و امنیتی در منطقه، منطقه را به پایگاهی برای خود و انبار باروت تبدیل کرده که با کوچکترین جرقه می تواند به انفجاری سهمگین تبدیل شود. تلاش برای تغییر نظام اسلامی و حمایت از معاندین، پشتیبانی از رقبای ایران در منطقه، ترور سرداران و دانشمندان ایرانی، حمایت از عراق در جنگ تحمیلی، تروریسم و جنگ اقتصادی علیه مردم کشورمان و تحمیل هزاران میلیارد دلار خسارت به کشورمان تنها گوشه‌ای از اقدامات آشکار و پنهان آمریکاست.

بی توجهی یا کم توجهی به مشکلات داخلی و بجای آن صرف هزینه های گزاف برای جذب مردم کشورهای دیگر، به ضرر مردم کشورمان شده و اختلاسها و فسادهای مالی کلان به فاصله طبقاتی نجومی دامن زده است. ناآرامیهای سالهای گذشته نتیجه چنین وضعیتی است و نشان از نارضایتی مردمی دارد. تحریمهای ناشی از فشار حداکثری رژیم ترامپ رمقی برای مردم کشورمان باقی نگذاشته است و بخشی هر چند کوچک از مردم کشورمان وقتی در کنار چنین فشاری، پیشرفت کشورهای دیگر از جمله در جنوب و شمال غرب کشورمان را می بینند، وفاداری به ایران را از دست داده و با دشمنان یکپارچگی کشورمان همنوا می شوند. آنچه برای نجات از این وضعیت حیاتی است، عقلانیت مبتنی بر منافع ملی است.

میتوان همچون چین، مبارزه با آمریکا را به مبارزه نرم تبدیل کرد، بدون اینکه از آرمانهای انقلاب دست کشید. چین مستقیماً مقابل آمریکا نایستاد، اما با اتخاذ سیاستی خردمندانه، با ایجاد زیرساخت های اقتصادی و بهره‌گیری از امتیازاتی همچون نیروی کار ارزان، توانست میلیاردها دلار سرمایه را از آمریکا خارج و در چین مستقر سازد و شرکت های عظیم دنیا را جذب کند. رشد اقتصادی چین موجب می شود که آمریکا از نظر اقتصادی به پکن وابسته شود، به گونه‌ای که اگر روابط با چین را قطع کند، اقتصاد آمریکا فلج ‌شود. چین تنها کشوری نیست که توانسته در مبارزه هوشمندانه با آمریکا پیروزی‌های درخشانی کسب کند.کشورهای دیگری  هم توانسته‌اند کم و زیاد خود را از گزند شاخهای آمریکا در امان سازند و با نفوذ در اقتصاد و سیاست آمریکا، خردمندانه منافع ملی خود را دنبال کنند. در دوره ای، چهل درصد اقتصاد دنیا در اختیار آمریکا بود، ولی این مقدار به 24 درصد کاهش یافته و روند نزولی ادامه دارد. هر چند آمریکا برخی از کشورهای دیگر از جمله چین را هم تحریم می کند، ولی شدت و بزرگی تحریمها علیه ایران «تفاوت از زمین تا آسمان است».  

امروز همسایگان بیشتر از همیشه از ایران دور شده و با نزدکی به رژیم صهیونیستی، آن رژیم را تا کنار گوشمان آورده اند. زنگهای خطر علیه امنیت ملی و یکپارچگی سرزمینمان بیشتر از قبل به صدا درآمده و چنانچه امروز چاره جویی نشود، فردا دیر خواهد بود. وقت آن است که مبارزه با آمریکا هوشمندانه و خردمندانه شود. برای ایران به یک نظریه استراتژیک برای برون رفت از وضعیت فعلی دارد و مقدمه آن آشتی ملی است و انسجام درونی است.  

ایران به یک نظریه استراتژیک نیاز دارد. مناسبات نیروها در بیرون از مرزها تغییر کرده است و شبحِ هولناکی در آستانه در ایستاده است که ارائه یک نظریه را بیش از پیش ضروری می کند. باید به رابطه سیاست‌ داخلی و سیاست خارجی توجه ویژه ای شود و گسیختگی و شکافهای داخلی را با تدبیر و بهره گیری از تجربیات کشورهای دیگر پر نمود. امروز موجودیت ایران در خطر قرار گرفته و باید مسئله ایران فهم شود تا سیاستگذاری مناسبی صورت پذیرد. با کنار رفتن ترامپ و اطرافیان نفرت پراکن او، فرصت مناسبی برای لغو تحریمهای ضد ایرانی فراهم شده است. لغو این تحریمها قطعنا موجب برداشته شدن فشارهای طاقت فرسا از روی مردم کشورمان و رضایتمندی آنها خواهد شد. تنها زمانی می توان از هر گونه خطری مصون ماند که رضایتمندی داخلی بدست آید و اعتماد عمومی احیا شود. رضایتمندی داخلی و اعتماد عمومی زمانی تحقق می یابد که مردم احساس کنند که در سرنوشت کشور مشارکت فعالی دارند و برای انتخاب گزینه های خود، با تنگناهای حاکمیتی مواجه نیستند.

*کارشناس روابط بین الملل

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1465502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    به جای رطب و یابس بافتن و قصه گویی تنها نکته همین است وقتی تصویری ذلیل از سوی دولت و سیاسی بازان ایرانی به ویژ] آنان که در برج عاج اصلاح طلبی و عقل گرایی زندگی می کنند به دنیا مخابره می شود همین می شود که می بینید بحرین می گوید باید ایران فلان کار را بکند عربستان چیز دیگری می گوید و بقیه نیز چیز دیگری می گویند و مدعیان اندیشه می ترسند در تله تنش بیفتند خاک بر سرتان که خودتان آخر ذلت هستید و تابلوی نصحیت هم برداشته اید
    • DE ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      12 20
      آفرین.جمله آخر وقعا جان ِکلام بود.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      57 4
      شما دوباره از دیوار سفارت برو بالا تا عزتت برگرده ،البته برای شماها که این کارا نون و آب داره ، بدبختی شو مردم می کشن . اصلاح طلب و اصول گرا دوروی یک سکه هستن .خیلی از مردم اینو فهمیدن دیگه هیچکدومتون نمی تونید صد در صد مردم رو دور خودتون جمع کنید .
    • طاهری IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      14 9
      اما یک سوال آیا فقط ادعاهای سرزمینی باید رگ غیرت ما را بجنباند؟(فارغ از اینکه آیا اصلا اردوغان چنین ادعایی کرده یا نه که میتوانید در این زمینه به اظهارات سفیر ایران در زمان آقای خاتمی در کشور آذربایجان مراجعه کنید که مخالف چنین نظری است.اصلا ترکیه در موقعیتی نیست که چنین حماقتی بکند) آیا سایر حقوق ملت ایران مهم نیست؟ آیا حقوق هسته ای و دفاعی اعم از موشکی و ... مهم نیست؟ اگر کشورهایی روی این حقوق ادعا کنند مهم نیست؟ امروز همان کشورهای ریز و درشتی( اعراب خلیج فارس و ...) که شما گفته اید در مسئله هسته ای و دفاعی خواستار محدودیت ایران هستند آیا مهم نیست؟ مهمترین دشمن ایران آمریکاست این دشمنی ایدئولوژیک است و قابل حل نیست و محرک اصلی خرده شیاطین شیطان بزرگ است کمااینکه صدام به تحریک آمریکا به ایران حمله کرد آیا آمریکا منافقین خونخوار را از عراق به آلبانی منتقل ننمود؟ اگر فردا روزی آمریکا ایران را به بهانه به رسمیت نشناختن اسراییل و یهودستیزی تحریم کرد آیا باز باید سازش نمود؟ همان اسرائیلی که ظاهرا شما در متن مقابله با او را پذیرفته اید
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    کاملا درسته..... متاسفانه عملکردهای بسیار بد و مکرر و بی تدبیری های گسترده مسولین نظام در چهل ساله گذشته و عدم توجه به خواسته جامعه. دشمنی ها علیه ایران خیلی افزایش یافته است. مثلا همه شاهد بودیم که در جنگ این دو کشور همسایه،مسولین نظام از کشور آذربایجان رسما و آشکارا حمایت کردند ولی نتیجه اش چی شد!!!؟ شنیدن این حرفها از مسولین کشور آذربایجان و از آن بدتر ایجاد دشمنی دیگر بیخ گوشمان به نام ارمنستان. این یعنی بی تدبیری یعنی خودزنی!!!!
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      28 0
      جنگ اول و دوم جهانی....ما چی کاره بودیم...
    • ایرانی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      28 2
      عالی .کاملا درست.برخی مسئولین چیزی به نام منافع ملی را درک نمی کنند
    • GB ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 4
      بی وجودی و بی عقلی سراتاسر منطق نداشته ی شما را فراگرفته آخر بی وجودها جنگ تحمیلی و حمله صدام با کمک همین جامعه بین المللی شما بی تدبیری ما بود؟؟ حمله به هواپیمای مسافربری انجام توطئه های کودتا پناه دادن و حمایت از عاملان ترور 17 هزار ایرانی در دهه شصت بی تدبیری ما بود؟؟ برقراری تحریم های چهل ساله علیه ایرانو ایرانی بی تدبیری ما بود؟؟ از دید شما اینکه ما استقلال داشته باشیم بی تدبیری حتما باید گاو شیرده آمریکا و اسرائیل باشیم تا مدبر و عاقل باشیم شما خدا و خالق هستی را قبول نداریدو همه هستی و هویتتان در بردگی برای غرب خلاصه شده است و بس چشم وعقلتان برای دشمنی های آنان کور است و تنها هنرتان تخطئه ایران و ایرانی است
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    واقعیت های موجود را به نرم ترین زبانی که مخاطبین بر نخورد بیان کردید، امیدوارم کسانی که باید، برای یکبار هم که شده گوش شنوا داشته باشند!
  • من AU ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    100 5
    عالی
  • سعید IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    خبرآنلاین واقعا متشکریم که چنین تحلیلی را منتشر کردی ، اما هموطنان و نخبگان آذرآبادگانی من به این نکته توجه کنند باد بپذیریم عده ای فریب خورده (که معمولا کم سواد و بشدت کم اطلاع از تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی و فرهنگ آذرآبادگانی هستند ) در کشور همیشه هستند و خواهند بود. علاوه بر سعودی و اسراییل ،دولت جعلی باکو و ترکیه به شیوه و سبکی دیگر منتظر آشوب داخلی ما هستند .خصوصا با تکیه بر فریب خوردگانی که پرچم کشوری بیگانه را در ورزشگاه بالا میبرند . وقتی به ذهنیت این افراد دقت کنیم میبینیم بشدت کم سواد و کم اطلاع هستند و بیشتر میخواهند خودشان را نشان دهند . شاید حتی در داخل ترکیه هم به پرچم بالا بردن این هموطنان فریب خورده خندیدند. مثل این میماند که مردم نیجریه در قلب آفریقا فقط به دلیل اینکه انگلیسی صحبت میکنند خود را از خون انگلیسی و شهروند لندن و منچستر بدانند . گمراهی تا چه حد میتواند برسد؟ هموطنان آذرآبادگانی باید روشنگری کنند و این فرب خوردگان شووینیست را ارشاد و اگر ارشادپذیر نبودند شناسایی و به نیروی انتظامی معرفی کنند.متاسفانه در برخی مسولین محلی آذری نیز این احساسات مشاهده میشود.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    137 6
    خواهشاً یکبار هم که شده به مردم توضیح بدین که صرف هزینه های گزاف برای جذب مردم کشورهای دیگه، چه دستاوردی برای ایران و ایرانی داشته؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    5 21
    بی خییییییییییییییال
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    ایران کی شیر بوده که بخوان زمینش بزنن. تا بوده از زمان رضا خان دنبال کپی برداری از ترکیه هستن
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      58 5
      کپی برداری در هر اقدامی؟نکته بعد اینکه تو چقدر نسبت به تاریخ ایران و فرهنگ ایران شناخت داری؟خودتو گول نزن.
    • US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      21 7
      تو برو سریال ترکیه ای ات را ببین، وقتت را اینجا تلف نکن عزیزم حیفه.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      17 6
      صددرصد پدر تو ایرانی نیست و مال این سرزمین نیستی وگرنه تاریخ رو بخون می فهمی چیز به نام ترکیه وجود نداشته و این ایران بوده که همیشه بوده و با عقب اومدن مرزها کشورهای زیادی بوجود اومدن از جمله ت ر ک ی ه و سایر کشورها.
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      35 14
      مرتیکه دوره هخامنشیان و ... از ذهنت رفته
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      13 9
      شما خودتو ناراحت نکن حقیقت تلخه و تلخیش باعث شده یعده بیان و اینجا زیر تظرت فحاشی کنن که دقیقا فرهنگ ناب ادعایشونو متبلور میکنه
  • بهنام US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    12 2
    جهت اطلاع سنگی در شعر نیامده و مترجم اشتباه کرده و همه جا اشتباه نوشته میشود. ( تبریزی )
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    62 2
    کو گوش شنوا برادر؟
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    31 82
    جناب محمود اکبري عزيز مقاله خودرا با سخنان نسنجيده شروع کردي و به همه کشورها با ادبيات نسنجيده توهين کردي اما از اين موضوع غافل شده اي که چرا با يک شعر به اصطلاح شما غلط اين همه نگراني و سرو صدا در داخل کشوروبين سياستمداران ريز و درشت و مردم آگاه و عوام بجود آمده. شما بايد در اين مقاله ناقص تان مي نوشتيد که چرا حق و حقوق اقوام ايراني با اکثريت ترک يا به اصطلاح بعضي ها آذري و کرد و عرب و بلوچ طبق قانون اساسي اجرا نمي شود.چرا دولتها و برخي نهادهاي مختلف سعي دارند به زور فرهنگ و زبان و آداب و رسوم برخياز هموطنان که بيشترين سهم را در آباداني و حفظ ايران داشته اند و دارند را ازبين ببرند. نتيجه اعمال اين محدوديتهاي عمدي و غير عمدي همين مي شود که اقوام مختلف به فکر احقاق حقوق خود به شيوه هاي و مختلف شوند. شما در اين مقاله خيلي از مسائل را ناديده گرفتيد شما بايد به دولتمردان کشور در اين مقاله خيلي از قوانين را گوشزد مي کرديد شما به زمين و زمان ايراد گرفتيد اما مشکل اصلي در داخل را فراموش کرديد. متأسفانه شما هم اشتباه فکر کرديد و يکطرفه اقدام به نوشتن اين مقاله نموديد.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      84 16
      حق و حقوق اقوام ایرانی؟زبان فارسی در ایران یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه و در ایران هم جایگاه فراقومیتی داره و الزاما متعلق به فقط یک قومیت نیست .نکته بعد اینکه الان در ایران به زبان و ادبیات فارسی خیلی به صورت مناسبی در مجموع بها داده میشه؟چند درصد از جوانان ایرانی میتونن اشعار حافظو خوب بخونن؟الان خیلی به فرهنگ و لباس و آداب و رسوم محلی در بخش های مرکزی ایران به صورت مناسبی بها داده میشه؟تبریز از نظر اقتصادی به نسبت وضعیت بدی در ایران داره؟
    • من اوزوم توركم IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      32 18
      دوست عزيز كه به احتمال زياد مثل بنده ترك يا تورك باشي. چرا يك بار نمي گوييد كه در همين تركيه چرا به كردها يا كوردها اجازه خواندن و نوشتن به زبان كردي داده نمي شود؟ نسخه هايتان را فقط براي ايران مي پيچيد يا براي تركيه هم همين تجويز را داري؟
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      19 5
      آقا یا خانم "من اوزوم ترکم" مشخصه که آدم دروغگو و ریاکاری هستی. توی ترکی وقتی کلمه اوزوم میاد دیگه لازم نیست از "من" استفاده بشه
    • کوروش IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      18 1
      توجه نکردن به خواستهای اقوام و من کوب کردن زبون و فرهنگ اونها جامعرو بسمت تجزیه میکشه ، وقتی اقوام نتونن حقوق خود را در چارچوب قانون احیا کنن خواه ناخواه بسمت اشستقلال طلبی سوق داده میشن ، قابل توجه اون دوستمون هم که ادعا کردن کردها اونجا دارن ... میشن قبل هر نظری وول یه تحقیق کوچیک بفرما که لااقل خودتونو زیر سوال نبرید کردها تو ترکیه علاوه بر کانالهای استونی یک‌کانال سراسری بیست و جهار ساعته هم دارن که درهمه اجای ترکیه قابل دسترسه همچنین در مناطق کرد نشین زبون کردی کنار زبون ترکی درس داده میشه حالا کدوم از این دو حالت تو ایران برای دیگر اقوام جریان داره ؟!!!
    • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 5
      خطاب به شخصی که با نام "کوروش"در این قسمت مطالبی نوشته:منظورت از "من کوب کردن زبان و فرهنگ اونها"در این نظرت دقیقا چیه؟الان در ایران کسی نمیتونه به زبان محلی حرف بزنه؟الان در مناطق مرکزی ایران خیلی به صورت مناسب به فرهنگ سنتی در اون مناطق بها داده میشه؟مشکلات بسیاری در همه استان ها در ایران هم وجود داره ولی این دلیلی بر تجزیه طلبی نیست.منظورت از واژه های "خواسته های اقوام"دقیقا چیه؟و چه اقوامی؟و اصلا آیا واقعا همه اون خواسته ها،دغدغه اصلی همه افراد اون قومیت هاست؟یا عده ای تلاش میکنن اون خواسته ها رو دغدغه و مطالبه اصلی اون قومیت ها معرفی کنند؟نکته بعد اینکه آیا واقعا فکر میکنی هر یک از تجزیه طلبان قومگرا حتی اگر تمام مطالباتشون به جز تجزیه طلبی برآورده بشه الزاما دست از تجزیه طلبی بر میدارن؟بر اساس کدوم سند و مدرک معتبر در این قسمت در مورد ترکیه نوشتی"همچنین در مناطق کردنشین زبان کردی کنار زبان ترکی درس داده میشه"؟اینو کی بهت گفت؟و چرا با اسم "کوروش"در این قسمت نظر دادی؟نکته بعد اینکه تبریز از نظر اقتصادی و صنعتی به نسبت در ایران وضعیت بدی داره؟آیا کم مسئول آذری در ایران وجود داره؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 2
      آقایی که این آخر نظر دادی و گفتی در ایران آیا زبان محلی استفاده میشه و .... وقتی زبان قومی آموزش داده نمیش یعنی همون منکوب کردن چون محکوم به نابودی تدریجی هست ، راجع به آموزش زبانهای اقوان در ترکیه هم تشریف ببرید یه برسی انجام بدید نگران نباشد جیزی ازتون کم نمیشه ، کما اینکه مطمئنم اطلاع هم دارید ولی برای پراواگاندا میاید و همه چیرو زیر سوال میبرید ، و در آخر جوری قلم فرسایی کردید که انگار اقوام محتلف تو ایران هیچ مشگل خاصی ندارن و انگار تمام حقوقشون رعایت میشه همین که حتی از قانون اساسی این جامعه هم اطلاع ندارید ( و یا شاید هم دارید و با مغرضیت به تغافل میزنید ) نشون میده نظر حق و حقوق اقوام اصلا برا شما وقعی نداره شما گویا از اصول پانزده ، نوزده و بیست و یک قانون اساسی که جهل ساله دارن خاک میخورن و اجرا نمیشن بی اطلاعید و یا اگر هم با اطلاعید پس چرا با این وجود ادعا میکنید حقوق اقوام اعاده شده !!! و درآخر ما چیزی به اسم آذری نداریم ما قوم ترک داریم آذریرو سیستم منحوس پهلوی و مریزالفکرایی مثل شما باب کردن برای تحریف هویت ترک در ایران .
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 4
      خطاب به اون شخصی که در این قسمت نوشت"آقایی که این آخر نظر دادی و گفتی که در ایران آیا زبان محلی استفاده میشه و ...":آیا دغدغه تو در مورد آموزش در مدرسه، صرفا آموزش زبان محلیه؟تو دغدغه دیگه ای در مورد آموزش در مدرسه نداری؟آیا در ایران هر پدر و مادری فقط باید زبان فارسی به بچشون یاد بدن؟اون پدر و مادر و یا اون جامعه در مجموع تصمیم میگیرن که به نسل بعدیشون چه زبانی یاد بدن یا تو؟آیا ۲۰۰۰ سال پیش اکثر مردم آذربایجان ترکی حرف میزدن؟اون واژه "منکوب"در اون پاسخت در این قسمت به نظر من نادرست و به شدت اغراق آمیزه.آیا در ایران نرم افزار آموزش زبان محلی تعدادی از زبان های محلی وجود نداشت؟آیا سایت های مرتبط با آموزش تعدادی از زبان های محلی در ایران وجود نداره؟دغدغه تو در اون مورد فقط صرفا آموزش زبان محلی در مدرسست؟آیا در ایران سایت های مختلفی که به زبان ترکی آذربایجانی خبر بنویسن وجود نداشت؟تو تعدادی از سوالات من در پاسخهام در این قسمت رو هم ندادی‌.آیا اکنون به آداب و رسوم سنتی در بخش های مرکزی ایران، به طرز مناسبی بها داده میشه؟آیا اکنون کم مسئول آذری در ایران وجود داره؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 4
      ادامه جوابم به شخصی که در این قسمت نوشت"آقایی که این آخر نظر دادی و گفتی در ایران آیا زبان محلی استفاده میشه و ....":شهرهایی که اکثریت مردمش ترک زبان هستند به نسبت در ایران وضعیت بدی از نظر اقتصادی دارن؟تبریز از نظر صنعتی و اقتصادی به نسبت وضعیت بدی در ایران داره؟چرا در بحث حقوق اقوام در این قسمت در اون موارد نظری ندادی؟چرا سعی کردی به اون صورت بحثو به آموزش زبان محلی بکشونی؟تو خودت در این قسمت تا حدی به پروپاگاندا روی آوردی.اونطور هم دست پیش نگیر.اصل ۲۱ قانون اساسی دقیقا چه ربطی به بحث ما در این قسمت،داشت ؟تو خودت از قانون اساسی اطلاع داری؟آیا اصل ۱۹ قانون اساسی رو بر اساس سلیقه خودت میخوای تفسیر کنی؟کی بهت گفت در ترکیه در مدارس در مناطق کرد نشین اجازه آموزش به زبان کردی وجود داره؟تو خودت بررسی درستی در اون مورد کردی؟چه ربطی داره که اونطور در این قسمت نوشتی"نگران نباشید جیزی ازتون کم نمیشه"؟تهمت نزن.سعی کن در پاسخ دادن ادب رو رعایت کنی.اگر منظورت از واژه "مریزالفکر"،"مریض الفکر" بود،به دلیل استفاده از اون واژه و به اون صورت باید خجالت بکشی و این نشانه اینه که فکر خودت تا حدی مریضه.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 3
      ادامه پاسخ من به شخصی که در این قسمت نوشت"آقایی که این آخر نظر دادی و گفتی در ایران آیا زبان محلی استفاده میشه و....":منظورت از" هویت ترک"در این پاسخت چیه؟ به جز یک سری شباهت زبانی چه شاخصی در مجموع در سطح کلان در بین اکثر ترک زبانان ایرانی وجود داره که در بین اکثر بقیه مردم ایران وجود نداره؟اکثر مردم ترک زبان آذربایجان در مجموع از نظر ساختار چهره،از نظر آداب معاشرت،از نظر اعیاد ملی،از نظر مناسبت های مذهبی،از نظر دستاوردهای تاریخی شبیه به اکثر بقیه مردم ایرانن یا شبیه به اکثر ترک زبانان در استانبول و آسیای میانه؟اصلا تو میدونی واژه "آذری"از کی و در کدوم منبع تاریخی استفاده شد؟اصلا کدوم یک از پادشاهان صفوی به خودشون گفت "ترک"؟اصلا اگر ۴۰۰ یا ۵۰۰ سال پیش فردی در تبریز به مردم تبریز میگفت "ترک"و اونهارو "ترک"خطاب میکرد،در مجموع واکنش مردم تبریز نسبت به اون گفته اون فرد چی بود؟اصلا از کی و توسط چه فرد یا افرادی واژه "ترک"برای نامیدن ترک زبانان در ایران بین عده ای از مردم ایران رایج شد؟
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      23 0
      شمایی که به این بنده خداهایی که حقایقو گفتن تاختی من بلوچم جایی که زندگی میکنیم و مناطق حاشیه ایی ایران کجاست اون ساختار اقتصادی که ازش دم زدید ، کجاست زیرساختهایی که برای مناطق مسکونی و مدنیت امروز لازم هست مردم ما برای آوردن آب مجبورن از دهن تمساح آبو بیرون بکشن،شما با کمال وقاحت هویت اقوام دیگرو زیر سوال میبرید برای دیگران هویت جعل میکنید بهتره قبل اینکار اول یک آزمایش ژنتیک‌بدید خودتون یوقت با همینهایی که هویتشونو رد میکنید وابستگی خونی نداشته باشید هرچی نباشه ایران محل تلاقی فرهنگها و اقوام مختلفه و چهار راه تاریخ این بنده خدا دم از اصول قانون اساسی زد سوای اینکه اصلا به ماجرا ربطی دارن یانه(که اصل پانزده قانون اساسی مستقیما مرتبط هست و بیان کننده آموزش و کاربرد زبان اقوام مناطق مختلف در همون مناطق درکنار زبان فارسی هست)چرا نباید بعد گذشت چهل اجرابشن و هرکس هم یادآوری بکنه هزارویک انگ بهش بزنن همونطور که شما به این بنده خداها زدید؟شما حقوق حقه زندگی و هویتیرو جز خودتون برای احدی برسمیت نمیشناسید و این جز نژادپرستی و فاشیزم چیز دیگه ایی نیست ما این نگاه مریض شمارو بشدت محکوم میکنیم
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    72 5
    تو اهواز خریداران خارجی باعث افزایش قیمت مسکن شدن....این قضیه خیلی خطرناکه.... پیگیری کنید این اتباع خارجی کیا هستن که می یان ملک می خرن ....یادقضیه اسراییل و فلسطین افتادم....مواظب باشید ترکیب جعیتی اونجا رو تغییر ندن....خوزستان فلسطین دوم نشود در سایه بی توجهی مسئولان...نه آب مناسبی دارد نه هوای مناسبی...اقتصادم قربونش برم....
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    این چرت و پرت ها را جمع کنید. شما باید چند واحد درس دشمن شناسی بخوانید. آمریکا تا زن و بچه شما را به دست داعش نداده باشد، شما متوجه دشمنی او نمی شوید. در ضمن پرچم آمریکا در خود آمریکا به آتش کشیده می شود. بر علیه آمریکا در خود آمریکا شعار داده می شود. وقتی یک رئیس جمهور برای چند تا رای در مناظره ها، موشک را زیر سوال می برد نتیجه اش ترور شهید سلیمانی و فخری زاده و گستاخی اردوغان می شود. لطفا مردم را احمق حساب نکنید. آدرس غلط ندهید. شما اصلاح طلبان واقعا ایران را به فلاکت و بدبختی رساندید. چرا بیدار نمی شوید. چرا دست از سر ایران بر نمی دارید. سی سال ریاست جمهوری و نخست وزیری دست شما بوده و این وضع اقتصاد ماست. بس کنید مردم از شما خسته شدند. لعنت و نفرین خدا و مردم بر شما باد.
    • مهدی IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      4 8
      عالی بود
    • DE ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      6 7
      نکته خوبی اشاره کردید :8سال دوره نخست وزیری میرحسین موسوی دوران جنگ رو بذاریم کنار ،دوران صدارت اصلاحات در این کشور هاشمی رفسنجانی -خاتمی-روحانی مجموعا 28 سال ریاست جمهوری این مملکت بودند اما باز به مردم آدرس غلط میدن
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      10 5
      تحلیل درست و حرف اکثریت مردم مظلوم ایران.... ولی کاش گوش شنوایی بود... اینها تا ایران را تجزیه نکنند و مانند سوریه به تلی از خاکستر تبدیل نکنند آرام نمیگیگیرند....
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      9 1
      دشمن کسی است که به بهانه دشمن شناسی منافع ملی ایران را فدا می کند و موجب می شود بدخواهان و فرصت طلبان گسناخ شوند.
    • SG ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      2 0
      ببخشید انهایی که پرچم امریکا را در امریکا به اتش می کشند و می گویند مردان سفید پوست تروریست هستند که بهشون می گویند انتیفا عمدتا همجنسگرایان سفید پوست هستند. نه سیاهپوست و سرخپوست هستند و نه مسلمان. دلیلشون هم هیچ ربطی به هژمونی امریکا نداره. کلا یک عده انارشیست هستند. یک سرچی بزنید متوجه می شوید.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      2 0
      ببخشید انهایی که پرچم امریکا را در امریکا به اتش می کشند و می گویند مردان سفید پوست تروریست هستند که بهشون می گویند انتیفا عمدتا همجنسگرایان سفید پوست هستند. نه سیاهپوست و سرخپوست هستند و نه مسلمان. دلیلشون هم هیچ ربطی به هژمونی امریکا نداره. کلا یک عده انارشیست هستند. یک سرچی بزنید متوجه می شوید.
    • طاهری IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      3 1
      عجب پرچم در حال سوختن دست سیاهپوستان هست عمده تظاهرکنندگان سیاه پوستند شعارهای برابری نژادی(نه جنسی)میدهند شما میگویید همجنسگرایانند صم بکم عمی فهم لایرجعون
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    45 5
    احسنت ممنون از تحلیلتون
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    44 5
    مسئولین ما بعد از 50 سالتازه کم کم در مورد یه موضوعی ذهنشون روشن میشه. یعنی همیشه 50 سال از واقعیات دنیا و زمانه عقبند. تاز ه اگر هم بفهمن نمیدانند چیکار باید بکنن. این دیگه وامصیبتا
  • ایراندوست IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    33 2
    واقعا چطور این همه برکت این نظام و در دور اندیشی و آینده نگری میشه جمع کرد؟؟؟!!!!
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    48 9
    وقتی درمانده ومستاصل و بیچاره شویم . هر ناکسی به خود جسارت اهانت میدهد . وراجی واهانت امثال اردوغان ریشه درحماقت خودمان دارد . وگرنه سابقه دارد که عراق با همه قدرتش یک صبح تا ظهر طول کشید تا به غلط کردم بیفتد .
  • GB ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    110 6
    اگر در خیال شکست آمریکا و اسراییل بمانیم همین کشورهای کوچک همسایه ایران را خواهند بلعید.بهتر است هرچه سریعتر در سیاست خارجی تجدید نظر کنیم
  • حسن IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    12 5
    بسیار عالی
  • سامان IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    43 9
    درود به نگارنده!!! سرتاسر حرف حق و منطق!!!!! ولی افسوس که نیست گوش شنوا و ایران دوست... این نوشته من را یاد این حمله می اندازند: هیچ تمدنی از بیرون مغلوب نمی شود، مگر از درون نابود شده باشد...
  • رضا درویش IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    5 32
    اردوغان هر قلقلی کرده عددی نیست . ضمن اینکه نیاز به تنش نه اون داره و نه الان ما وضعی داریم که باهاش تنش داشته باشیم. این شکری که خورده و پشیمون شده حتی اگه با قصد شوم و صدام گونه هم باشه که مال این حرفها نیست هم باشه بازم اونقدر ارز نداره شما خواسته یا ناخواسته و ایادی آمریکا در ایران بهش دامن بزنید. لطفا یا عاقل باشید و یا آماده برخورد از سوی انقلابی ها. آمریکا ما که خوبه جنابعالی و خوش رقصهای خودش هم بهشون برسه گردنش و میشکنه دل خوش نباش به کافر
  • استقلال 99 IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    36 7
    تحلیل عالی . این دشمن تراشی هیچ فایده ای برای کشور نداشته جز مصرف داخلی کاسبین تحریم و سواستفاده برخی کشورهای همسایه . انرژی ما باید صرف دشمنان قسم خورده ای بشه که به دنبال از هم گسیختگی کشورند .
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    13 68
    آنچه کمر ایران را خم کرده عدم فهم این نکته است که وقتی آمریکا مثل یک قدرت استعمارگر و زورگو عمل می کند یعنی بین ما و آمریکا دشمنی و تعارض ذاتی وجود دارد مثل گرگ و گوسفند و یا دزد و پلیس. از دشمن هم انتظار لطف و محبت داشتن ابلهانه است. آمریکا فقط وقتی راضی می شود که ما هم مثل عربستان برایش تبدیل به گاو شیرده بشویم که در آن صورت هم فقط به اندازه ای که بتواند بدوشد به ما خواهد داد.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    52 5
    ما در دنیای آینده جایی نداریم
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    39 4
    متن درخور تحسیتی است ولی دیگر کار از کار گذشته است
  • DE ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    50 2
    بی تدبیری وبی لیاقتی مسولان باعث شده کشورثروتمنددچارچنین وضع فلاکت باری بشه
  • علی IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    5 3
    مقاله خوبی بود. متاسفانه ما تو این چند سال نه تونستیم با کشورهای خارجی تعامل خوبی داشته باشیم و نه به مردم خودمون و اقتصاد خودمون برسیم و فقط به چین و روسیه و کشورهای منطقه باج دادیم که حالا پر رو شدند. باید یک فکر اساسی کرد با این رییس جمهور و آن رییس جمهور کار درست نمیشود . کار اساسی در دست رهبری و نماینده های مجلس است که باید تصمیم پایه ای و محکمی بگیرند.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 4
    اشتباه عامدانه برای تحریک جریانی خاص... دست شما روست حاکم عثمانی... برای تلاش ناکافی برای دفاع از حیثیت ملی متاسفم
  • جواد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    5 3
    دشمنان ایران برنامه دارن که ایران عزیز رو چند پاره کنن خوب این نقشه رو خوب دارن پیاده میکنن .متاسفانه با اقتصاد ضعیف و کاهش کیفیت زندگی رشد جمعیت ایران کاسته شده و افراد نمیتونن ازدواج کنن یا ازدواج کنن رو آوردن به تک فرزندی متاسفانه از سال 1410 به بعد شاهد ایران پیر هستیم که این افراد دارو و حقوق و.. میخوان که به دولت فشار میاره و درنتیجه ما شاهد ارتش پیر خواهیم شد اونجاست که دشمن بر طبل جدایی بیشتر میکوبد. باید فکری شود
  • پژمان IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    11 6
    بابا بخدا باید با آمریکا ساخت، پدر این جوجه کشورهایی که برای ایران شاخ شدن رو شکست. دو ابرقدرت ایران و آمریکا باید متحد شوند.
  • محسن IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    9 3
    با تشکر از آقای محمودی به خاطر این تحلیل دقیق. امیدوارم که دوباره از این دست تحلیل ها در کشور انجام بشه تا شاید گوش شنوایی پیدا شود. گوشی که بشنود کشور با گذاشتن تمام تمرکز و منابع خود برای مقابله سخت با آمریکا، ایران را به انزوا کشانده و ضعف اقتصادی چطور انسجام ملی و انفعال را به ارمغان آورده. ایران یک بار برای همیشه باید در جدال خود با آمریکا که تمام منابع و منافع کشور را به خطر انداخته بازبینی سریعی به عمل آورد
  • مهدی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    7 2
    ایران که خیلی وقته اگه اسمش رو هم بیاری متهم میشی به ضدیت با دین ،تو این کشور یه عده تمام سعیشون رو میکنن اسطورهای این خاک رو به عمد از حافظه ملت حذف کنن، دیگه ایرانی باقی نمیمونه
  • SE ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    12 2
    وقتی فرمان به دست یک مشت افراد ناکارآمد و کم سواد افتاد که شب تا صبح فقط فکر منافع شخصی خودشان هستند ....وقتی آزادی های های مدنی پیش و پا افتاده به دست یک مشت متحجر از مردم ایران سلب شود.......وقتی فساد در سیستم کشور نهادینه شد.........آنوقت شاهد افرادی خواهیم بود که دائما درحال عقده گشایی هستند البته با هزینه ای که از جیب مردم و کشور پرداخت خواهد شد
  • مهدی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 11
    ترکیه همیشه در سایه فرهنگی ایران بوده است ، اسامی مردم ترکیه هنورز هم ایرانی است (فریدون و رستم بیگ بگیر تا فرنگیس و ...) ، در دربار عثمانی تا 100 سال قبل به خط فارسی مینوشتند ، شصت درصد جمعیتش کُرد و گرجی و ارمنی و آشوری و تات و... هستند . خود اردوغان هم اصالتا گرجی است و از بندر باتومی گرجستان پدر و مادرش اومدن ترکیه و جالب اینکه تا 6 سالگی تو خونشون گرجی صحبت میکردن .. والله ببیبنید جوری ترکی صحبت میکنه با لهجه قرقیزستانی و ازبکستانی ، ندونی فکر میکنی همین یک ساعت پیش از شرق قرقیزستان لب مرز با مغولستان شمشیر بدست اومده آناتولی ...درحالیکه گُرجه، بعدش طمع به خاک آذرآبادگان عزیزما هم کرده ...، خود ترکیه ای ها اینقدر که شما ادعا میکنید ترکیه فلانه و بهمانه ادعایی ندارن ... ،..دوست عزیز از خودت بگو ، گیریم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل ؟ بر طریق محال فرض کنیم ترکیه یک کشور در سطح سویس هم بشود روزی ، شماچرا اینقدر خودت را به ترکیه میچسبانید؟ خیلی زشته .. یک ضرب المثلی هست میگویند .....(بهتره نگمش) احتمالا حدس میزند کدوم ضرب المثله ...
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      6 2
      عزیز ایران یک زمانی قدرت منطقه بود درسته.اگه اینجوری باشه که میگی چرا اسم کوروش در بین آذری ها و ترکیه ای ها وجود نداره؟ مگه پادشاه مقتدر هخامنشی پرشین ها نبود؟!
  • مسعود IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    2 10
    یعنی از ترس اییییینا بشیم نوکر اونا ،،هههه چه تحلیلی ،،نتیجه :: همه مشکلات از آمریکاست راه نجاتم فقط آمریکاست!! چه عقلانیتی چه عزتی چه امنیت ملیی چه قدرتی ،، توآنی که آمریکا بود پهلوان!
  • TR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 12
    مهمترین فاکتور رو فراموش نکنید: عدم پاسخ مناسب در قتل ژنرال ایرانی که نشان از ضعف دارد.
  • حسین قمی DE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    12 0
    تنها موضوعی که در حاکمیت ایران دیده نمیشود منافع ملی و عقلانیت است
  • Ali IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    5 4
    واقعا چقدر نادان و حقیر هستین شما..... با یک بیت شعر امنیت ملی کشور به خطر افتاده..
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    8 2
    کلا جمهوری اسلامی همه دنیارو از سفره مردم ایران نمکگیر کرده الا مردم هودش رو. از ونزولا تاکوبا و شیلی و پارگوئه تا جیبوتی و زکزاکی و شیخ نمر. از ترکیه ۱۸میلیارد لاری تا روسیه ۷۰۰میلیاردی همه از سفره مردم ایران خوردن. چه نفت چه پول چه دریا چه خاک وخون. جز مردم ایران. شب میرود و سحرمیرسد
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    1 3
    بادرود نگارنده محترم دقیقآ نظر اکثر ملت ایران را بیان فرمودی درود وهزاران تو به شما
  • طاهری IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    5 5
    یا للعجب این همه سیاهنمایی در حالیکه در اوج قدرت نظامی و امنیتی هستیم این نظر من نیست این نظر «فارین افرز»،«فارین پالیسی» و کلی اندیشکده آمریکایی و اسرائیلی درباره ایران امروز است جالب اینکه متن از هر داده تاریخی و تحلیلی خالی است.در واقع یک متن شعاری بدون هیچ پشتوانه ای از داده ها و اطلاعات که بشود به نتیجه دلخواه نویسنده رسید. نوبر آنکه هر اتفاق ریز و درشتی که میافتد امثال ایشون سر از مذاکره با آمریکا در می آورند. کشور آذربایجان از زمان تاسیس( اوایل دهه 90 میلادی) در کتاب های درسی مدارسش نقشه مناطق آذری نشین شمال ایران را جزء سرزمین های خودش نشان میدهد. ربطی به این چندساله اخیر ندارد کشورهای عربی از پیش از انقلاب تا به امروز در مورد بحرین و جزایر سه گانه و اروندرود ادعا داشتند و دارند( بحرین را در سال 1350 شمسی گرفتند) ترکیه و آتاتورک آرارات را از خود میدانستند که رضاخان با پیمان مودت به آنها واگذار کرد. اسراییل نزدیک دو دهه هست که در آذربایجان صاحب پایگاه نظامی است و این ایران است که در دهه جاری در مرز فلسطین اشغالی صاحب پایگاه نظامی است
  • طاهری IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 8
    روزی عراق با ادعای سرزمینی با ایران جنگید امروز نیروهای عصایب اهل حق و حزب الله عراق و کتائب و ...گوش بفرمان ایرانند امروز حزب الله لبنان بیخ گوش اسرائیل بنا به اظهارات مقامات اسراییلی 100 هزار موشک آماده شلیک دارد امروز حوثی های یمن از جنوب اسرائیل را در تیررس موشک های خود قرار داده.تنگه باب المندب ،خلیج عدن و گذرگاه انرژی اسرائیل زیر نظر حوثی های یمن است امروز گردان های ورزیده فاطمیون افغانستانی و زینبیون پاکستانی گوش به فرمان رهبر معظم انقلابند آمریکا عراق و افغانستان را گرفت که فشار بر ایران را بیافزاید و به پایگاه هایی علیه ایران تبدیل کند امروز دو سه پایگاه عمده در عراق و به همین تعداد در افغانستان دارد ولی ایران چندین برابر در همان کشورها پایگاه و نیرو اعم از افغانی و ایرانی و عراقی دارد آمریکا داعش را (بنا به اظهارات صریح ترامپ و کلینتون در خاطراتش) ساخت که ایران را بیازارد امروز نیروهای حزب الله سوریه و علویون و ... گوش بفرمان ایرانند امروز مردم بحرین (بالای 98 درصد شیه) گوش بفرمان ایرانند فعلا فاز مبارزه آرام و سیاسی است و این ما هستیم که زمان تغییر فاز را تعیین میکنیم
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    1 0
    آراز آراز ترانه است البته شعر مال کسی دیگه ایه و آهنگ هم مال کسی دیگر
  • طاهری IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 2
    اگر فردا روزی کردستان عراق مستقل شد و نا امنی به مناطق غربی ایران منتقل شد و بهانه آمریکا برای فشار و تحریم گردید باید چه کنیم؟ کاری که با سودان همین کرد و سودان را به دو بخش شمالی و جنوبی تبدیل نمود و در عراق نیز به دنبال تجزیه عراق به سه اقلیم شیعی و سنی و کرد میباشد اصلا طرح بلند مدت آمریکا ایجاد خاورمیانه خاور میانه جدید یا بالکانیزاسیون خاور میانه) و تجزیه کشورهای منطقه به کشورهای کوچک و آسیپ پذیر است که خودشان علنا بارها از آن نام برده اند و با یک جستجوی ساده اینترنتی قابل دستیابی است آیا میشود بخاطر دفع شر روباه، گرگ را پاسبان گله کرد؟ برنارد لوئیز نظریه پرداز بزرگ سیاست خارجه آمریکا گفت :«تنها راه مقابله با ایران نابود کردن تمدن ایران زمین هست» آیا میتوان به سازش با اینها دل خوش نمود و...
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      7 0
      اگر ما به کردستان خودمان می رسیدیم، اگر به سیستان خودمان می رسیدیم، اگر به خوزستان خودمان می رسیدیم، نه تنها ترسی از تجزیه نداشتیم، بلکه دیگران می خواستند به ما بپیوندند، دوست من ، فکر می کنی هزینه این رسیدگی ها خرج چه کسانی شده؟ خرج چه کارهایی شده؟ خیلی فکر نکن، جواب را خودت نوشته ای!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    8 1
    ژاپن خیلی زود بعد از اینکه آمریکا با حملات اتمی، آنها را وادار به تسلیم کرد با آمریکا روابط دیپلماتیک برقرار کرد ، اگر مسئولین ژاپن آن زمان روی دشمنی دائمی با آمریکا بخاطر این جنایت ، پافشاری و ژاپن را در انزوا نگه میداشتند آیا مردم ژاپن میتوانست در چنین سطحی از رفاه جهانی و عظمت ملی قرار گیرد یا در موقعیتی مثل کره شمالی و ایران قرار داشت
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 6
    قطعا برنامه بعدی اردوغان تحریک هموطنان آذری از داخل خواهد بود و این کار را مثل قبل با ظرافت انجام خواهد داد که همه تقصیر ها متوجه نظام بشه و...‌
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 9
    مشکل چین با امریکا اقتصادی است. مشکل ما با آنها آرمانی است و تا اسراییل محو نشود استکبارستیزی حیاتی است.
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    نفرین!
  • فلاح IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 3
    هنر شما را در ترکیب کردن حق و باطل و نتیجه گیری آنچه که می خواهید تحسین می کنم.چرا نمی گویید که ما فقط اتکا کردیم به کدخدا و به ظرفیت های داخلی توجه نکردیم.چطور می شود که در حوزه موشکی که تحت مدیریت دولتها نبوده این قدر پیشرفت کردیم و مجموعه های دولتی که آب دهانشان راه افتاده بود که دارند با فرانسه قرارداد می بندند. ونتیجه اش را هم دیدید.اگر تاریخ بخوانید حق و باطل مشخص است.اگر تقوا داشته باشید.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 0
      آن حوزه ای که شما می گویی بدلیل ماهیت عملکردش می تواند در حد ادعا باقی بماند و هرگز هم محک واقعی (نه تبلیغی) نخورد. ولی اداره کردن یک مملکت و به نیازهای واقعی مردم (تندرستی، گرسنگی،آموزش و ...) یک موضوع واقعی است و با ادعا حل نمی شود.
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 1
    نشانی از عزت تو این کلام نیست. مزمت سیاسی بازان تنها نکته مثبت است ولی حرف این نوشته خود سیاست بازی و بهره گیری از موقعیت برا منکوب کردم استقلال و عطمت ایران است و ادرس غلط دادن در باره ریشه مشکلات کشور. برای جذب مردم کدام کشور هزینه هنگفت کرده ای ؟؟؟؟؟/ جز بی تدبیری و بی لیاقتی از امثال بزک کننده دشمن در این سالها که همه سرمایه های ملی و معنوی و مادی ملت را به تاراج دادهاید چه دیدهایم.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 1
    اردغان عشقه