۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۲

فیسک سوریه را به تلاش برای ایجاد تفرقه در لبنان متهم کرد

رابرت فیسک روزنامه نگار مشهور و ستون نویس ایندیپندنت در تازه ترین نگاه خود به تحولات جاری در خاورمیانه عنان کلام را به پیش بینی واگذار می کند و در خصوص ترفندهای پیش روی خاندان اسد برای فرار از بحران داخلی در این کشور ادعای عجیبی را مطرح می کند. فیسک که سالها در بیروت خبرنگار اختصاصی بوده در تازه ترین یادداشت خود برای ایندیپندنت می نویسد: بشار اسد برای فرار از بحران در داخل دست به دامان طرحی برای به آشوب کشیدن لبنان خواهد شد. دعوای بشار اسد با هموطنان خود اندک اندک به کشور همسایه و هم مرز یعنی لبنان کشیده خواهد شد. در چند روز گذشته برخی رهبران اپوزیسیون در لبنان ادعا کردند که بشار اسد برای فرار از تنشی که دامن گیر سوریه شده سعی در به آشوب کشیدن لبنان دارد . این طیف از رهبران لبنانی ادعا می کنند که بشار برای ایجاد اختلاف داخلی در لبنان تلاش می کند. لبنان این روزها به سی و ششمین سالگرد جنگ داخلی خود نزدیک می شود. جنگی که 15 سال به طول انجامید و البته 150 هزار نفر در جریان آن جان خود را از دست دادند.


سوریه در التهاب مخالفت با بشار اسد می سوزد و این در حالی است که در یکی از شهرهای شمالی لبنان هم موافقان و مخالفان بشار اسد به خیابان ها ریختند. نیروهای امنیتی لبنان برای برای جلوگیری از گسترده شدن نبرد میان این دو دسته وادار به دخالت در این راهپیمایی ها شدند.بسیاری از طرفداران خانوادگی بشار اسد در شهرهای شمالی لبنان زندگی می کنند.


رابرت فیسک در ادامه این نوشته به حمایت حزب الله لبنان از ادعای سوریه در خصوص دست داشتن "جمال الجراح" نماینده لبنانی عضو جریان المستقبل لبنان در ناآرامی های شهر درعا اشاره می کند و می نویسد: حزب الله لبنان که اعضای آن را شیعیان تشکیل می دهند بر ادعای دولت سوریه در خصوص دخالت برخی جریان های لبنانی مخالف دمشق در این ناآرامی ها صحنه گذاشته است . سفیر سوریه در لبنان در دیدار با مقام های وزارت امور خارجه کشور محل ماموریتش ، خواهان به پای میز محاکمه کشیده شدن این نماینده جریان المستقبل شده بود.


فیسک در ادامه می نویسد : باراک اوباما تنها مقام رسمی بود که به صراحت از دست داشتن نیروی خارجی در مسائل داخلی سوریه سخن گفت. وی به نام ایران اشاره کرده و تهران را متهم به کمک به نیروهای امینتی دولتی در سوریه کرد. البته بسیاری از اعراب بر این باور هستند که نه آمریکایی ها و نه هیچ کشور دیگری سندی در خصوص دخالت ایران در سوریه در دست ندارد و آقای اوباما ایران را بهانه کرد تا بتواند جنگی تبلیغاتی و البته کم هزینه را به نفع خود هدایت کند. این تنها ایرانی ها نیستند که از بقای بشار اسد شاد می شوند بلکه این بار منافع اسرائیل، عربستان سعودی و حتی ترکیه هم در نجات بشار است.
51

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    واقعا؟!