بازتاب اظهارات روحانی در رسانه‌های چینی

ایرنا نوشت:رسانه‌های چین ضمن بازتاب کنفرانس خبری رییس جمهوری اسلامی ایران گزارش کردند که تهران خواستار بازگشت آمریکا به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

خبرگزاری رسمی چین روز دوشنبه در مطلبی نوشت: «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای به تعهدات خود پایبند باشند، کشورش آماده است تا تعهدات هسته‌ای خود را بر اساس برجام از سر بگیرد.  

شینهوا افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی‌اش که به طور زنده از تلویزیون ایران پخش شد، از دولت آمریکا خواست تا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگردد و تعهدات خود را طبق این توافقنامه اجرا کند.

این خبرگزاری در گزارش خود ادامه داد: روحانی تاکید دارد که دولت او اجازه نمی‌دهد اتمام تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به تأخیر بیفتد.

در همین حال، "سی سی تی وی" تلویزیون مرکزی چین نیز در گزارشی به زبان چینی اعلام کرد؛ رییس جمهوری اسلامی ایران همچنان بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا تأکید دارد.

بر پایه گزارش تلویزیون مرکزی چین، دولت حسن روحانی نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا بار تحریم‌های ظالمانه و غلط از دوش مردم ایران برداشته شود.

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز گزارش کرد که قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۵ برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به توافق برجام رسیدند اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یکجانبه از این توافق خارج شد.

رسانه‌های چین و شرق آسیا تحولات مرتبط با برجام را مورد ارزیابی قرار داده و آورده‌اند که ایران تأکید دارد؛ به محض اینکه آمریکا به تعهداتش بازگردد، شرایط برای از سرگیری تعهدات متقابل هموار خواهد شد.  

گزارش تارنماهای  «ویبو»، «سینا» و «ویچت» نیز حاکی است که روحانی، تأکید کرده است؛ جمهوری اسلامی مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نمی‌پذیرد.

تارنمای سینا در گزارشی نوشت: روحانی این سخنان را با توجه به احتمال بازگشت دولت بعدی ایالات متحده به برجام و مذاکرات آینده درباره مسائل متقابل بیان کرده است.

رسانه‌های چین بار دیگر یادآوری کرده‌اند که رییس جمهوری اسلامی ایران احتمال مذاکره با غرب درباره برنامه موشکی ایران را مردود دانسته و آن را رد کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =