برای مصونیت، یک‌بار تزریق واکسن کرونا کافیست؟

میزان نوشت: عضو کمیته کشوری کرونا گفت: اینکه برای ایمنی‌زایی در مقابل کرونا چند بار باید تزریق واکسن تکرار شود، در آینده مشخص می‌شود و بستگی به این امر دارد که واکسن تا چه حد ایمنی ماندگار ایجاد کند که این موضوع هم هنگامی آشکار می‌گردد که واکسن تزریق شود و میزان ایمنی‌بخشی و ماندگاری آن طی زمان مورد بررسی قرار گیرد.

علیرضا ناجی،  در پاسخ به این سوال که آیا یک‌بار تزریق واکسن کرونا می‌تواند ما را برای همیشه در مقابل این ویروس ایمن کند؟، گفت: اینکه برای ایمنی‌زایی در مقابل کرونا چند بار باید تزریق واکسن تکرار شود، در آینده مشخص می‌شود و بستگی به این امر دارد که واکسن تا چه حد ایمنی ماندگار ایجاد می‌کند که این موضوع هم هنگامی آشکار می‌گردد که واکسن تزریق شود و میزان ایمنی‌بخشی و ماندگاری آن طی زمان مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه مسیح دانشوری ادامه داد: همچنین برای تشخیص این موضوع باید رفتارهای ویروس را مورد بررسی قرار دهیم چرا که ممکن است، کووید۱۹ با تغییراتی مواجه شود و همان‌گونه که می‌دانید، طی یکی دو روز گذشته در کشور انگلستان تغییراتی در ویروس کشف شده که نگرانی‌هایی را در مورد برنامه واکسیناسیون به وجود آورده‌است که البته این تحقیقات باید کامل شوند.

وی افزود: به طور کلی آگاهی از این مطلب که برای مصونیت در مقابل کرونا چند بار باید واکسن بزنیم به این موضوع بستگی دارد که در آینده بر اساس اطلاعاتی که از افراد واکسینه شده به دست می‌آوریم، واکسن چه میزان مصونیت ایجاد می‌کند و تا چه اندازه ماندگاری ایمنی دارد و همچنین در این خصوص باید به تغییرات ویروس نیز توجه کنیم.

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی در خصوص تغییراتی که در ویروس کرونا مشاهده شده‌است، اظهار کرد: تمام نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلفی که در زمینه ویروس‌شناسی سیستم‌های مناسبی دارند به دنبال پایش و تغییرات ویروس کووید نه تنها در انسان‌ها بلکه در محیط، حیوانات و ... بوده‌اند.

وی توضیح داد: اولین تغییراتی که در ویروس مشاهده شده مربوط به ویروسی بود که از سمور در دانمارک به انسان منتقل شده‌بود و متوجه شدند که کووید از انسان به سمور انتقال یافته و سپس با یکسری تغییرات به انسان‌ها بازگشته‌است و در حال حاضر هم ۲ روز است که اعلام شده تغییرات جدیدی در ویروس کرونا در کشور انگلیس پیدا شده‌است.

عضو کمیته کشوری کرونا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تغییراتی که در ویروس پیدا شده اثربخشی واکسن‌هایی که در حال حاضر تولید شده‌اند، را از بین ببرد؟، متذکر شد: به طورکلی ما همیشه باید تغییرات ژنتیکی ویروس کووید را رصد کنیم چرا که ممکن است در هر زمانی ویروس با تغییرات ژنتیکی مواجه شود همانند اتفاقی که در ویروس آنفلوآنزا هم رخ می‌دهد و تغییرات در این ویروس به گونه‌ای است که احتمال دارد، هر سال فرمولاسیون واکسن را عوض کنیم و ممکن است این مسئله در مورد ویروس کرونا هم اتفاق بیفتد.

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در هر صورت باید منتظر پژوهش‌ها بمانیم تا دریابیم واکسنی که در حال حاضر تولیده شده، توانایی و کفایت لازم را در مقابل ویروس کرونا با تغییراتی که در آن رخ داده، دارد یا نه؟، که البته این موضوع طی روزها و ماه‌های آینده مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: به طور کلی برای کنترل پاندمی دو راهکار وجود دارد که یکی به کارگیری اقدامات کنترلی با انجام تست‌های بسیار، شناسایی موارد ابتلا، درمان و قرنطینه کردن آن‌ها و دیگری بهره‌گیری از واکسن است و ما با استفاده از همه این ابزارها پاندمی را کنترل کنیم.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =