آیا انتقال جنگ نفتکش ها از آب‌های خلیج فارس به دریای سرخ،هشداری به هرگونه حمله آمریکایی-اسرائیلی به ایران است؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که انتقال جنگ نفتکش‌ها از آب‌های خلیج‌فارس به دریای سرخ ممکن است برای فشار وآماده سازی بهانه برای حمله به ایران باشد.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه الرای الیوم با عنوان «چرا جنگ نفتکش ها تشدید و از آب های خلیج فارس به دریای سرخ منتقل شده است؟» نوشت:

آیا هدف قرار دادن بندر جده و زیرساخت های نفتی آن برای بار سوم در یک ماه هشداری به هرگونه حمله آمریکایی-اسرائیلی به ایران است؟چرا این تنش زایی با هجوم جنون آمیز عادی سازی و نقشه های ترامپ برای به آتش کشیدن منطقه به عنوان پاسخ به شکست خود هم زمان شده است؟

حمله مبهم به نفتکش حامل پرچم سنگاپور در بندر جده  سومین هجوم طی یک ماه اخیر محسوب می شود. حمله نخست به انبارهای سوخت ارامکو در جده با موشک کروز بالدار "قدس 2" در ارتفاعی پایین و دومی هدف قرار دادن نفتکش یونانی در بندر شقیق در جنوب این شهر بوده است.

علی رغم اینکه مسئولیت این حمله را کسی برعهده نگرفته، اما جنبش انصارالله مسئولیت حمله موشکی به انبارهای آرامکو را برعهده گرفته است.واضح است جنگ نفتکش ها از آبهای خلیج فارس به آبهای دریای سرخ منتقل شده است و بندرهای عربستان هم در شمال و هم در مرکز و هم جنوب در راس هدف های این جنگ قرار گرفته اند. این مسئله نگرانی مقامات عربستانی و متحدان غربی اش را برمی انگیزد زیرا بیش از 12 درصد تجارت جهانی از دریای سرخ و کانال سوئز عبور می کند.

این تنش زایی با روند جنون آمیز عادی سازی روابط ائتلاف کشورهای پادشاهی عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل هم زمان شده است. یکی از ثمرات این ائتلاف نشست سه جانبه وزیر امور خارجه آمریکا،نخست وزیر اسرائیل و ولی عهد عربستان در شهر نیوم بود.

>>> بیشتر بخوانید:
واکنش کشورهای عربی به انفجار نفتکش انگلیس در بندر جده
دلواپسان داخلی و خارجی چه منفعتی از ترور شهیدفخری زاده دارند؟

پس از نشست مذکور جرارد کوشنر  به همان شهر رفته و از آنجا به دوحه سفر کرد. هدف از این سفر گشودن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای قطری عنوان شد اما منابع غربی از احتمال نزدیک بودن حمله احتمالی آمریکا-اسرائیل به ایران از پایگاه های نظامی در این دو کشور صحبت می کنند.
دریانوردی در دریای سرخ و تمام بنادر موجود در سواحل آن، نفتکش ها و کشتی های تجاری و جنگی پیرامون آن در تیررس جنبش انصارالله متحد ایران قرار گرفته اند و احتمالا درآمدهای کانال سوئز یکی از قربانیان این تهدید باشد.

مسئله قابل تامل دیگر این است که طبق گزارش های منتشر شده آمریکا با فشار عربستان درصدد قرار دادن انصارالله در فهرست گروه های تروریستی است.  شاید این تنش زایی و حمله به نفتکش ها در بندر جده پیام هشدار محکمی است مبنی بر این که اتخاذ چنین تصمیمی چه پیامدهایی ممکن است داشته باشد.

رئیس جمهور ترامپ،داماد او و تندروهای دولت او به علاوه نتانیاهو برای شعله ور کردن فتیله جنگ در منطقه و هدف قرار دادن ایران و متحدانش به علت شکست شان در تسلیم کردن این کشور، تغییر نظام از طریق تحریم های اقتصادی، ضربه زدن به بایدن پیش از به قدرت رسیدن او و ناکام گذاشتن ماموریتش برای بازگشت به توافق هسته ای هستند.

سه روز پیش دو بمب افکن B52 در حریم هوایی عربستان در کنار جنگنده های اف 16 عربستان پرواز و پیامی روشن به تهران ارسال کردند. اکنون این پرسش مطرح است آیا جنگ نفتکش ها پاسخی به این اقدام تحریک آمیز آمریکا و پیام هشدار به عربستان است که احتمال دارد پایگاه های آمریکایی موجود در این کشور و نیز در کشور قطر خواستگاه حمله به ایران باشند.

هشدار درباره ماهیت و میزان خطراتی است که احتمال دارد در هر هجوم انتقام آمیزی از سوی ایران و متحدانش زیرساخت های عربستان را تهدید کند، درصورتی که شعله جنگ شعله ور شود. موشک های حوثی تنها قله کوه یخ تکنولوژی نظامی ایران به حساب می آیند که به حمله به بندر جده یا ینبع،جازان و بقیق احتمالا محدود نخواهد شد و بعید نیست غافلگیری آتی حمله به بندر ایلات اسرائیل واقع در شمال خلیج عقبه یا حتی حمله به کشتی ها و نفتکش های اسرائیلی در آب های دریای سرخ باشد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    70 1
    ما که جنگ برو نیستیم...دلالای دلار برن بجنگن....
    • ایرانی الاصل IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      49 3
      ایول اوناکه تو زمان صلح کشورو دستشون گرفتن و حق پدریشون میدونن و اختلاص میلیاردی میکنن و میبرن و میچاپن زمان جنگم برن ازش دفاع کنن وقتی صلحه هیچی به ما نمیرسه وقت جنگ که میشه ما میشیم صاحاب مملکت باید بریم ازش دفاع کنیم
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      در انتخابات مجلس هم مشارکت مردمی پایین بود و کاندیدهای گزینش شده شورای نگهبان با کمترین رای به مجلس رفتند. درست است که مدیریت کلان مملکت بدون نیاز به تایید ملت، مشغول ادامه فعالیت است در لحظات تصمیم های حساس، مثل احتمال جنگ، تنها حمایت همان رای دهندگان کم تعداد را دارند. فراموش نکنیم قدرت ایران در جنگ ایران و عراق، حمایت بیشمار داوطلبان مردمی بود.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    33 2
    خدا کنه که این یک ماه هم زودتر بگذره و از شر این تیم و ترامپ راحت بشیم. هر چند روشنه که کشور ما خیلی استراتژی مشخصی برای رشد اقتصادی و بهبود نداره ....
    • عادل US ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      دمتگرم ناموسا..گل گفتی
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    49 16
    اسرائیل و آمریکا وارد جنگ مستقیم با ایران نمیشن چون براشون خیلی خطرناک و خسارت باره. همین روش بزن در رویی رو ادامه میدن. تازه وجود ایران راهی برای دوشیدن اعراب هست. انفجارهای بندر جده هم کار اسرائیله برای ترساندن سعودیها و گرفتن امتیاز بیشتر از آنها.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      5 13
      خوب مومن خدا ما وارد جنگ بشیم و نابودشون کنیم و خلاص
    • مهدی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      راستش منم اهل سیست نیستم اما احساس کردم این زدن زدن خودی هست تا ترس و تنش بیشتر بشه حالا هدفشون تنها دوشیدن نیست
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      0 0
      عزیز منظور این نیست که ما قدرتمندتریم و توان نابودی آنها رو داریم. منظور اینه که چنین جنگی خسارت زیادی داره مخصوصا برای اسرائیل. و اونا بی حساب کتاب وارد هر درگیری نمیشن. اول حساب می کنند به هزینه هاش میرزه یا نه. درین مورد ضررش بیشتر از سودشه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    چقدر توهم داریم ، ، چند تا موشک درست کردیم فکر میکنیم قویترین در جهان هستیم اونها این موشکها رو 50 سال قبل داشتند اگه واقعا فکر میکنین این توان رو داریم پس معطل چی هستیم اسرائیل علنا رجز میخونه و دعوت به جنگ میکنه ولی فکر کنم برای عده ای حفظ حکومت اوجب واجباته و فقط لوطی پای ناقاره هستند
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    بابا چرا مردم رو از جنگ میترسونید ، نکنه هدف اینه بازم دوگانه جنگ و صلح راه بندازین واسه ۱۴۰۰ ، که مردم اگه لاریجانی بیاد جنگ نمیشه اونا بیان جنگ میشه
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    پس فردا به یمن دوم تبدیل میشیم علی برکت الله...
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    به خاطر اینکه انقدر شش تهدید کردیم که بنده خدا لوله کشید به سمت دریای سرخ، دیگه از در خونه شما رد نمیشه
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    فعلا از هیجان های بایست جنگ رو در میشود خودداری کنیم باید بیشتر به تقویت نیروی های مومن یمنی و حماس ‌و حزب ا..و ... در مقابل غربی ها استفاده شود
  • رحیم IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    خدا کند جنگی در نگیرد چون دلالان فورا دست به کار میشن و دولار میخرند و خودمون و از داخل شکست می دهیم بگو مرگ بر دلال و کسانی که تا خبری می شنوند خودرو . مسکن. مایحتاج مردم گران میکنند خدا نابودشدن کند