توجه ویژه به فرهنگ بومی منطقه رکن اصلی توسعه متوازن کیش

دکترپورعلی، توسعه متوازن و پایدار، حفظ هویت اجتماعی و توجه به فرهنگ بومی درجهت تقویت وفاق ملی را محورهای مهم توسعه کیش برشمرد.

به گزارش خبرآنلاین ازکیش:  در آیین اکران مستند قیس و مروری بر فصلنامه معماری و ساختمان جزیره کیش که درخانه بومیان کیش برگزارشد ، معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان، با اشاره به اینکه کیش درشرایط گذاراست و سرعت شتابان رشد منطقه نباید توسعه متوازن و همگون این جزیره را تحت تاثیر قراردهد تصریح کرد: سیاست های فرهنگی و اجتماعی سازمان بر توجه به هویت اجتماعی و فضایی ، زیست بوم طبیعی و فرهنگ کهن بومی کیش استواراست.

سعید پورعلی با بیان اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب برتبدیل جزایر خلیج فارس به کانون فعالیت های اقتصادی و سکونت گاهی سبب افزایش سرعت توسعه این جزایر شده است اظهار داشت : درپی رشد آمار مهاجرت درجزایرجنوبی کشور و جزیره کیش وجود گروه های اجتماعی متفاوت ساختاراجتماعی این منطقه را تغییر داد و برای مدیریت مهاجرت و اجتناب از بروز آشفتگی اجتماعی توجه توامان به سنت و تجدد و المان های آن در فضای جامعه، تقویت هویت اجتماعی و فضایی بومی و زیست بوم طبیعی و اجتماعی کیش ضروری است.

وی با اشاره به کوچک بودن جمعیت بومی کیش نسبت به دیگرساکنان و همچنین فقدان نهادهای سنتی بومی در کیش گفت: ایجاد تعادل درتغییر و تحولات دوران گذار تنها بر بستر فرهنگ جنوب امکان پذیر است و باید درروند توسعه همگون کیش و سیاست گذاری های اجتماعی به هویت بومی منطقه توجه ویژه داشت .

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان گفت: تکثر فرهنگی حاصل از وجود خرده فرهنگ ها درکیش ضرورت توجه به فرهنگ بومی برای تقویت وفاق ملی را دو چندان می کند .

وی با تاکید بر اینکه با تکیه بر فرهنگ بومی منطقه مشارکت بومیان در روند توسعه کیش افزایش می یابد گفت : اعتمادسازی، آموزش و طراحی ساختارهای رفاهی، امکانات معیشتی، تولید خدمات ویژه برای بومیان و اعمال سیاست های حمایتی، عواملی است که فضای مشارکت بومیان در توسعه کیش را تقویت می کند.

دکترپورعلی ایجاد تعادل درترکیب سنی و جنسی جمعیت جزیره ، تقویت نهاد خانواده، اجتناب ازکوچک شدن ابعاد جمعیتی خانواده و همچنین مردانه شدن فضای جامعه به دلیل تبعات منفی آن و تشویق فعالیت های اقتصادی اشتغالزا برای بانوان را ازمهم ترین مولفه های سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی کیش عنوان کرد و افزود: ۴۵ درصد جمعیت جزیره بانوان هستند و ایجاد فضای مشارکت اجتماعی گسترده و اشتغالزایی برای آنان ضروری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزادکیش ، استفاده از فناوری و توانمندی های رسانه ای و تولید ادبیات تحقیقاتی و پژوهشی درمورد کیش را دو راهکار مهم برای جذب نخبگان علمی و اقتصادی، سرمایه گذاران و جامعه دانشگاهی کشوردر این منطقه برشمرد و گفت: مجله فصلنامه معماری و ساختمان یکی از معتبرترین مراجع رسانه ای کشور برای فعالان صنعت ساختمان است و سازمان منطقه آزاد کیش با هدف استفاده از ظرفیت های ملی و بین المللی رسانه ای در جهت معرفی ظرفیت های منطقه و اطلاع رسانی گسترده روند توسعه کیش ، با همکاری مسئولان این فصلنامه ، مستند قیس و فصلنامه معماری و ساختمان جزیره کیش را تهیه کرد.

احمد زهادی مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه نیز با اشاره به اینکه درمستند قیس سه جنبه زندگی بومیان، اهالی ساکن کیش که مهاجران سایراستان های کشورهستند و گردشگران این جزیره مرجانی درروند توسعه کیش بررسی شده است گفت: جایگاه جزیره کیش درحوزه خلیج فارس،شهرو معماری، صنعت گردشگری،طبیعت و مردم،فرهنگ و اجتماع، اقلیم و بوم گرایی در ساختارمعماری و مدیریت و توسعه ازجمله محورهای مطالعاتی و سرفصل مطالب فصلنامه معماری و مستند قیس است.

وی تعامل اجتماعی مطلوب بین ساکنان و بومیان کیش را از مشخصه های ارزشمند کیش به عنوان یک محیط شهری مطلوب عنوان کرد و افزود: کاهش بروکراسی های اداری و ارتباط نزدیک مردم و مسئولان سبب شده کیش با مولفه های یک جامعه دموکراتیک فضای مطلوبی برای زندگی و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی باشد.

دراین مراسم از هیات علمی سردبیر و مشاوران و کارشناسان مجله فصلنامه معماری و ساختمان کیش برای تدوین مطالب ارزشمند مبتنی بر تحقیق و پژوهش و دست اندرکاران تهیه مستند قیس با اهدای لوح تقدیرشد.

لازم به ذکر است موسسه ۲A فصلنامه معماری و ساختمان بامحوریت جزیره کیش و مستند قیس را به پیشنهاد و همکاری معاونت عمرانی و زیربنایی و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزادکیش و حمایت مالی بخش خصوصی تهیه کرده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =