نسخه روزنامه‌نگار مشهور آسیایی برای پرسپولیس

روزنامه‌نگار فوتبال آسیا درباره شرایط پرسپولیس پیش از فینال آسیا صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مایکل چرچ یکی از بهترین روزنامه‌نگاران مخصوص فوتبال آسیا به حساب می‌رود. او پیش از فینال آسیا مهمان برنامه ردگپ با اجرای اشپیتم آرفی بود و در این برنامه درمورد فینال آسیا و پرسپولیس صحبت کرد.

مایکل چرچ درمورد شرایط برگزاری لیگ قهرمانان آسیا گفت: «لیگ قهرمانان آسیا رقابتی است که از سال‌ها پیش پیگیرش بودم و خب می‌دونید؛ امسال با همه اتفاقاتی افتاد، لذت و هیجان این مسابقه رو بالا برده است. با در نظر گرفتن شرایط، برگزاری و تماشای این فینال خیلی شگفت‌انگیز است. برای همین برای شنبه و دیدن مسابقه فینال ثانیه‌شماری می‌کنم.»
او درباره تاثیری که درباره کرونا در برگزاری مسابقات داشته است گفت: «با شرایطی که کرونا برای دنیا به وجود آورده، فکر می‌کنم اگه در ماه می یا ژوئن با مردم حرف می‌زدید، خیلی‌ها فکرش رو نمی‌کردن شرایط جوری پیش بره که ما الان اینجا بشینیم و در مورد بازی فینال حرف بزنیم. به نظرم انتظارات با توجه به شرایط موجود در سرتاسر جهان، این بود که این مسابقه هیچوقت برگزار نشود. نه فقط این مسابقه، حتی کسی فکرش رو نمی‌کرد که بازی‌های مرحله گروهی هم انجام بشود. بنابراین حضور ما در این نقطه به این خاطره که AFC شرایط رو مدیریت کرد، مسئولان قطری هم کار خیلی بزرگی انجام دادن و میزبانی رقابت‌ها رو به عهده گرفتند. و البته تیم‌هایی که سازماندهی خیلی خوبی انجام دادند تا با ترکیب کامل به قطر بروند و در بازه زمانی خیلی کوتاه بازی‌هاشون رو برگزار کنند. تمام این اقدامات شگفت‌انگیز بود و من بابت این ماجرا به شدت خوشحالم و نمی‌تونم برای تماشای بازی شنبه صبر کنم.»

او درباره حضور کمرنگ تماشاگران فوتبال در فینال و برگزاری رقابت‌ها به‌صورت تکبازی گفت: «البته در یک دنیای ایده‌آل ما هوادارها را در ورزشگاه داشتیم اما فکر می‌کنم بودنِ فوتبال بهتر از نبودن آن است. این به این معنی است که ما باید بدون هوادارهای درونِ ورزشگاه باید بازی کنیم و برای بازگشت آن‌ها امیدوار باشیم. در یه شرایط نرمال، باید یک بازی در اولسان یک مسابقه در تهران برگزار می‌شد. می‌توانستیم در ورزشگاه آزادی در دفعه دوم مثل دفعه اول، شاهد حضور صدهزار هوادار دیوانه فوتبال و یه جو باورنکردنی باشیم. من خیلی خوش‌شانس بودم که چنین چیزی رو تجربه کردم.»
مایکل چرچ همچنین تجربه خود از حضور در ورزشگاه آزادی را بیان کرد: «من ۴ یا ۵ بار در ورزشگاه آزادی بودم؛ هیچ جایی شبیه به اون در دنیا وجود ندارد. به معنای واقعی کلمه باورنکردنی است. پس ناامیدکننده است که از این قضیه محرومیم اما همچنان فوتبال داریم، همچنان فینال رو داریم. بنابراین در چنین سال عجیبی همین هم یه نقطه مثبت است.»
او درباره نوع برگزاری فینال باتوجه سبک بازی دو تیم گفت: «به نظرم با توجه به استایل دو تیم، مسابقه خیلی جالب توجهی می‌شود؛ یه طرف پرسپولیس است، تیمی که خیلی خوب سازماندهی شده و بسیار منظم است. آن‌ها سخت‌کوش هستند و به شدت رقیب رو پرس می‌کنند و یه تیمِ تدافعی خوب هستند. البته لزوماً نه به این خاطر که نیاز به دفاع داشته باشند، بلکه این سبک بازیشان است. به نظرم تنها نگرانی موجود در تیمشان این است که چه کسی برای‌شان گل می‌زند. به این خاطر که فکر می‌کنم با محرومیت «عیسی آل‌کثیر» و نبود «احسان پهلوان» و البته «وحید امیری» حالا مجبورند با بازیکن‌های دیگر به میدان بروند.»
او درباره بازیکنان محروم پرسپولیس و نقش یحیی گل‌محمدی گفت: «نبود این بازیکن‌ها باعث شده که کار «یحیی گل‌محمدی» برای حفظ آرامش تیم و پیدا کردن بازیکن جایگزین سخت باشد. وقتی ما به نیمه‌نهایی و رقابت با «النصر» نگاه کنیم می‌بینیم که «مهدی عبدی» به زمین آمد، خوب کار کرد و گل زد با این حال همچنان سوال این است که چه کسی قرار است برای پرسپولیس گل بزند. وقتی به «اولسان» نگاه می‌کنید می‌بینید که اون تیم بازیکن‌های گلزن زیادی در ترکیب و روی نیمکت دارند. بازیکن‌هایی بااستعداد. اگه بازیکن‌ها رو یک به یک مقایسه کنیم، فکر کنم اولسان برنده باشد اما اگه کار تیمی، تاکتیک، نظم و سازماندهی تیمی رو ملاک قرار بدیم، قطعاً پرسپولیس شانس بیشتری برای پیروزی دارد.».»

او درباره شرایط محرومیت بازیکنان پرسپولیس گفت: «وقتی به رقابت‌هایی مثل جام‌جهانی یا حتی جام ملت‌های آسیا کنید؛ می‌بینید که کارت‌های زرد بعد از مرحله یک‌چهارم نهایی پاک می‌شوند، بنابراین بازیکن‌هایی که در نیمه‌نهایی کارت زرد می‌گیرند، با خطرِ محرومیت از فینال مواجه نیستند. اگه چنین قانونی اینجا هم اجرا می‌شد، «وحید امیری» می‌توانست شنبه بازی کند. البته موضوع «آل‌کثیر» یه چیز متفاوت است. پهلوان هم در نیمه‌نهایی اخراج شده. بنابراین این شامل حال آن‌ها نمی‌شد، اما امیری قطعاً بازی می‌کرد. اما قوانین فعلی همین است. نکته مهم ولی این است که بازیکن‌هایی که به زمین می‌روند از قوانین با خبر هستند، پس وقتی کاری که نباید رو انجام می‌دهند، در نتیجه متاسفانه باعث می‌شوند ما به عنوان هوادارها از دیدن بهترین‌ها در زمین محروم بشویم. ناامیدکننده است اما قانون قانون است.».
او درباره نقش محرومیت‌ها در سطح دو تیم گفت: «همه ما دوست داریم بهترین‌ها رو در تقابل رودررو با هم ببینیم. شما می‌خواهید ۲ تیمی که به فینال رسیدند، بتوانند تا جایی که می‌توانند قدرتشان رو به نمایش بگذارند تا وقتی بازی تمام می‌شود هیچ کسی عذر و بهانه‌ای نداشته باشد. این حال هم همچنان معتقدم که یه مسابقه بسیار خوب پیش رو داریم و شاهد نبرد واقعی سبک‌ها خواهیم بود. به نظرم یه مسابقه جالب و قابل توجه باشند.»

مایکل چرچ با مقایسه اولسان قهرمان آسیا با این تیم گفت: «آن‌ها لیگ قهرمانان آسیا رو در سال ۲۰۱۲ فتح کرددن و از آن تیم فقط یه بازیکن در تیمشان مانده. جامی که ۸ سال پیش به دست آوردند و مشخصاً زمانِ زیادی از فتح آن گذشته است و فقط یک بازیکن وجه اشتراک است اون تیم و تیمِ فعلی است. همان بازیکنی که سال ۲۰۱۲ عنوان بهترین بازیکن آسیا رو به دست آورد و هنوز در ترکیبِ تیم است. آن البته الان بیشتر یه بازیکنِ تعویضی است و معمولا از روی نیمکت به زمین می‌آید اما استعدادهای زیادی در تیم‌شان وجود دارد. می‌توانم بگویم که آن‌ها احتمالاً باید این فصل در لیگ کره به قهرمانی می‌رسیدند ولی نایب‌قهرمان شدند. در جام حذفی کره هم به نایب‌قهرمانی رسیدند. آن‌ها فصل پیش هم نایب‌قهرمانِ لیگ کره شدن. نمایش خیلی قدرتمندانه‌ای هم در فصل قبلِ لیگ قهرمانان آسیا داشتند و فقط در مسابقه برگشت مقابل «اُوارا رِدز» از ژاپن بد کار کردند و نتوانستند از یک‌هشتم صعود کنند. با این وجود آن‌ها استعدادهای زیادی در ترکیبشان دارند؛ مثل بازی‌ساز کلیدی‌شان «بیت‌گارام یون» که یه بازیکنِ بسیار با کیفیت است که گلزنی هم می‌کند. کسی که در این دوره لیگ قهرمانان ۴ گل زده و ۳ پاس گل داده. اون مهره کلیدی برای تمام حملاتِ اولسان است. «جونیور» روی زمین عالی است و ۵ بار هم در این دوره گلزنی کرده و جزو گل‌زن‌های برتر لیگ کره در این فصل بوده. اون ۳۳ تا گل تو لیگ زده»

او درباره سایر اعضای تیم اولسان کره گفت: «آن‌ها «دانگ ژیونگ لی» رو در سمت راست دارند، «چانگ یونگ لی» را نیز دارنئ که ئر لیگِ برتر برای بولتون، کریستال پالاس بازی کرده. در سمتِ چپ از «سونگ-یونگ کیم» رو دارند که او هم عاشقِ حمله و هجوم به سمتِ رقیب است. آن‌ها بازیکن‌های بسیار با کیفیتی دارند. در دفاع «دِیو بالت‌هاوس» رو در ترکیب می‌بیننئ که یه مدافعِ مرکزیِ هلندیِ باثبات و مقتدر است. البته «کی-هی کیم» نیز در تیم حضور دارد. ضمن اینکه بازیکن‌های قدرتمندِ دیگه‌ای هم روی نیمکت دارند؛ مثلِ «بیرِن مارش‌یونسون» نروژی که ۵ گل در این رقابت‌ها زده. همگی روی نیمکت هستند. اینها استعدادهای ترکیب اولسان هستند.»

او درباره بهترین و تاثیرگذارترین بازیکن پرسپولیس نیز صحبت کرد و گفت: «به نظرم «جلال حسینی»؛ به این دلیل که فکر می‌کنم باتجربه‌ و با دانش است. او می‌داند چطور تیم رو رهبری کند، این موضوع خیلی تاثیرگذار است چون پرسپولیس قرار است لحظاتِ زیادی رو دفاع کند. جدایی «خلیل‌زاده»، که فکر می‌کنم یک ضربه بد به پرسپولیس بود. بازیکنی که به الریان رفت و رابطه‌اش با بعضی از هوادارهای پرسپولیس خوب پیش نرفت. به نظرم از دست دادنش یه مشکل بزرگ برای تیم بود. اما بازیکن‌هایی مثلِ جلال که چنین موقعیت‌هایی رو قبلاً دیدند و بسیار باتجربه هستند، در چنین شرایط مفیدند. «بشار رسن» هم خیلی مفید است و فکر می‌کنم خیلی مهم بود که باشگاه او را متقاعد به ماندن کرد. می‌دانم که یه سری مشکلات در پرسپولیس پیرامون این قضیه در ماه اکتبر وجود داشت و به نظرم حفظش خیلی مهم بود چون او نقش مهمی در صعود پرسپولیس به فینال در سال ۲۰۱۸ داشت و حالا هم یه بازیکنِ کلیدی و مهم است. می‌دونید؛ می‌توانیم به کسایی مثل «مهدی عبدی» هم نیم‌نگاهی داشته باشیم؛ عبدی به زمین اومد و به جای «آل‌کثیر» در آخرین دقیقه به خوبی گلزنی کرد. بله؛ اون ۱۹ سالشه و می‌دونم که جوونه اما اگه خوب باشید به اندازه کافی هم بزرگ هستید. اون این قضیه رو در نیمه‌نهایی مقابل «النصر» نشون داد. پس باید ببینیم چه می‌شود.»


مایکل چرچ درباره نقش روحیه در پرسپولیس گفت: «ما این تاثیرگذاری این فاکتور را در نیمه‌نهایی دیدیم. وقتی پهلوان اخراج شد، با توجه به اینکه «النصر» تیمِ خیلی خوبی بود، اما پرسپولیس شکافته نشد، از هم نپاشید. آن‌ها خودشان را خیلی خوب سازماندهی کردند و برای همدیگر با تمام وجود جنگیدند و برای هدفشان سخت تلاش کردند. آن‌ها نیز به چیزی که می‌خواستند باور داشتند؛ بازی رو به وقت‌های اضافه کشوندند، به ضرباتِ پنالتی و برنده شدند. آن‌ها ماموریت خودشان را به خوبی انجام دادند. به نظرم اولسان هم به این فینال مثل پرسپولیس با همین میزان از جدیت رسیده. و البته فکر می‌کنم که پرسپولیس تحت فشارِ زیادی است چون می‌دانم ایرانی‌ها دوست دارند شاهد قهرمانی یه تیمِ ایرانی در آسیا باشند. افتخاری که بعد از سال ۱۹۹۳ و قهرمانیِ تیمِ «پاس» تجربه‌اش نکردند. پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ خیلی به این اتفاق نزدیک شده بود اما موفق به انجامش نشد. سپاهان و ذوب‌آهن هم قبل‌تر به این مهم نزدیک شده بودند. حتی استقلال در سال ۱۹۹۸ در مصاف با «جوبیلو ایواتا». وقتی به تاریخ نگاه می‌کنید می‌بینید که تیم‌های ایرانی زیادی به نزدیکی این موفقیت رسیدن اما در نهایت ناکام ماندند. خارج از ایران فکر نمی‌کنم هیچ کسی نتیجه‌ای جز پیروزی «اولسان» رو متصور باشه اما می‌دانم به عنوان بزرگ‌ترین باشگاه یا یکی از دو باشگاهِ بزرگ، نمی‌خوام به هوادارهای استقلال رو ناراحت کنم پس نمی‌خوام بگم که پرسپولیس لزوماً بزرگ‌ترین باشگاهِ ایران است اما قطعاً یکی از دو باشگاهِ بزرگ است. پس قطعاً نیمی از هوادارهای قرمز تهران فشار زیادی به تیم‌شون برای کسب قهرمانی می‌آورند»

او درباره شانس پیروزی هر تیم گفت: اگه قرار باشد بر اساس درصدی شانس تیم‌ها رو در نظر بگیرم باید بگویم که ۵۰-۵۰. اما اگه قرار باشد بر اساس کیفیت ترکیب دو تیم قضاوت کنم باید بگویم پرسپولیس ۳۵ تا ۴۰ درصد شانس قهرمانی دارد. فکر می‌کنم اولسان شانس بیشتری داره اما به هیچ عنوان شگفت‌زده نمیشم اگه پرسپولیس خیلی زود به گل برسه و بعد به طور کامل از گلِ خودش محافظت کند. کاری که توش ماهراست. این کار رو خیلی خوب انجام می‌دهند.»


او در پایان صحبت‌های خود گفت: «می‌خواهم برای تیم پرسپولیس آرزوی موفقیت کنم، برای هوادارهای پرسپولیس و همه ایرانی‌ها. یکی از کشورهای مورد علاقه من در جهان ایران است. من بسیار خوش‌شانس بودم که سابقه حضور در کشور بزرگ شما رو داشتم و فوتبالِ کشور شما رو سال‌های زیادی تماشا کردم. خیلی دوست دارم پرسپولیس شنبه نمایش خیلی خوبی به تصویر بکشند و نقش خودشان رو به خوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا ایفا کنند.»

۲۵۵ ۲۵۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =