۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
در سوگ دانشی‌مرد مهندسی دکتر مجید صادق‌آذر

روزگار است و خزان مردان بزرگ و حسرتی که بر دل‌های ما می‌ماند. استاد دکتر مجید صادق‌آذر پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

خبر درگذشت او برای من به عنوان دانشجوی آن مرد بزرگ سخت تأثرآور بود. او نه تنها یک استاد برجسته در رشته‌ی سازه‌های فولادی بود که معلمی بود که با عشق تدریس می‌کرد. هنوز چهره‌ی خندان، لبخندهای صمیمانه و برآمده از مهر و محبت، لهجه شیرین آذری، و ارتباط دوسویه‌ای که با تک‌تک دانشجویان برقرار می‌کرد از یادم نرفته است. ما دانشجویان او صمیمانه او را دوست داشتیم و برایش از درگاه حضرت باری رضا و رضوان و برای خانواده گرامی او شکیب و پاداش نیک مسالت داریم. 

شادروان دکتر مجید صادق‌آذر استاد برجسته دانشکده فنی در رشته راه‌وساختمان و چهره ماندگار مهندسی سازه ایران بود. او را "پدر سازه‌های فولادی ایران" می‌نامیدند و به سبب پیشرو بودن در طراحی سازه‌های ویژه از جمله مشارکت در طراحی بخش سازه‌ای ریاکتورهای نیروگاه هسته‌ای بوشهر پس از رفتن آلمان‌ها و سایر بزرگ پروژه‌های ملی، از سوی کانون به عنوان عضو برگزیده خانواده فنی معرفی شد.

استاد ما متولد سال ۱۳۲۴ در تبریز و مهندس راه و ساختمان و دکتری سازه از آلمان بود. او عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، و عضو فرهنگستان علوم و انجمن‌های علمی بود و بیش از 40 سال به طور مستمر در این دانشکده تدریس کرد و دانشجویان بسیاری را پرورش داد. دکتر صادق‌آذر در سال ۱۹۷۶م برنده‌ی لوح علمی بروخر پلاکت (BROCHER PLAKETTE) از دانشگاه آخن آلمان، برنده کتاب برگزیده سال 1385، لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشواره مهندسی ساختمان و لوح‌ها و جوایز دیگری از جشنواره‌های علمی شده بود. دکتر صادق‌آذر مسئول راه‌اندازی دوره دکتری در دانشکده فنی بود و در تدوین آیین‌نامه‌های مختلف در بخش پل‌سازی و سازه‌های فولادی و صنعتی مشارکت داشت. 

فقدان او را ابتدا به خانواده‌ی محترم آن بزرگ و سپس به استادان محترم دانشکده فنی، دانشجویان استاد، همکاران و اهالی حرفه مهندسی سازه و پل، خانواده بزرگ فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران و همه دوستداران او تسلیت می‌گویم. روحش شاد و یادش گرامی باد. 

*وزیر سابق راه و شهرسازی و استاد دانشگاه تهران

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =