۱ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
چین به آمریکا هشدار داد

ایرنا نوشت: وزیر خارجه چین با اعلام اینکه کشورش نه در زمینه دیپلماسی و نه رسانه یا زمینه دیگری، هیچ قصدی برای جنگ با ایالات متحده ندارد؛ گفت: اگر سیاست آمریکا در قبال چین براندازی باشد به موفقیت دست نخواهد یافت.

 "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین روز شنبه اعلام کرد که وانگ یی جمعه شب به وقت محلی در جریان یک کنفرانس ویدیویی با انجمن آسیای ایالات متحده، خواستار همکاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان شد و افزود: موضع چین در همکاری با ایالات متحده همچنان پایدار و ثابت است.

وی گفت: روابط چین و آمریکا هرگز بازی با مجموعه صفر نبوده است و موفقیت هر یک از دو طرف به ضرر موفقیت طرف مقابل نیست.

بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از جمله اعضای انجمن آسیا و اعضای بخش استراتژیک ایالات متحده در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کردند.

پیوندهای چین-آمریکا در پایین ترین نقطه

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد: ایالات متحده در یک سری مسائل داخلی چین دخالت و منافع چین را خدشه دار کرده و این مساله روابط دو جانبه را از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در ۴۱ سال گذشته به پایین ترین حد خود رسانده است.

وی گفت: مارپیچ روابط رو به پایین چین و آمریکا برخلاف منافع هر دو طرف و همچنین جامعه بین المللی است.

وانگ با اشاره به اینکه نظم و روابط بین الملل به شدت تحت تاثیر سلطه طلبی، حمایت گرایی و یکجانبه گرایی قرار گرفته است، گفت: چین و ایالات متحده باید درک متقابل صحیحی نسبت به یکدیگر داشته باشند، مطابق با شرایط زمان به دعوت جامعه جهانی توجه کنند و از مسئولیت های خود به عنوان کشورهای بزرگ شانه خالی نکنند.

وانگ با بیان اینکه چین به یک سیاست خارجی مستقل از صلح متعهد شده است، افزود: چین به دنبال سلطه طلبی، دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و صادرات سیستم ها و مدل توسعه خود نیست، چه رسد به اینکه به دنبال «نفوذ» در کشورهای دیگر باشد.

اشتباهات محاسباتی استراتژیک ایالات متحده در مورد چین

وزیر خارجه چین اظهار کرد: با وجود تلاش جدی چین برای ساخت روابط دو کشور بر اساس هماهنگی، همکاری و ثبات، برخی از سیاستمداران ایالات متحده مجموعه ای از اشتباهات استراتژیک را در مورد مسائل مربوط به چین انجام داده اند.

وی گفت: آنها از منافع مشترک گسترده و فضای همکاری غافل شده و تلاش کرده اند چین را از طریق فشار شدید به زانو درآورند و به دنبال یک ائتلاف ضد چین در صحنه بین المللی هستند.

این مقام بلندپایه چینی افزود: اگر سیاست آمریکا در قبال چین براندازی یا حتی بازسازی سیستماتیک چین باشد به موفقیت دست نخواهد یافت لذا مهم است سیاست ایالات متحده در قبال چین هر چه زودتر به عینیت و حساسیت بازگردد.

جنگ تجاری برنده ندارد

وزیر خارجه چین همچنین از طرف آمریکایی خواست که از سرکوب خودسرانه شرکت های چینی به بهانه امنیت ملی دست بردارد و افزود: در جنگ های تجاری هیچ برنده ای وجود ندارد بلکه این دعواها فقط به هر دو طرف آسیب می رساند. آنچه اتفاق افتاده است ثابت می کند که تحت فشار قرار دادن دیگران با تعرفه ها مانند بومرنگ عمل می کند.

وی گفت: هر آنچه در رابطه با موضوعات تجاری است باید به جای "تقابل و تحریم" از طریق "گفتگو و مشورت" حل شود.

وانگ اظهار امیدواری کرد ایالات متحده بتواند با چین همکاری کند تا یک چارچوب استراتژیک برای توسعه پایدار و سالم روابط دوجانبه، با احترام متقابل به عنوان پیش فرض، گفت و گو و مشاوره پیشرفته به عنوان رویکرد، تعمیق منافع به عنوان نیروی محرکه و بنیاد محکم افکار عمومی به عنوان حمایت دست یابند.

وی همچنین از دو طرف خواست تا به برخی از موضوعات برجسته به روشی سازنده بپردازند.

وانگ گفت: چین و ایالات متحده باید به انتخاب یکدیگر در مورد سیستم های ملی و مسیرهای توسعه احترام بگذارند، از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری و اصطکاک ها را در مورد مسائل دریای جنوب به همکاری تبدیل کنند و یک سری محدودیت های مبادلاتی بین مردم دو کشور در اسرع وقت لغو شوند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    منافع ملی یعنی همین که وزیر خارجه یک قدرت اقتصادی نظامی سیاسی دنیا به آمریکا میگه ما با شما جنگی نداریم اگر شما دنبال براندازی هستین کاری از دست تان بر نمی آید نه مثله مقامات ایرانی که بی توجه به همه نداشته هایمان مشغول بد و بیراه گفتن به آمریکایی هستند و آنها هم بی توجه مشغول کثافت کاری خودشان هستند. همه انرژی مسئولان ایرانی صرف جنگ لفظی بی حاصل با آمریکایی ها می شود و دیگر تابی برای سامان دادن به مسائل داخلی نمی ماند