متاسفانه گاهی افراط و تفریط داریم، یا محتوای تهی با پیرایش قوی و یا محتوای غنی با عرضه ضعیف، این نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد...بحث وابستگی های سازمانی به عنوان یک معضل اساسی در این حوزه است.

به گزارش خبرآنلاین، نشست رونمایی از مجموعه جدید روایت فتح با عنوان «سرداران» که به زندگی شهید احمد کاظمی و شهید محمد بروجردی اختصاص دارد و بررسی نشر در حوزه دفاع مقدس با حضور محمدحسین کریمی پور، مدیر مسئول انتشارات روایت فتح و یحیی نیازی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس و نویسنده کتاب «مثل من و تو» زندگی شهید احمد کاظمی در محل «کافه خبر» برگزار شد.

کریمی‌پور در این نشست با اشاره به اینکه به هیچوجه به توقف در زمان گذشته و تنها مرور تاریخ دفاع مقدس اعتقادی ندارد، تصریح کرد: «می شود در این حوزه به صورت ملی و بین المللی نگاه کرد؛ اگرچه با وجود فضای شلوغ فعالیت‌های این حوزه و مراکزی که به طور گسترده کار می کنند، می‌توان با حمایت و تقویت مراکزی که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت دارند، نوع نگاه حاکم را به سمت تولید فاخر راهنمایی کرد.»

مدیر انتشارات روایت فتح ادامه داد: « می‌توان با استفاده از منابع موجود شرایطی ایجاد کنیم که با تقویت مراکز جریان اصیل فعالیت در حوزه دفاع مقدس، جریان های انحرافی و بدون نگاه تخصصی را به جایی رساند که کم کم خودشان را با حریان اصیل هماهنگ کنند.»

وی در خصوص ایرادهایی که به برخی رفتارهای غیر فرهنگی نشر دفاع مقدس گرفته می‌شود نیز گفت: «باید روی فرایند ایده تا توزیع کار کنیم نه اینکه بر اساس بیلان کاری و آمار کمی و... نگاه کلی باعث می‌شود که ما گاهی روی جزئیات محدود نشویم.»

کریمی پور افزود: «متاسفانه گاهی افراط و تفریط داریم، یا محتوای تهی با پیرایش قوی و یا محتوای غنی با عرضه ضعیف، این نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

وی به بحث وابستگی های سازمانی نیز به عنوان یک معضل اساسی در این حوزه اشاره کرد.

یحیی نیازی، نویسنده کتاب «مثل من و تو» نیز در این نشست با بیان اینکه برخی در حوزه دفاع مقدس، دکان زده‌اند، خاطرنشان کرد: «در حوزه دفاع مقدس متاسفانه ما نگاهمان دفاع مقدسی نیست و تنها مدلی که فعالیت نمی‌کنیم، مدل و مبنای دفاع مقدس است.»

وی توضیح داد: «در زمان جنگ مدل کار خودجوش آغاز می شد اما به سرعت به شکل سیستماتیک پیش می‌رفت و بعد از مدتی نگاه استراتژیک بر فعالیت ها سایه می انداخت. اما امروزه ما در این حوزه فعالیت‌های خودجوش زیاد داریم که هرگز سیستماتیک نمی شود و همچنان با آزمون و خطاهای خود در حال فعالیت است که گاه نه تنها سودی ندارد بلکه برای ادبیات دفاع مقدس و تاریخ این دوران مضر است.»

نیازی ادامه داد: «نوعی نگاه سنتی در این حوزه باعث شده که گاه نتوان با زبان معاصر و با ارتباط با نسل جوان، قلم زد در حالی که من معتقدم در این حوزه باید به روز بود و دائم مخاطب سنجی و نیاز سنجی کرد.»

وی دوران دفاع مقدس را دوران طلایی و منحصر به فرد انقلاب دانست که نیازمند استراتژی برای تصویر سازی و انتقال به نسل‌های بعدی است، در خصوص کتاب «مثل من و تو» نیز گفت: « همه تلاشم این بود که شخصیت بی نظیر شهید احمد را در این کتاب به تصویر بکشم که احساس می‌کنم خود این شهید بزرگوار این ماموریت را برای من انتخاب کرد.»

متن کامل این نشست که با رونمایی مجموعه «سرداران» همراه بود، در روزهای آینده منتشر می‌شود.


60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كاربر جديد IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    كو گوش شنوا بعضيا بفكر رونق به دكان هستند نه ارزش ها. نسل جوان هم مثل ما فكر نمي كنه مابايد دقت خود را فزوني دهيم واز افراط وتفريط بپرهيزيم وبا واقعيات جلو برويم.وقتي از دفاع مقدس بعهنوان دكانداري بپردازيم وبنگريم به مرور زمان ارزش شهيد .... كاسته خواهد شد وجوانان نيز دل زده ميشوند وامروزه روز نيز شاهد چنين مسائلي هستيم.
  • saman IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    با سلام از قسمت اولیه معلوم است که گفتگوی خوبی بوده منتظر اصل خبر و گفته های نویسنده کتاب شهید کاظمی هستیم
  • هیربد IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    برگزاری این نشستها به آگاهی عمومی کمک میکند لطفا در این ارتباط بیشتر کار کنید
  • احمد هوشیاری IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    اگر از کارهای جدید آقای نیازی خبری دارید برامون بنویسید. این کتابها رو از کجا تهیه کنیم؟
  • hasan IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    0 0
    من یه درخواست دارم. آیا میشود بین ما جوانها با محققین و نویسندگان دفاع مقدس یک نشست بذارید تا ما با واقعیات جنگ آشناتر بشیم