۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹

موتور اقتصاد جهانی تا چند سال دیگر جای آمریکا را تصاحب می کند.

چین موتور اقتصاد بین الملل شناخته شده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول می رود تا آرام آرام جای ایالات متحده آمریکا در عرصه اقتصاد بین الملل را بگیرد.

آمریکا قدرت اول اقتصادی جهان است و چین و ژاپن به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار دارند. سال پیش چین بعد از ژاپن در ردۀ سوم قرار داشت اما توانست با صعود خود از ژاپن سبقت بگیرد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که چین تا سال 2016 این آرزوی خود را محقق می کند.

گزارش صندوق بین الملل پول حاکی از آنست که چین در آینده ای نزدیک با افزایش خروجی خود به مقام اول اقتصاد جهان دست خواهد یافت.

البته از آنجایی که ارزش پول چین همچنان در سطح پایین تری قرار دارد، آمریکا کماکان بزرگترین بازار جهان باقی خواهد ماند.

چین با رشد اقتصادی برق آسای خود طی سه دهه اخیر گوی سبقت را از بسیاری کشورها ربوده است و هر ساله این رشد را تا 10 درصد افزایش داده است.

چین بزرگترین خریدار نفت،گاز طبیعی،مس،آلومینیوم،طلا،کروم و آهن در سال جاری بوده است.

دومین قدرت برتر اقتصادی جهان، بیش از یک سوم آلومینیوم جهان،یک چهارم مس و یک دهم نفت خود را عرصۀ صنعت تولید آهن مصرف می کند.

گفتنی است چین بزرگترین تولیدکنندۀ طلا، فلزات نایاب زمینی،استیل،مس و ذغال سنگ است. همچنین بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.

چینی ها بزرگترین تولیدکنندۀ غذاهای دریایی هستند که در حدود 35 درصد از غذاهای دریایی جهان را تأمین می کنند.

کشور چین همچنین بزرگترین تولیدکنندۀ صنعتی در جهان است.چینی ها بزرگترین تولیدکننده پارچه و محصولات نساجی در جهان هستند و بر همین اساس مقام اول تولید پنبه و نخ در جهان را نیز دارند.این کشور همچنین بزرگترین تولیدکنندۀ محصولات الکترونیکی است.

چین ثابت کرده که همواره اشتهای سیری ناپذیری برای خرید و تصاحب زمین،غذا،انرژی و سایر منابع طبیعی دارد و برهمین اساس که امروز مقامات چینی میلیاردها دلار در حوزۀ منابع طبیعی در آفریقا،استرالیا، برزیل، روسیه،عراق،ایران،آلبانی،افغانستان، قطر، اروپا،کانادا،آسیای شرقی و همچنین آمریکا سرمایه گذاری کرده اند.

وال استریت ژورنال/27 آوریل 2011

ترجمه:زهرا خدایی

/33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =