شرایط و قوانین جدید در خصوص طلاق توافقی در دوران کرونا

شرایط و قوانین جدید طلاق توافقی در دوران کرونا چیست؟ شرایط طلاق توافقی از ابتدای آذرماه سال 97 دستخوش تغییر و تحولاتی شد که مهمترین آن انجام چند جلسه مشاوره خانواده بصورت اجباری است و از آن زمان تا کنون در عمل و رویه شاهد برخی تغییرات در شرایط آن بوده‌ایم، خصوصاً در شرایط کنونی که ویروس کرونا شیوع یافته این تغییر شرایط بیش از پیش مشاهده می‌شود. در این نوشته شرایط و قوانین جدید در خصوص طلاق توافقی در دوران کرونا را برای شما شرح داده‌ایم.

طلاق توافقی به چه معناست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین در خصوص تمامی مسائل و حقوق زندگی زناشویی بصورت کامل به توافق میرسند و سپس اقدام به درخواست طلاق مینمایند.

توافقاتی که زوجین در خوصوص طلاق توافقی با یکدیگر دارند، در رای دادگاه منعکس می‌شود و پس از جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه رسمی طلاق، عمل به این توافقات برای زوجین الزامی و ضروری است.

در طلاق توافقی توافقات زوجین شامل چه مواردی است؟

 همانطور که اشاره کردیم، در طلاق توافقی زوجین باید نسبت تمامی حقوق و تکالیف ناشی از زندگی مشترک به توافق کامل برسند و چنانچه زوجین نسبت به کوچکترین مساله زندگی مشترک و حقوق آن با یکدیگر اختلاف داشته باشند، امکان صدور رای گواهی عدم امکان سازش و در نتیجه طلاق توافقی میسر نخواهد بود.

مهمترین حقوق و تکالیفی که زوجین باید نسبت به آن به توافق برسند شامل موارد زیر است:

الف) مهریه

مهریه از حقوق مالی زن و از دیون ممتاز محسوب می‌شود و به محض انعقاد عقد نکاح، زن مالک تمام مهریه شده و هر موقع که بخواهد می‌تواند تمام و یا بخشی از آن را مطالبه کند.

اما در طلاق توافقی باید تکلیف موضوع مهریه بصورت واضح مشخص و کاملاً تعیین شود که زن چه مقدار از مهریه خود را به مرد بذل میکند (میبخشد) و اگر تمام مهریه خود را بذل نمیکند الباقی مهریه را دقیقاً به چه ترتیبی دریافت می‌نماید.

ب) نفقه و اجرت المثل و سایر حقوق مالی

نفقه و اجرت المثل نیز از حقوق مالی زن است که پیرو زندگی مشترک و تحت شرایطی خاص به زن تعلق میگیرد و در این خصوص نیز باید بین زوجین متقاضی توافق کامل صورت گرفته باشد و اگر بنا به پرداخت آن است، باید دقیقاً ترتیب پرداخت مشخص شود.

پ) حضانت، نگهداری، ملاقات و نفقه فرزند مشترک 

چنانچه زوجین متقاضی طلاق توافقی دارای فرزند مشترک هستند، باید مواردی مانند حضانت، نگهداری، تاریخ و ترتیب ملاقات و همچنین نفقه وی کاملاً مشخص باشد.

طبق قانون، حضانت فرزند اعم از دختر و پسر تا 7 سالگی با مادر است و بعد از 7 سالگی نیز حضانت فرزند دختر تا 9 سالگی و حضانت فرزند پسر تا 15 سالگی با پدر خواهد بود. اما زوجین میتوانند بر خلاف این موضوع با یکدیگر به توافق برسند.

شرایط و مراحل طلاق توافقی در دوران کرونا

هر اقدامی نیازمند شرایط و مراحلی است و طلاق توافقی نیز از این قائده مستثنی نیست، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و محدودیت‎های خاصی که در پی داشته است، طبیعتاً مراحل طلاق توافقی در دوران کرونا نیز کمی متفاوت از قبل شده که در ادامه به آن اشاره میکنیم و هر قسمتی از نوشته که شما با عبارت «نکته» مواجه می‌شوید، تفاوت‌های طلاق توافقی در دوران کرونا با دوران قبل از آن است:

1- ثبت نام در سامانه تصمیم

اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی ثبت نام در سامانه تصمیم است. برای این منظور زوجین متقاضی باید مشخصات خود را در این سامانه وارد و در آن ثبت نام کنند و سپس مرکز مشاوره و مرکز غربالگری مورد نظر و تاریخ مراجعه را انتخاب کنند.

انتخاب مرکز غربالگری و مرکز مشاوره به این منظور است که زوجین با کارشناس و مشاور خانواده چند جلسه مشاوره داشته باشند و این موضوع از الزامات طلاق توافقی محسوب می‌شود.

2- حضور در جلسات مشاوره اجباری

گام بعدی، حضور زوجین و یا وکلای ایشان در مرکز غربالگری و مشاوره خانواده به منظور برگزاری چند جلسه مشاوره است.

این جلسات معمولاً کمتر از پنج جلسه نخواهد بود و بسته به نظر مشاور و کارشناس ممکن است تعداد جلسات کمتر یا بیشتر از این باشد.

نکته: یکی از مواردی که در مورد طلاق توافقی در دوران کرونا تاثیر گذار بوده و شرایط آن را نسبت به قبل تغییر داده همین جلسات مشاوره است. چراکه به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از ازدحام جمعیت در مرکز مشاوره خانواده، معمولاً فواصل جلسات طولانی تر از قبل شده است و موجب شده روند نهایی طلاق توافقی طولانی‌تر از قبل شود.

پس از جلسات مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود که در دست داشتن این گواهی برای ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی الزامی است.

3- ثبت دادخواست طلاق توافقی

زوجین باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و پس از ثبت نام در سامانه ثنا (اگر قبلاً ثبت نام نکرده باشند) اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی بنمایند و برای ثبت دادخواست طلاق توافقی همراه داشتن مدارکی مانند: گواهی عدم انصراف از طلاق، اصل شناسنامه و کارت ملی زوجین و همچنین اصل سند ازدواج ضروری است.

4- حضور در دادگاه

بعد از ثبت دادخواست و ارجاع پرونده به مرجع قضایی، ابتدا شعبه رسیدگی کننده مشخص می‌شود و بعد از آن، شعبه روز و ساعت رسیدگی را تعیین میکند که زوجین و یا وکلای ایشان باید در جلسه دادرسی حاضر شوند.

نکته: یکی دیگر از موارد تاثیرگذار ویروس کرونا در موضوع طلاق توافقی نیز در این مرحله خود را نشان میدهد، چرا که در دوران کرونا معمولاً تاریخ تعیین جلسه دادرسی بسیار طولانی‌تر از قبل می‌باشد.

5- حضور در جلسه مشاوره بعد از دادگاه

بعد از جلسه دادگاه حضور در یک جلسه مشاوره الزامی است که در همان روز جلسه دادرسی برگزار و گزارش آن تقدیم دادگاه می‌شود.

6- صدور رای دادگاه

بعد از برگزاری جلسه دادرسی و جلسه مشاوره، دادگاه اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش میکند که معمولاً زوجین و یا وکلای ایشان به منظور قطعی شدن رای اقدام به اسقاط حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی میکنند تا رای صادره آماده اجرا شود.

7- مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن

اعتبار رای دادگاه از زمان قطعی شدن 3 ماه است و زوجین باید در خلال این 3 ماه به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق فیمابین زوجین جاری شود و موضوع طلاق به ثبت برسد و تمام.

نکته: یکی دیگر از مواردی که شرایط طلاق توافقی در دوران کرونا را متفاوت از قبل ساخته همین مرحله آخر است، چراکه مطابق با آخرین رویه و دستورالعمل جاری دفاتر طلاق، این دفاتر بصورت زوج و فرد فعالیت میکنند و همچنین با توجه به اینکه دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی و دیگر انواع طلاق ظرفیت محدودی در سال دارند، ممکن است ظرفیت بسیاری از آنها خصوصاً در ماههای پایانی سال تکمیل شده باشد.

منبع : https://www.mashhoor.ir/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1471605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =