۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۰

تهران امروز نوشت:

 

«گردشگری حلال»، این ایده جدید معاون تازه از راه رسیده گردشگری سازمان میراث فرهنگی است. «شهباز یزدانی» که پیشتر مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تعاون روستایی ومشاور وزیر تعاون و مدیرکل امور بین‌الملل جهاد کشاورزی بوده است، سال گذشته 10 روز مانده به سال نو، به جای «علی رضا عامری»، معاون سابق گردشگری نشست.

عامری هم راهی منطقه آزاد کیش شد تا مدیریت این منطقه را به عهده بگیرد. یزدانی اکنون چند روزی است که با رسانه‌ها از ایده جدیدش، گردشگری حلال می‌گوید. ایده‌ای که از سوی کارشناسان گردشگری حتی در موضوعیت جای سوال دارد. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: با توجه به وجود زیرساخت‌های متعدد گردشگری مذهبی و فرهنگی در ایران، رونق «گردشگری حلال» به عنوان یکی از اولویت‌های این معاونت در سال جاری به جدیت دنبال می‌شود. اردشیر اروجی، استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری اما معتقد است که گردشگری حلال و حرام ندارد. در واقع در مذهب ما غذا یا اعمالی حرام یا حلال با معیارهای دینی عنوان می‌شود. اما گردشگری حلال یا حرام چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

این در حالی است که یزدانی می‌گوید: «بر اساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن با توجه به قوانین اسلامی انجام می‌شود.» توضیحات او درباره این نوع گردشگری که به تازگی مطرح شده مفصل است: «توریسم حلال» یک محصول جدید از صنعت گردشگری است که برنامه‌های ویژه‌ای را برای مسلمانان تدارک می‌بیند چراکه آنها دوست دارند در طول سفر به آداب مذهبی خود نیز عمل کنند.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که وقتی مسلمانان سفر می‌کنند، مگر مانعی بر سر اجرای اعمال مذهبی‌شان وجود دارد؟

اروجی می‌گوید که انواع گردشگری تعریف دارد. ما گردشگری مذهبی داریم که این نوع گردشگری بر اساس تعاریف و استانداردهای جهانی است. حالا اینکه بخواهیم این نوع گردشگری را حلال و حرام بگوییم باید تعریفی داشته باشد که در سازمان‌های بین‌المللی مورد تایید قرار بگیرد. چراکه برای توسعه گردشگری ما نیاز به شناخته شدن و مطرح شدن در جهان داریم.

یزدانی اما در تعاریف خود از این نوع گردشگری جدیدالتاسیس می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام شده،منطقه آسیا پتانسیل زیادی برای گردشگری حلال دارد بنابراین هتل‌های بین‌المللی زیادی در کشورهای این منطقه دایر شده است که شئون اسلامی مانند ذبح شرعی، ارائه غذاهای حلال و جدایی قسمت‌های ورزشی و رفاهی مخصوص بانوان و آقایان رعایت می‌شود و نمای مناسب با ادیان مختلف در طبقات اینگونه هتل‌ها بنا شده است. اروجی اما اعتقاد دارد: درست است ما می‌توانیم غذای حلال را مطرح کنیم آن هم در برابر غذای حرام اما گردشگری حلال را در برابر کدام گردشگری قرار دهیم؟ در این میان حسین ذوالفقاری، استاددانشگاه هم رونق گردشگری حلال در ایران را منطقی نمی‌داند. او به مهر می‌گوید: ایران یکی از کشورهایی است که اصول حلال را رعایت می‌کند .

به گفته او، به عنوان مثال در رستورانها و هتلهای ایران مشروبات الکلی و گوشت حیوانات حرام گوشت سرو نمی‌شود بنابراین رونق گردشگری حلال در ایران نمی‌تواند منطقی باشد چون ایرانیان اصول حلال را در همه جای کشور رعایت می‌کنند.

ترکیه هم گردشگری حلال دارد

معاون گردشگری سازمان میراث معتقد است که ترکیه گردشگری حلال دارد. یزدانی توضیح می‌دهد: ترکیه در جایگاه نخست این نوع گردشگری در جهان قرار دارد و کویت نیز فعالیت‌های زیادی را برای کسب جایگاهی مناسب در این حوزه آغاز کرده است.

یزدانی توضیح دیگری برای اینکه چرا ترکیه را در این تعریف قرار داده است، نمی‌دهد. در حال حاضر واقعیت نشان می‌دهد چهار سال پیش که یک میلیون ایرانی از ترکیه بازدید کردند، ترک‌ها تنها 10 هزار بار به ایران سفر کردند. یعنی نسبت مسافرت 100 به یک برقرار بود. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هم درآمد بخش گردشگری این کشور را در سال 2010 بیست و دو میلیارد دلار اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد که این آمارها کمی عجیب و غریب است و جای تحلیل بیشتری از سوی کارشناسان گردشگری دارد چراکه ایران دارای قابلیت‌های بیشتری در زمینه گردشگری مذهبی است تا ترکیه.

اما معاون گردشگری ایران کوتاه نمی‌آید و با بیان اینکه ایران با دارابودن جاذبه‌های مذهبی و تاریخی بسیار زیاد و متنوع خود می‌تواند در این زمینه بسیار موفق باشد، می‌گوید: از آنجایی که رویکرد ایران در صنعت گردشگری، فرهنگی و مذهبی است، می‌توان با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت در زمینه راه اندازی تورهای گردشگری خانوادگی اسلامی به موفقیت‌های زیادی دست یافت.

پس چرا ایران موفق نشده است؟ به گزارش بسیاری از کارشناسان گردشگری، ایران امروز دچار گردشگری بیمار شده است، عقب افتادن سازمان میراث فرهنگی از برنامه چهارم توسعه در جلب گردشگر سند محکمی در این زمینه است.به طوری که داریوش قنبری، نماینده مجلس دراین باره به تهران امروز می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری از برنامه چهارم توسعه عقب افتاده است. بررسی‌ها نشان از عملکرد ضعیف سازمان میراث فرهنگی دارد.

47/301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    0 0
    آخه چرا الكي از تركيه تقليد ميكنيد ؟ اونجا چون هم براي مسلمان ها آزادي داره هم براي غير مسلمان ها اومده هر دو حالت را ايجاد كرده .ما كه سالهاست اجازه گردشگري غير مذهبي نداريم كه حالا بخواهيم حلالش كنيم
  • بدون نام MY ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    0 0
    همچین هم ایده جدیدی نیست چرا که همینک در کشورهایی نظیر چین مالزی اندونزی و سالهاست از این ایده استفاده میکنند