۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳

اینسا نوشت:

گروههای فلسطینی فتح و حماس اعلام کردند که به یک توافق در خصوص اتحاد مجدد دولت‌هایشان در کرانه باختری و نوار غزه دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافق در شرایطی حاصل شد که سالها درگیری بین دو طرف باعث تضعیف آنها به لحاظ سیاسی و از بین رفتن صدها تن از نیروهای طرفین در درگیری‌های خشونت بار و سرکوب‌ها شده بود.

دکتر موسی ابو مرزوق نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" با اشاره به توافق کامل این جنبش و جنبش فتح اظهار داشت، زمان آن فرا رسیده است که شکاف داخلی را به صفحات تاریخ بفرستیم و صفحه جدیدی در راستای همبستگی و مبارزه برای احقاق حقوق خود باز کنیم.

ابو مرزوق طی کنفرانسی مطبوعاتی پس از امضای پیش‌نویس توافقنامه آشتی ملی خاطرنشان کرد که جنبش‌های فتح و حماس گفت‌وگوهای مفصل و طولانی را با هم داشته‌اند و امروز پس از فراهم شدن شرایط لازم، ثمره این گفتگوها را برداشت می‌کنیم.

وی افزود، جنبش‌های فتح و حماس امروز به توافقات کاملی به ویژه در زمینه تشکیل دولت با حضور شخصیت‌های مستقل و ازسرگیری فعالیت پارلمان و نیز تعیین زمان برگزاری انتخابات دست یافتند.

این رهبر برجسته جنبش حماس همچنین تصریح کرد که تفاهمات صورت گرفته با جنبش فتح امضا شد و پس از آن هم هر دو جنبش طرح آشتی ملی مصر را امضا کردند.

وی با اشاره به اینکه دیگر موضوع مورد اختلافی میان جنبش‌های فتح و حماس باقی نمانده است، تاکید کرد که تنها مساله باقی مانده امضای توافقنامه و تشکیل دولت است و درهای غزه به روی تمامی شهروندان فلسطینی باز است.

ابو مرزوق همچنین اظهار داشت که با امضای توافق آشتی میان جنبش های فتح و حماس، کمیته چهارجانبه بین‌المللی و شروط آن دیگر محلی از اعراب ندارند.

عزام احمد رئیس هیات اعزامی جنبش فتح به قاهره و عضو کمیته مرکزی این جنبش نیز به نوبه خود تاکید کرد که ما این توافق را به ملت فلسطین که مدت زمان زیادی انتظار آن را می کشیدند، تبریک گفته و خطاب به جوانان فلسطینی اعلام می‌کنیم که امروز خواسته‌های شما تحقق یافت.

احمد با اشاره به اینکه فلسطینیان تصمیمات ملی خود را به دست گرفتند، تصریح کرد که اسرائیل هشدارها و تهدیدهای خود علیه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به عواقب و تبعات این توافقنامه را آغاز کرده است، اما عباس نمی‌خواهد تحت تاثیر این هشدارها قرار بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که جنبش‌های فتح و حماس صورت جلسه تفاهمات میان خود را به شکلی که در مفاد طرح آشتی ملی مصر آمده بود، امضا کردند و علاوه بر این، توافق دیگری را نیز در زمینه تشکیل دولت مستقل و تعیین زمان انتخابات امضا کرده و به طرح آشتی ملی مصر ضمیمه کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین،عزام احمد تصریح کرد که اتحادیه عرب بر توافق آشتی و اجرای آن از سوی طرف های فلسطینی نظارت خواهد داشت.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =