۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶

فارس نوشت:

سران فتح و حماس با بیان اینکه دو طرف توافق کردند تا اختلافات را حل کنند، با اشاره به برخی جزئیات توافقنامه آشتی ملی فلسطین اعلام کردند که برای تشکیل دولت مستقل فلسطین تا سال آتی توافقات شد.

«محمود الزهار» یکی از سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پس از امضای توافقنامه اولیه آشتی ملی فلسطین تاکید کرد که فتح و حماس توافق کردند تا مسائل اختلافی موجود را پشت سر بگذارند.

سرانجام پس از ماه‌ها کش‌وقوس و سنگ‌اندازی رژیم صهیونیستی و آمریکا، جنبش فتح و حماس دیروز چهارشنبه (28 آوریل) توافقنامه اولیه آشتی ملی را که با حمایت مصر از مذاکرات آن، تهیه شده بود، در قاهره امضا کردند.

الزهار با اشاره به محتوای این توافقنامه گفت: یکی از موارد توافقی تعیین اسامی اعضای کمیته مرکزی انتخابات با توافق گروه‌های فلسطینی و ارجاع آن برای محمود عباس است تا بر اساس اصل توافق شده، دستور تشکیل آن [کمیته] را صادر کند.

همچنین عزام الاحمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و رئیس هیئت فتح در مذاکرات قاهره با حماس، اعلام کرد: برای تشکیل دولت مستقل فلسطین و برگزاری انتخابات سراسری نهایتا تا یک سال پس از امضای توافقنامه آشتی ملی توافق شد.

همچنین الزهار، «نامزد شدن حداکثر 12 قاضی برای عضویت در دادگاه انتخابات و اتخاذ تدابیر قانونی لازم برای تشکیل آن با توافق گروه‌های فلسطینی» را دیگر موضوع توافق شده درباره آن اعلام کرد.

بر اساس اعلام محمود الزهار، توافقنامه آشتی ملی فلسطین شامل «برگزاری همزمان انتخابات پارلمانی، ریاستی و انتخابابت شورای ملی فلسطین، یک سال پس از امضای توافقنامه وفاق ملی از طرف گروه‌های فلسطینی است».

قرار است توافقنامه وفاق ملی نیز بزودی امضا شود.

بنا بر این گزارش، در خصوص تشکیل دولت، قرار است دولت آینده فلسطین از عناصر شایسته ملی تعیین شود تا پس از آن نخست وزیر و وزرا با توافق تعیین شوند.

بر این اساس، فتح و حماس توافق کردند که مأموریت و تصمیم‌های رهبری موقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین (تا زمان تشکیل دوباره آن بر اساس توافق‌ها) رسمیت داشته باشد و البته با اختیارات کمیته اجرایی این سازمان تناقضی نداشته باشد.

در خصوص مسائل امنیتی نیز این توافقنامه شامل تشکیل «کمیته عالی امنیتی از افسران حرفه‌ای مورد توافق دو طرف» می‌شود.

این در حالی است که امضای توافقنامه آشتی ملی فلسطین با استقبال سرد و البته غافلگیرانه آمریکا و خشم رژیم صهیونیستی و استقبال ایران و اتحادیه عرب رو به رو شده است.

قرار است خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تا چند روز آینده نسخه نهایی این توافقنامه را امضا کنند.25149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =