طراحی و ساخت پمپ نمونه برداری فردی توسط عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی آبادان

معاون آموزشی، تحقیقات و فناوری دانشکده علوم پزشکی آبادان از ساخت پمپ نمونه برداری فردی توسط عضو هیأت علمی این دانشکده خبر داد.

سارا مبارک در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین در آبادان اظهار کرد: پمپ‌های نمونه برداری فردی، ابزاری کوچک و قابل حمل می‌باشند که جهت جمع‌آوری و ثبت نمونه‌های مورد نظر در محیط استفاده می شوند که «یاسر خورشیدی»؛ عضو هیأت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی آبادان موفق به طراحی و ساخت نمونه‌ای از این پمپ‌ها شد.

وی افزود: در اغلب صنایع، شاغلین در معرض آلاینده‌های مضر بیشماری قرار داشته و برای نمونه‌برداری و جمع‌آوری این آلاینده‌ها، استفاده از پمپ‌های نمونه برداری فردی Personal Air Sampling Pumps امری غیرقابل انکار است و این پمپ‌ها در موارد متعددی از قبیل صنایع به‌منظور نمونه برداری از آلاینده ها( ارزیابی سلامت شاغلین)، شرکت‌های خصوصی بهداشت حرفه‌ای سطح ۱ تا ۳، دانشگاه‌ها (کاربرد آموزشی برای دانشجویان گروه‌های بهداشت حرفه‌ای و محیط)، مراکز تحقیقاتی و مراکز بهداشت دانشگاه‌ها کاربرد دارند.

طراح پمپ نمونه برداری فردی نیز در این باره به خبرآنلاین گفت: پمپ‌ها با دبی و استانداردهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که با توجه به نرخ ارز و مشکلات تحریم، هزینه‌های خرید این تجهیزات از خارج از کشور بسیار هزینه‌بر خواهد بود. هدف از این پروژه فناورانه تولید پمپ نمونه برداری ۵ تا ۲۰۰۰ میلی لیتر، دستیابی به فناوری ساخت آن و همچنین رفع نیاز دانشکده علوم پزشکی آبادان در گام اول بود. این طرح با موفقیت تست‌های کالیبراسیون خود را با دریافت گواهی کالیبراسیون معتبر گذراند و در حال حاضر در اختیار دانشکده برای استفاده دانشجویان، محققین و اساتید  قرار گرفته است.

خورشیدی، افزود: در حال حاضر هزینه نمونه خارجی این دستگاه در سایت‌های فروش آنلاین، بیش از هزار و ۵۰۰  دلار است که با توجه به شرایط تحریم، واردات این محصول هم با مشکل مواجه شده  لذا ساخت اینگونه محصولات در کشور می‌تواند علاوه بر رسیدن به خودکفایی و صرفه‌جویی اقتصادی، سبب توانمندی اساتید و دانشجویان و به دست آوردن فناوری لازم در جهت رفع نیازهای اساسی کشور باشد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1472867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =