تکنیک اسکمپر چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

تکنیک اسکمپر یکی از جدیدترین تکنیک‌هایی است که از سوی متخصصان و بزرگان برای خلق ایده پیشنهاد شده است.

خلق ایده و حل مسائل گوناگون در دنیای امروز نیاز به تمرکز بالایی دارد ولی مشکل اصلی بسیاری از افراد این است که اصلاً تمرکز ندارند و مشکلات ریشه خلاقیت را در آن‌ها خشکانده است. در این مقاله تصمیم داریم در مورد تکنیک اسکمپر ( SCAMPER ) صحبت کنیم و ببینیم که با استفاده از این تکینک چگونه می‌توان ایده‌های جدید و ناب خلق کرد. در صورتی که نیاز به ایده‌های جدید و سازنده برای موفقیت خود دارید و تمایل دارید با استفاده از تکنیک مورد بحث زندگی و کسب و کار خودتان را متحول کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

تکنیک اسکمپر ( SCAMPER ) چیست؟

روش یا همان تکنیک اسکمپر با هدف خلاقیت در ساخت و ارائه محصولات و خدمات به وجود آمده است و در صورتی که بتوانید به درستی از این تکنیک استفاده کنید، قطعاً شاهد تحول چشمگیر در زندگی و کسب و کار خودتان خواهید بود. اسم اسکمپر از هفت حرف انگلیسی تشکیل شده است که در ادامه به این حروف و معنای هر کدام می‌پردازیم:

  • S: نماینده کلمه Substitute به معنای جایگزین کردن
  • C: نماینده کلمه Combine به معنای ترکیب کردن
  • A: نماینده کلمه Adapt به معنای سازگار کردن، تطبیق دادن و مناسب کردن برای هدفی دیگر
  • M: نماینده کلمه Modify به معنای اصلاح کردن
  • P: نماینده عبارت Put to another use به معنای استفاده‌ دیگر
  • E: نماینده کلمه Eliminate به معنای حذف کردن
  • R: مخفف کلمه Reverse به معنای معکوس کردن

http://file.tesmino.ir/reportage/35473473/image_01ec25391849b17ab363934f29a686476f868de0.jpg

این هفت تکنیک در واقع می‌تواند به خلق یک ایده جدید و نو ختم شود. توجه داشته باشید که قرار نیست که تکنیک اسکمپر به جای شما فکر و ایده‌پردازی کند. این تکنیک در واقع یک چارچوب فکری است که به ذهن شما کمک می‌کند که در یک چارچوب مشخص فکر کند و به راهکارهای جدید برسد. هدف این تکنیک هم دقیقاً منظم‌سازی جریان‌های فکری شما است. با این تکنیک انرژی شما ذخیره می‌شود و بیهوده هدر نمی‌رود. در ادامه به معنای واقعی هر کدام از ۷ راهکار موجود در تکنیک اسکمپر می‌پردازیم تا بتوانیم در کنار یکدیگر معنای این تکنیک را بهتر درک کنیم:

۱. جایگزینی یا Substitute

در بحث جایگزینی باید روی مسائلی تمرکز کنیم که می‌توانیم آن‌ها را با جایگزین کردن بهبود ببخشیم. به عنوان مثال باید روی این موضوع فکر کنیم که آیا می‌توانیم کل یک فرآیند مشخص را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهیم؟ آیا می‌توانیم زمان یا مکان یک کار را به گونه‌ای جایگزین کنیم که آن کار سریع‌تر  و بهتر انجام شود؟ ایا می‌توانیم محصولات خودمان را در یک بازار دیگر (بازار جایگزین) به فروش برسانیم؟ فرض کنید که دارید یک کار مشخص را انجام می‌دهید. آن را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید و ببینید آیا می‌توانید هر کدام از بخش‌های آن را با کارهای بهتر جایگزین کرد؟

۲. ترکیب کردن یا Combine

بعضی مواقع دغدغه و مسئله اصلی در سازمان ما، مسئله بازدهی و سودآوری بیشتر است. به همین خاطر باید به ادغام و ترکیب چند کار یا چند فرآیند برای افزایش سرعت فکر کنیم. در این مرحله باید فرایند کار خودمان را به چند بخش تقسیم کنیم و فکر کنیم که آیا می‌توانیم دو یا چند مورد از این بخش‌ها را با هم ترکیب و به یک بخش تبدیل کنیم. آیا این توان در مجموعه ما وجود دارد که که دو یا چند کار به صورت همزمان انجام شود؟

یکی از ابزارهای مدیریتی مهم برای تقسیم کردن کارها و فرآیندها، برنامه ترلو است. وقتی برنامه کارهای خودمان را در ترلو وارد کنیم می‌توانیم به راحتی تشخیص دهیم که آیا امکان ادغام یک سری از کارها وجود دارد یا اینکه باید به صورت مستقل و جداگانه انجام شود. همیار آکادمی یک مقاله کامل و عالی در مورد این برنامه مهم دارد که در صورت تمایل به مطالعه آن می‌توانید به ترلو مراجعه کنید. برنامه ترلو یکی از نرم افزارهای عالی برای مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری است که مسلماً کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۳. سازگار کردن یا Adapt

در صورتی که محصول یا خدمات شما مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد، باید کاری کنید که محصول شما با نیاز مشتری سازگار و مطابق شود. منظور از سازگار کردن حتماً یک فعالیت اساسی و بنیادی نیست بلکه تغییرات جزئی را هم شامل می‌شود. باید محصول کنونی خودمان را با تجزیه و تحلیل‌هایی که از نیاز مشتریان داریم، تطبیق دهیم و ببینیم کجای کار ایراد دارد. ممکن است با یک تغییر ساده مثل تبلیغات یا تغییر بسته‌بندی بتوانیم توجه مخاطب را جلب کنیم.

۴. اصلاح کردن یا Modify

روش اصلاح در تکنیک اسکمپر شباهت‌های زیادی به روش سازگار کردن دارد ولی ممکن است برخی آن را کاملاً متفاوت بدانند. در این روش باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه می‌توانیم با اصلاح یک فرآیند خاص، کار تیمی را سرعت ببخشیم یا از سرعت آن بکاهیم؟ آیا این امکان وجود دارد که تغییراتی ایجاد کنیم تا کل فرآیند با بازدهی و سرعت بیشتری پیش برود؟

۵. استفاده‌های دیگر یا  Put to Another use

استفاده‌های دیگر یکی از متدهای مهمی است که در تکنیک اسکمپر مورد توجه، بحث و بررسی قرار می‌گیرد. با یک مثال خوب می‌توانیم این تکنیک را توضیح دهیم. به عنوان شما شما یک شرکت و تولید مواد غذایی دارید و یک محصول خاص را به بازار عرضه می‌کنید. باید بررسی کنید که آیا با استفاده از زباله این محصول هم می‌توان کار دیگری انجام داد؟ آیا زباله این محصول برای استفاده‌های دیگر مفید است؟

۶. حذف کردن یا Eliminate

یکی از روش‌های موجود در تکنیک اسکمپر، حذف کردن است. یک فرایند خاص را در نظر بگیرید و آن را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید. سپس روی هر کدام از این بخش‌های تحقیق کنید و ببینید اگر یک بخش خاص از یک فرآیند حذف شود، آن فرایند چه تغییری می‌کند؟ گاهی با حذف یک بخش خاص نه تنها فرآیند آسیبی نمی‌بیند، بلکه راندمان و بازدهی آن چند برابر می‌شود.

۷. معکوس کردن یا Reverse

فرض کنید که سازمان شما یک محصول خاص را تولید می‌کند و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. تصور کنید که برای تولید این محصول، فرآیندهای مختلفی باید انجام شود. این فرآیندها را مورد بررسی قرار دهید و ببینید اگر بخشی از این فرآیندها به صورت معکوس انجام شود، چه تغییری اتفاق میفتد؟ آیا سرعت کار بالاتر می‌رود یا اینکه در مراحل بعدی مشکلات دیگری به وجود می‌آید؟ به این فرک کنید که اگر کل فرآیند را وارونه کنید چه اتفاقی میفتد؟

همیار اکادمی مقاله کاملی در مورد تکنیک اسکمپر و شیوه استفاده از آن دارد. در صورتی که تمایل دارید این مقاله را مطالعه کنید به تکنیک اسکمپر مراجعه کنید.

مطالعه کتاب؛ راهکاری عالی برای افزایش بازدهی

در حال حاضر کتاب‌های زیادی وجود دارد که به ما کمک می‌کند بازدهی  و راندمان کسب و کار را چند برابر کنیم. یکی از این کتاب‌ها، کتاب مدیریت زمان است که توسط آقای برایان تریسی نوشته شده است. آقای تریسی یکی از بزرگان حوزه راندمان، بازدهی و رشد فردی است و تاکنون آثار زیادی در این زمینه منتشر کرده است. در کتاب مدیریت زمان راهکارهایی بیان می‌شود که بدون شک می‌تواند راندمان و بازدهی شما را در کسب و کار و زندگی افزایش دهد. در صورتی که تمایل دارید با مفاهیم اصلی این کتاب آشنا شوید، به کتاب مدیریت زمان مراجعه کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473466