ایسنا نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که ایران ممکن است از روابط تجاری روز‌افزونش با ترکیه برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور استفاده کند.

این هشدار نشان‌دهنده‌ی نگرانی‌های آمریکا درباره‌ی این است که در جریان تلاش‌ها برای منزوی کردن ایران که تحت چهار دور تحریم سازمان ملل قرار دارد، ترکیه به رابط آسیب پذیری تبدیل شود. ترکیه قول داده است که از قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی کند، گرچه موضع متفاوتی نسبت به آمریکا در قبال ایران دارد و مشتاق است روابط تجاری و انرژی خود را با همسایه‌اش افزایش دهد.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در زمینه‌ی تروریسم و اطلاعات جاسوسی مالی در یک کنفرانس خبری در کنسولگری آمریکا در استانبول مدعی شد در حالی که روابط تجاری گسترش می‌یابد خطر اینکه سوء استفاده‌های ایران افزایش یابد نیز وجود دارد.

کوهن در ادامه‌ی ادعاهای خود با تکرار اتهامات غرب مبنی بر تلاش‌های ایران برای اشاعه هسته‌یی مدعی شد: ایران سابقه‌ی استفاده از اقدامات فریبکارانه را برای تسهیل فعالیت‌های خود در زمینه‌ی اشاعه دارد و در تلاش است در داخل موج عظیمی از روابط تجاری، تعاملاتی را که برای تداوم برنامه‌ی هسته‌یی و موشک بالستیک‌اش به آنها نیاز دارد، پنهان کند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران تاکید کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های خود بر نبود هرگونه انحراف در فعالیت‌های هسته‌یی ایران تاکید داشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، معاون وزیر خزانه داری آمریکا ارزیابی مستقیمی از اجرایی کردن تحریم‌ها توسط ترکیه ارائه نکرد، اما به این نکته اشاره کرد که بخش مالی ترکیه در تلاش است خود را از آنچه فعالیت‌های غیرقانونی ایران خوانده می‌شود، محفوظ نگه دارد.

ترکیه که بزرگترین متحد مسلمان آمریکا در ناتو است همکاری نزدیکی در عراق و افغانستان با آمریکا داشته است، اما علاوه بر آن به دنبال روابط نزدیک‌تر با ایران بوده است.

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در ماه فوریه اعلام کرد که تجارت سالانه با ایران به ده میلیارد دلار رسیده است و هدف دو کشور این است که در چند سال آینده این مقدار به 30 میلیارد دلار برسد.

کوهن در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که لازم است که بانک‌های ترک از تجارت با بانک‌ها یا موسسات ایرانی خودداری کنند.

وی مدعی شد که بانک ملت طبق قضاوت آمریکا، اروپا، ژاپن ، کره‌ی جنوبی و دیگر کشورها درگیر فعالیت‌های غیر قانونی بوده است و این بانک و شعب آن در ترکیه باید به طور کامل منزوی شود.

/27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =