آموزش ۶۰ همیار بومی حافظ آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه‌آزادقشم گفت: بیش از ۶۰ عضو جامعه محلی جزایر قشم، هنگام و لارک در کارگاه آموزشی آنلاین(وبینار) با نحوه محافظت و نگهداشت آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس آشنا شدند.

به گزارش خبرآنلاین از قشم : سید هاشم داخته با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداشت مرجان‌ها به‌عنوان یک ذخیره‌گاه زیستی در خلیج‌فارس و آب‌های اطراف جزیره قشم عنوان داشت: عوامل سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی، دانش و مهارت‌های لازم برای شناخت سلامت آبسنگ‌های مرجانی و روش‌های ثبت گزارش وضعیت مرجان‌ها از مفاهیم آموزش داده‌شده در این وبینار آموزشی بود.
وی افزود: نمایندگان جامعه محلی ازجمله صیادان، غواصان، ذینفعان و نهادهای دولتی همچون شیلات، محیط‌زیست، دانشجویان و اساتید دانشگاهی، مدرسان غواصی، پرسنل کلوپ‌های غواصی، ارگان‌های غیردولتی، سمن‌های محیط‌زیستی، تعاونی‌های صیادی و افراد علاقه‌مند به کسب دانش و حفاظت از آبسنگ‌های مرجانی از این وبینار استقبال کردند.
به گفته داخته، این کارگاه آموزشی در دو بخش تئوری و عملی(غواصی در آب‌های آزاد با  استفاده از شیوه کرال واچ) ارایه شد.
مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه ‌آزاد قشم در پایان یادآور شد: این دوره با مشارکت دفتر برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی(GEF/SGP)، مدیریت محیط‌زیست سازمان منطقه‌آزادقشم و پروژه احیاء آبسنگ‌های مرجانی برگزار شده و به شرکت‌کنندگان گواهی بین‌المللی اعطا شد.
گفتنی است، روش بررسی سلامت آبسنگ‌های مرجانی از لحاظ سفیدشدگی موصوف به کرال واچ یک پروژه غیر انتفاعی بین‌المللی است که توسط دانشگاه کوئینزلند استرالیا بنیان گذاشته شده و با هدف افزایش سطح آگاهی از اهمیت آبسنگ‌های مرجانی، سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی و تغییرات اقلیمی با داوطلبان در سراسر جهان کار می‌کند. این پروژه بین‌المللی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جوامع محلی و افرادی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آبسنگ‌های مرجانی در ارتباط هستند روش ساده‌ای را برای این افراد، جهت تعیین کمیت سلامت آبسنگ‌های مرجانی فراهم می‌نماید. روش کرال واچ به راحتی توسط جوامع محلی، مراکز غواصی، مدارس و دانش‌آموزان، گروه‌های حفاظتی، گردشگران و دانشمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
آبسنگ‌های مرجانی نخستین بیوم غنی و پرتولید دریایی جهان هستند که تعداد بسیاری از آبزیان ساکن در آب‌های آزاد را حمایت می‌کنند. بسیاری از موجودات دریایی تمامی مراحل حیات و یا در دوره‌های مختلفی از حیات خود وابسته به آبسنگ‌های مرجانی هستند و به همین دلیل این موجودات به‌ عنوان یک اکوسیستم بسیار حساس، ارزشمند و لازم برای حفظ بقای سایر گونه‌های آبزی به شمار می‌آیند.
گونه‌های مرجانی شناسایی‌شده در خلیج‌فارس باوجود داشتن تنوع بالا به دلیل تخریب زیاد توسط انسان‌ها، در معرض نابودی هستند. حفظ این زیست‌بوم دریایی وظیفه‌ای بر دوش و دینی بر گردن ما در احترام به طبیعت است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =