واکسن کرونای ناصر خسرو را به بهای جانتان بخرید/ شناسایی دومین مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت جدیدترین آمار کرونا در ایران را اعلام کرد.

الهه صالحی: در روزی که گذشت، آمار قربانیان کرونا به کمترین میزان در چند ماه اخیر رسید. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۷ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

به گفته لاری: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

حال داوطلبان واکسن ایرانی خوب است

هفته گذشته واکسن ایرانی کرونا با نام کووایران به مرحله تست بالینی رسید و طیبه مخبر، فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و دو نفر دیگر از اعضای این ستاد از اولین کسانی بودند که برای دریافت این واکسن داوطلب شدند. حالا پس از گذشت یک هفته متخصصان می‌گویند داوطلبان حال عمومی خوبی دارند.

محمدرضا صالحی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و یکی از پزشکانی که آزمایش واکسن ایرانی کرونا درباره با آخرین وضعیت آزمایش‌های واکسن «کوویران» به خبرآنلاین گفت: خوشبختانه حال دریافت‌کنندگان خوب است، به چهار نفر دیگر در دو روز گذشته واکسن تزریق شده است و در مجموع حال هر هفت نفر خوب است.  به طور کلی صرفا علائم خفیفی دیده شده است و مثلا یکی از دریافت‌کنندگان تب خفیفی داشت.

این پزشک عفونی افزود: در دو روز گذشته چهار نفر دیگر هم مورد آزمایش قرار گرفتند و در مجموع حال هر هفت نفر خوب است. آن سه نفری که در روز اول به آن‌ها واکسن تزریق شدند، امروز ترخیض شدند تا انشالله از خانه قرنطینه را ادامه بدهند و اگر خدا بخواهد هفته بعد به تعداد بیشتری واکسن تزریق می‌شود.

صالحی درباره تاثیرگذاری واکسن ایرانی کرونا روی نوع جهش یافته یا ویروس انگلیسی کرونا توضیح داد: تا این ویروس نیاید نمی‌توان صحبت دقیقی درباره آن انجام داد، اگرچه همکاران ما در حال آزمایش هستند تا همان تست حیوانی را روی این نوع جدید انجام بدهند. اگر این اتفاق رخ ندهد گزینه بعدی برای کل دنیا این است که واکسن با نوع ویروس جدید انگلیسی ساخته شود.

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور هم در روزی که گذشت خبر از ورود محققان ایرانی به همه نسل‌های تولید واکسن کرونا خبر داد و گفت: در نسل پیشرفته این واکسن نیز آماده ورود به مرحله تست انسانی هستیم.

دکتر کیهان آزاد منش افزود: در حال پیگیری ساخت ۲ واکسن کرونا هستیم که یکی از آنها با استفاده از روش استفاده از سرخک و واکسن دوم با استفاده از ادنوویروس است.

او با اشاره به اینکه هر ۲ واکسنی که توسط شرکت هوم ایمن زیست فنآور در حال ساخت هستند، نسل سوم هستند، گفت: پیش بینی می شود هر دو آنها تا آخر سال جاری وارد مرحله تست انسانی شوند.

آزاد منش ادامه داد: مشابه آدنوویروس ما در کشور چین در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و در کشور روسیه مجوز واکسیناسیون آن صادر شده است. این تکنولوژی با سویه دیگری از این ویروس توسط شرکت آسترا - زنکا و اکسفورد و جانسون هم استفاده شده است.

روحانی: فضای دوگانه ایجاد نکنید

امروز حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور  در در جلسه عصر چهارشنبه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا  با اشاره به برخی اظهارات درخصوص ساخت و خرید واکسن و دامن زدن به دوگانه واکسن داخلی و خارجی، گفت: رویه پذیرفته شده و استاندارد مبتنی بر تجارب جهانی نه تنها در حوزه واکسیناسیون و درمان بیماری هایی چون کرونا که در تمامی زمینه های تامین بهداشت و سلامت مردم اقتضا می کند هم با تکیه بر توانایی ها و ظرفیت های داخلی و هم با بهره گیری از تجارب و دستاوردهای مطمئن و تایید شده جهانی اقدامات موثر را بعمل آوریم.

رئیس جمهور افزود: در این خصوص حتی کشورهایی که اکنون به واکسن کرونا دست یافته اند نیز خود را بی نیاز از خرید واکسن تولید سایر کشورها نمی دانند و از ظرفیت های ملی و بین المللی در این زمینه بهره می برند.

روحانی خاطرنشان کرد: از این نظر ایجاد فضای دوگانه ، جدای از آنکه موجب خدشه به اعتماد عمومی می شود، به سلامت مردم نیز آسیب جدی وارد خواهد کرد و اطلاع رسانی در این مسیر، باید توام با صداقت، شفافیت و پاسخگویی مسوولانه باشد.

روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت پرهیز از عادی انگاری در برخورد با کرونا، اظهارداشت: باید با اطلاع رسانی وسیع و دقیق، از این تلقی غلط که با توجه به آغاز مراحل خرید واکسن و یا تولید آن در داخل، ضرورتی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیست، جلوگیری شود و کماکان با توجه به فصل سرما و ویروس کرونای انگلیسی ضروری است که مردم با رعایت دقیق پروتکل ها، همچنان از برگزاری تجمعات غیر ضروری خودداری کنند.

فروش واکسن کرونا به قیمت جان افراد

در مدت اخیر اخباری از فروش واکسن کرونا با قیمت گزاف در بازارهای سیاه دارویی کشور شنیده می‌شد. امروز کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که چنین واکسنی در بازارهای ناصر خسرو وجود خارجی ندارد.

جهانپور توضیح داد: با توجه به زنجیره سرد، نحوه حمل، نگهداری و انتقال واکسن های کووید ۱۹ بسیار بعید است، حتی اگر واردات انجام شود آنچه که در بازار سیاه عرضه می شود، سالم و قابل مصرف نخواهد بود.

وی  با تاکید  بر اینکه زنجیره انتقال واکسن کرونا به کشور خاص است، افزود: تهیه این واکسن در بازارهای غیررسمی اثربخشی ندارد و مصرف آنها منجر به عوارض جدی و مرگ خواهد شد، در همین راستا به مردم عزیز هشدار می دهیم به هیچ وجه تحت تاثیر القائات یا تبلیغاتی که ممکن است در برخی محافل فضای مجازی دیده می شود، قرار نگیرند.

دومین مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران

شیوع نوع جهش یافته‌ای از کرونا که سرعت انتقال بالاتری نسبت به کرونای قبلی داشت، در چند وقت اخیر سبب نگرانی مردم شده بود. وزارت بهداشت تا چندی قبل به مردم اطمینان داد که این نوع از کرونا هنوز به ایران وارد نشده و در صورت ورود مردم را از آن مطلع خواهد کرد. حالا پس از چند روز مسئولین از جزئیات دو نفری که مشکوک به کرونای انگلیسی بودند، می‌گویند.

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی کرونا گفت: فردی در تهران وجود داشت که البته او هم از انگلیس به کشور آمده بود و بلافاصله طبق نظر پزشکانی که او را شناسایی کرده بودند خود را قرنطینه و ایزوله کرد، او هیچ ملاقاتی با افراد و اقوام نزدیک خود نداشته است، اما برای اطمینان بیشتر از نزدیکان او هم تست کرونا گرفته شد که پاسخ آن منفی بود، اکنون او در بیمارستان تحت درمان است.

او با اشاره به مورد یافت شده کرونای جهش یافته در کردستان گفت: پزشکان به ابتلای یک پزشک در کردستان که از انگلیس برگشته بود مشکوک بودند؛ اما آزمایش‌ کرونای او منفی شد، ولی اسکن‌های ریه او نشانی از بیماری کرونای جدید نشان می‌داد که او چند هفته قبل به‌ این بیماری مبتلا شده است.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: بجز این دو مورد تاکنون فرد جدیدی گزارش نشده است.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =