پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر نوشت:

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به برخی تحلیل‌های سطحی مبنی بر آمریکائی‌ بودن قیام‌های منطقه تأکید کرد: آمریکایی خواندن قیام‌ ملت‌های منطقه فریب بزرگی است.

محمد جواد لاریجانی دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه روز گذشته مهمان برنامه نگاه دو بود.

محمدجواد لاریجانی که علاوه بر فعالیت سیاسی، ریاضیدان ماهری هم هست در خصوص علت تبحرش در ریاضیات گفت: من عاشق ریاضیات هستم. البته بخش خوبی از عمرم صرف سیاست شده. سیاست به عنوان وظیفه و مسئولیت در ساختن جمهوری اسلامی برایم شیرینی زیادی دارد. خوشبختانه انقلاب اسلامی این فرصت را ایجاد کرد که بتوانیم یک نظام سیاسی و مدنی براساس فکر اسلامی بنا کنیم که امروز الگوی بسیاری از ملت‌ها در دنیاست.

وی افزود: علاقه من به ریاضیات مدیون استادم آیت‌الله حسن زاده آملی است. وی در حوزه به من ریاضیات قدیم را آموخت. این درس به قدری برایم شیرین بود که تصمیم گرفتم وقت زیادی صرف ریاضیات کنم. خانوده‌ام علاقه نداشتند در یک رشته درجه سوم مشغول به تحصیل شوم؛ به همین دلیل رشته مهندسی برق دانشگاه شریف را انتخاب کردم. در آن زمان فرصت خوبی برای مطالعه ریاضیات داشتم و با وجود اینکه مهندسی هم شیرینی خود را داشت با گذشت زمان در رشته مورد علاقه‌ام یعنی ریاضیات تحصیل کردم.

دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص فعالیت‌‌هایش در زمینه طنز به ویژه در نشریه گل آقا تصریح کرد: به طنز علاقه زیادی داشته و در سال‌های گذشته با گل آقا همکاری داشتم و طنز می‌نوشتم. در آن زمان هر ایده خود را به مبلغ 15 هزار تومان به گل آقا می‌فروختم و چند بار که ایده‌هایم روی جلد می‌رفت 20 هزار تومان از روزنامه گرفتم.

لاریجانی با بیان اینکه طنز در زندگی جمعی نقش بسیار مهمی دارد، گفت: در عالم سیاست وجود طنز بسیار ضروری است و می‌تواند انتقادات بسیاری را بدون ناراحت کردن شخص خاصی عنوان کند. متاسفانه بعد از فوت مرحوم گل آقا این مجله بسته شد و مدرسه گل آقا یا اعضای آبدارخانه شاغلام هم تعطیل شد.

مهمترین هدف جامعه اسلامی ساخت کشور پیشرفته اسلامی است

وی مهمترین هدف جامعه اسلامی را ساخت یک کشور پیشرفته اسلامی دانست و گفت: حضرت امام (ره) برای نسل ما هدف بسیار زیبایی ترسیم کرد. همه باید دست به دست هم دهیم تا یک کشور پیشرفته اسلامی بسازیم. به نظرم این مسئله زیباترین هدفی است که می‌توانیم داشته باشیم. هر فردی در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند می‌تواند به گونه‌ای این هدف را تحقق ببخشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه ایران باید براساس دین اسلام به کشوری آباد و پیشرفته تبدیل شود، یادآور شد: ساختن زندگی مدنی باید در راس امور باشد. کار کردن در کنار هم و همراهی با هم از انرژی هسته‌ای هم پیچیده‌تر است و نباید این مطلب را دست کم بگیریم.

لاریجانی مطرح کننده نظریه ام‌القرا در بیان ماهیت این نظریه تصریح کرد: نظریه ام‌القرا مبنای پیچیده‌ای ندارد. یک کشور می‌تواند حیثیتی پیدا کند که توفیق، شکست، پیروزی و ضعفش مستقیما به اسلام بازگردد. اگر کشوری چنین حیثیتی پیدا کند با دو لازمه مواجه می‌شود. همه مسلمین باید تلاش کنند تا اهداف جامعه محقق شود و مسئولین هم باید طوری رفتار کنند که بدانند رفتار آنها معمولی نیست و هرکاری که بکنند به نام اسلام تمام می‌شود. در واقع حیثیت ام‌اقرایی بدست آوردنی است. "الگو شدن " عبارت دیگر همین معنا است. این حیثیت با تحولات جهان اسلام تعامل دارد. یعنی ما هم از جهان تاثیر می‌گیریم و هم تاثیرگذار هستیم.

وی به تحولات خاورمیانه اشار و تاکید کرد: در دنیای امروز تحولات خاورمیانه یکی از حوادث بدیع قرن ماست که باید به خوبی درک شود. حیثیت ام‌القرایی ما در این قضایا بسیار موثر است.

ساختن الگوی زندگی مدنی براساس اسلام در ایران موجب انگیزه مردم منطقه و قیام‌های امروز شده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تحولات منطقه و وضعیت حقوق بشر در این ناحیه را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: وقایع اجتماعی و سیاسی تطوری هستند. یعنی مانند بذری است که کاشته شده و رشد می‌کند. این حوادث در دنیای امروز چند سرچشمه دارد. اولین سرچشمه این است که دولت‌های حاضر در این کشورها دست نشانده آمریکا و غرب هستند. این دست نشاندگی باعث آزار مردم می‌شود.در درجه بعد فساد عمیقی و دیکتاتوری سنگینی در این کشورها حاکم است و مردم هیچ نقشی در دولت ندارند. همه این کشورها گوش به فرمان اسرائیل و بسیار منعطف هستند. اسلام ستیزی عظیم نیز از بزرگترین مشکلات این دولت‌هاست. در واقع هتک حرمت اسلام و قرآن سوزی‌ها از دیدگاه اسلام دور نماند و چنین حرکت‌هایی شکل گرفت.

لاریجانی ادامه داد: همه این کشورها در تعجب هستند که چرا ایران به جایگاه کنونی رسید؟ چرا این کشوری که تا چندی قبل افراد دست نشانده‌های بسیاری در مسند قدرت داشت امروز به قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل شده است؟ این افراد با مطالعات عمقی به این نکته رسیدند که ایرانی‌ها با ساختن الگوی زندگی مدنی براساس اسلام به موفقیت رسیدند. این مسائل باعث انگیزه مردم منطقه شده و قیام‌های امروز را ایجاد کرد.

آمریکایی خواندن قیام‌ ملت‌های منطقه فریب بزرگی است؛ تظاهرات زنان با حجاب در این کشورها با خواسته آمریکا صورت نگرفته است

وی با اشاره به اینکه ریشه‌های اسلامی قیام‌های ملت‌های منطقه بسیار تنومند است، اظهار داشت: در این شرایط گروهی در صدد برآمدند که نام این قیام را قیامی با خواسته آمریکا بگذارند. در حالیکه این مسئله فریب بزرگی بود و تظاهرات زنان با حجاب در این کشورها مسلما با خواسته آمریکا صورت نگرفته است.

سکوت مجامع بین‌المللی در برابر نسل کشی‌های منطقه یک رسوایی بزرگ است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه قیام‌های مردم منطقه را موجب رسوایی و برداشته شدن نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر دانست و گفت: آمریکایی‌ها و غربی‌ها خود را پرچم‌دار حقوق بشر می‌دانستند و برای ایران که بزرگترین دموکراسی حقوق بشر را دارد قطعنامه نقض حقوق بشر صادر کردند در حالیکه تمام دوستانشان در منطقه دیکتاتور و جنایتکار بودند.

لاریجانی با بیان اینکه تشکیلات بین‌المللی و سازمان ملل به دسیسه‌های کشورهای غربی، بازی‌های تروریستی و نفاق‌ آلوده است، به سکوت مجامع بین‌الملل در قبال کشتارهای اخیر منطقه خاطر نشان کرد: سکوت مجامع بین‌المللی درقبال فجایع حقوق بشر یک رسوایی بزرگ است. حکام بحرین، عربستان سعودی و حتی کشورهایی منطقه که نیروهایشان در این نسل کشی نقش دارند بدون شک پیروز نخواهند شد.

سعودی‌ها پس از ناکامی در یمن، در جریان بحرین نیز شکست خواهند خورد

وی همچنین با اشاره به حضور آمریکا در پشت پرده تحولات منطقه و کشتار مردم با تاکید بر اینکه مردم بحرین در برابر این افراد قاطعانه می‌ایستند، ابراز داشت: بعد از شکست پروژه نیروهای سعودی در بحرین بعید نیست که خود آمریکا در این صحنه وارد شود. سعودی‌ها در جریان یمن با ناکامی خارج شدند و شکی نیست که در این صحنه هم ناکام خواهند بود. "جنبش‌های بیداری اسلامی " در منطقه اصطلاح بسیار زیبایی است که به کار برده می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در اینجا استراتژی در نظر گرفته شده سه مرحله دارد. مرحله اول سرکوب است. سرکوب در هیچ جا موفق نبوده ولی این افراد اولین مرحله را به کار گرفتند. دومین مرحله " مهار " و سومین مرحله " انحراف " نام دارد. این مراحل در حال اتفاق افتادن است که به پیروزی مردم می‌انجامد.

انقلاب‌ اسلامی مردم ایران در عمق اسلام و اعتقادات مردم ریشه دارد

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان ملل، شورای امنیت، مجامع مدعی حقوق بشر، دیوان جنایت جنگی در لاهه در قبال کشتار مردم بحرین سکوت کرده‌اند، این سکوت را به خاطر فساد و آلودگی مجامع بین‌المللی و سیطره و دسیسه غرب دانست و تاکید کرد: ایران تلاش کرد در شورای حقوق بشر جلسه فوق العاده‌ای برای کشتارهای بحرین تشکیل دهد که با آن موافقت نشد و سازمان‌های بین‌المللی نشان دادند توانایی برخورد با مشکلات دنیای معاصر را ندارند در حالیکه جهان اسلام معطل این سازمان‌ها نخواهد ماند.

وی بحث انزوای ایران و شکست اسلام را تبلیغات روانی و شکست خورده توصیف کرد و گفت: آمریکا و دول غربی خود را محور عالم می‌دانند در حالیکه این چنین نیست. رفاقت با آنها برای بسیاری از کشورها هزینه‌بر است. آمریکا، انگلیس و فرانسه کشورهای بسیار بدنامی هستند و دوستی با آنها بدنامی است.

لاریجانی با بیان اینکه امواج انقلاب اسلامی امروز در حال حرکت است، عنوان کرد: در این زمینه فکر غرب بسیار سطحی است. انقلاب با فرستادن افراد انجام نمی‌شود. این انقلاب در عمق اسلام و اعتقادات مردم ریشه دارد.

 ادعای حقوق بشر آمریکا بالاتر از شوخی و یک افتضاح سیاسی است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که مطرح کردن حقوق بشر از سوی آمریکا یک شوخی سیاسی است، گفت: آمریکا کشوری است که در درون خود هیچ اعتقادی به حقوق بشر ندارد و در کارهای خود حتی به روشن‌ترین بندهای حقوق بشر پایبند نیست. در واقع آمریکا مامن تروریست‌هاست و دعاوی حقوق بشر بالاتر از شوخی سیاسی، یک افتضاح سیاسی برای آمریکا محسوب می‌شود.

لاریجانی همچنین درخصوص اتباع ایرانی زندانی شده در کشورهای دیگر با بیان اینکه اتباع ما در این کشورها با اتهامات بسیار بی‌پایه زندانی شده‌اند، تصریح کرد: این مسئله نقطه سیاهی برای نظام حقوق این کشورها محسوب می‌شود. خوشبختانه وزارت امور خارجه به خوبی پیگیر این مسئله است.

تشکیلات قضایی آمریکا بسیار تحت تاثیر سیاست و لابی‌های صهیونیستی بوده و احکام هم کاملا سیاسی است

وی با مقایسه تشکیلات حقوقی کشورمان با ساختار قضایی در آمریکا و کشورهای اروپایی ادامه داد: تشکیلات قضایی ما براساس معیارهای خودمان و به صورت روشن کار می‌کند، در حالیکه متاسفانه تشکیلات قضایی آمریکا بسیار تحت تاثیر سیاست و لابی‌های صهیونیستی بوده و احکام هم کاملا سیاسی است.

لاریجانی که یکی از اعضای هیئت همراه آیت‌الله جواد آملی در تحویل پیام تاریخی حضرت امام راحل به گورباچف بود، این موضوع را یکی از افتخارات بزرگ خود دانسته و گفت که ما تنها هیئتی بودیم که امام به طور رسمی به یک کشور بزرگ می‌فرستادند. تقریبا 6 روز قبل از اعزام مرحوم حاج احمد آقا با من تماس گرفت و این برنامه را به من اطلاع داد و اعلام کرد که در این مورد یک پیش‌نویس وجود دارد و از من خواستند که روی آن کار کنم و نظرات خود را طی 48 ساعت اعلام کنم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: قرار بود این مسئله محرمانه باشد. بنده آن پیش‌نویس را چندین بار با دقت خواندم و 6 پیشنهاد خود را به خدمت رئیس جمهور که آیت‌الله خامنه‌ای بود ارائه دادم که از این 6 پیشنهاد 5 مورد، مسائل عبارتی و دیپلماتیک بود و یک مورد آن محتوایی بود. در بخشی از نامه حضرت امام (ره) عنوان کرده بود که شکستن استخوان‌ها و سقوط مارکسیست به گوش می‌رسد و به طور قاطع بیان کرده بودند که مارکسیست تمام شده. من تصور کردم شاید مارکسیست ادامه داشته باشد و نباید آن را به طور صریح عنوان کنیم؛ چرا که در آن زمان در دنیا دو تئوری وجود داشت که طبق یک تئوری گورباچف قصد داشت مارکسیست را روغن کاری و دوباره فعال کند که از میان 6 پیشنهاد من فقط این پیشنهاد پذیرفته نشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ابراز داشت: حضرت امام با این پیام در درجه اول قصد دادن یک تحلیل عمومی و در درجه دوم محکم کردن پایه روابط ایران و روسیه بعد از فروپاشی شوروی را داشت که پس از بازگشت از این سفر اولین سوال امام این بود که ارزیابی بنده از سفر چیست و من هم با اطمینان عنوان کردم که مارکسیست مرده است.25149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali AU ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    man ozve nistam poste elctronikiam nemidonam chi hast,man 19 sale to australia zendegi mikonam be khaoda ke damsh garm eine haghighato makhsosan rajebe amricaiha goft.zende bad iran dar knare aslam