آخرین فصل کاوش معبد «لائودیسه» نهاوند اسفندماه انجام می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: فصل نهایی کاوش بنای معبد «لائودیسه» این شهرستان با ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در اسفندماه امسال آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین از نهاوند ؛ محسن جانجان، با اعلام اینکه تاکنون پنج مرحله از کاوش معبد لائودیسه در شهر نهاوند انجام شده است، افزود: این کاوش‌ها منجر به یافته‌های تاریخی و دستاوردهای بسیار خوب و ارزشمندی در حوزه میراث فرهنگی منطقه شده است.

وی اضافه کرد: نتایج پنج مرحله کاوش انجام شده در این معبد نشان دهنده موجودیت و استقرار شهر نهاوند در دوره پیش از تاریخ است.

جانجان با بیان اینکه فصل ششم کاوش معبد لائودیسه به عنوان فصل نهایی کاوش در راستای شناسایی کامل این معبد و بنای تاریخی انجام می شود، گفت: آزاد کردن محدوده‌های فاقد آثار در قالب فصل ششم طرح کاوش معبد به عنوان مطالبه ۵۰ ساله مردم محله «دوخواهران» شهر نهاوند از نیمه دوم اسفند امسال با توجه به شرایط و مساعد بودن آب و هوا آغاز می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: برای این فصل از کاوش ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است و دراین مرحله با مشاوره دکتر «مهدی رهبر» که به «کلنگ‌طلای باستان شناسی» معروف است، به یافتن بنای معبد بسیار امیدوارم هستیم.

سرپرست تیم ششمین فصل کاوش معبد لائودیسه با اشاره به دستاوردهای پنج فصل گذشته کاوش‌ها، اظهار داشت: علاوه بر کشف کتیبه یونانی که اولین کشف این معبد در منطقه دوخواهران شهر نهاوند بود، به مجسمه‌های برنزی خدایان یونانی، قربانگاه سنگی، سرستون، ساقه ستون، پایه ستون و قطعه سفال‌های این دوره نیز دست یافتیم.

جانجان تصریح کرد: با توجه به این یافته‌ها و مطالعات صورت گرفته به این اطمینان رسیدیم که شهر نهاوند در دوره پیش از تاریخ استقرار داشته و این در حالی است که تاکنون گمان می‌کردیم پایه و بنیان این شهر مربوط به دوران سلوکی است که پس از کاوش‌های قبلی مشخص شد شهر سلوکی بر روی بقایا و استقراری از دوران پیش از تاریخ واقع شده است.

به گفته وی، برای دستیابی به نتایج مطلوب و کشف بنای معبد نیازمند همت و تعامل بین دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان شهرستان به ویژه شهرداری، اداره اوقاف و هیات امنای بنای دوخواهران با اداره میراث فرهنگی شهرستان هستیم.

«آنتیوخوس سوم، پادشاه سلوکی به پاس نیکی‌های همسرش «لائودیسه» معبدی باشکوه و جاودان هم نام او در نهاوند امروزی که جزو قلمرو حکومت تازه به دوران رسیده اش بود، بنا نهاد.

اما چه شد که پای باستان شناسان برای یافتن تنها معبد یونانی ایران به نهاوند باز شد؟ قصه از پیدا شدن کتیبه‌ای در یکی از محله‌های قدیمی نهاوند شروع شد، این سنگ نوشته حاوی فرمان پادشاه سلوکی آنتیوخوس سوم بود تانیایش همسرش لائودیسه که به کاهنه بزرگ ارتقا یافته را همگانی کرده و روی سنگی بنویسد و در مهمترین معبد شهر نصب شود.

شاید این معبد، همان گمشده یونانی باشد! این حدس و گمان‌ها موجب شد محوطه تاریخی مذکور در سال ۱۳۲۷ برای حفظ و حراست در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =