۴ معیار انتخاب مدرسه مناسب و استاندارد برای دانش آموزان

اینکه چطور یک مدرسه خوب برای دانش آموزان انتخاب کنیم، تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی والدین شده است.

یک مدرسه موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا برای موفقیت فرزندمان باید حتما به دنبال مدارس غیرانتفاعی و هزینه‌های زیاد باشیم؟ از طرفی آیا پرداخت شهریه در بهترین مدرسه غیرانتفاعی به معنای تضمین موفقیت درسی و شخصیتی فرزندانمان است؟ هنگام انتخاب مدرسه مناسب باید چه معیارهایی را درنظر بگیریم؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم تا به شما عزیزان در انتخاب بهترین مدرسه کمک کنیم.

این روزها که فضای آموزشی کشور اوضاع متفاوتی دارد و مدارس درحال پیاده سازی آموزش مجازی هستند، اهمیت انتخاب مدرسه مناسب بیش از پیش به چشم می‌خورد. مدارسی که با تکیه بر تجربه و اصالت خود، در به‌کارگیری روش‌های جدید آموزشی نیز موفق عمل کرده‌اند، در جلب رضایت والدین و دانش آموزان عملکرد موفقیت آمیزی داشته‌اند. در ادامه بررسی می‌کنیم که این دسته از مدرسه‌ها چه ویژگی‌های خاصی داشته‌اند که باعث شده نام آنها سر زبان‌ها بیافتد و متقاضیان زیادی برای ثبت نام داشته باشند و چطور باید بهترین مدرسه غیرانتفاعی یا دولتی را انتخاب کنیم.

۱. استفاده از کادر متخصص و متعهد در مدرسه

هنگامی که درباره کادر مدرسه صحبت می‌کنیم، توجه بیشتر افراد به اساتید و دبیران مدرسه جلب می‌شود. ما هم منکر این موضوع نیستیم و بدون شک اساتید نقش بسیار پررنگی در پیشرفت درسی و حتی تربیتی دانش آموزان دارند. اما در کنار نقش مهم اساتید، نباید از نقش سایر افراد حاضر در مدرسه مانند مدیر، معاون، مشاوران و… غافل شد. هیچ مجموعه و سازمان موفقی بدون یک مدیر موفق دوام نمی‌آورد.  بهترین مدارس دخترانه و پسرانه نیز از این اصل مستثنی نیستند. مدیر خوب یکی از اصلی‌ترین ارکان مدرسه مناسب و استاندارد محسوب می‌شود که با درپیش گرفتن شیوه‌های صحیح مدیریتی، می‌تواند راه را برای پیشرفت دانش آموزان هموار کند.

همچنین مشاورانی که در مدرسه خوب فعالیت می‌کنند، می‌توانند نقش بسیار موثری در وضعیت روحی و انگیزشی دانش آموزان داشته باشند. البته منظور ما مشاوران کنکور نیست. بلکه در اینجا جنبه روانشناختی مشاوره مد نظر ماست. و همچنین منظور ما مشاوران پشت میز نشینی نیست که عادت دارند هر از گاهی دانش آموزان را به دفتر خود دعوت کنند و سخنان کلیشه‌ای بگویند و سخنرانی سر دهند. اما داشتن مشاوران پیگیر و فعالی که دغدغه‌های نوجوانی دانش آموزان را درک می‌کنند، از معیارهای انتخاب مدرسه خوب محسوب می‌شود. اگر این مشاوران تا حدی با علم روانشناسی آشنایی داشته باشند، تاثیر بیشتری در بهبود وضعیت دانش آموزان مدرسه خواهند داشت.

۲. توجه به وضعیت دانش آموزان پایه

با ایجاد فضای رقابتی کنکور و تلاش دانش آموزان برای موفقیت در آزمون سراسری، بیشتر مدارس هم روی پایه دوازدهم متمرکز می‌شوند و توجه کمتری به دانش آموزان پایه‌های هفتم تا یازدهم می‌شود. حتی در بهترین مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و مدارس غیرانتفاعی خوب کشور، گاهی می‌شنویم که دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم از داشتن یک مشاور تحصیلی اختصاصی برای رشته خودشان محروم هستند. درحالیکه انرژی و توان کادر اجرایی و مشاوره‌ای مدرسه معطوف به دانش آموزان پایه دوازدهم شده است. این کم توجهی به دانش آموزان پایه باعث بی‌انگیزگی آنها نسبت به مطالعه و یادگیری می‌شود و در مواردی ممکن است باعث تخریب شخصیت دانش آموز شود. پس یکی دیگه از معیارهای انتخاب مدرسه خوب این است که به همه دانش آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی توجه لازم صورت گیرد.

۳. در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان در مدرسه استاندارد

شاید این معیار، مهم ترین معیار برای انتخاب مدرسه استاندارد باشد. مدارس معمولی هنگام هدایت تحصیلی و یا انتخاب رشته کنکور، بیشتر در تلاش هستند که بدون در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان، آنها را به سمت رشته‌های پرطرفدارتر سوق دهند. درواقع از دیدگاه مدرسه معمولی، همه دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک باید مهندس برق و مکانیک و کامپیوتر شوند؛ همه دانش آموزان رشته تجربی هم باید پزشک یا دندانپزشک شوند. رشته انسانی هم اصولا رشته خوبی نیست و متعلق به دانش آموزانی ست که توانایی ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضی و تجربی را ندارند. نتیجه این می‌شود که در جامعه هزاران مهندس بیکار یا صدها پزشک را می‌بینیم که هیچ علاقه‌ای به شغل خود ندارند.

درحالیکه در یک مدرسه خوب هنگام انتخاب رشته و مشاوره با دانش آموز، در درجه اول علاقه دانش آموز در نظر گرفته می‌شود. در یک مدرسه مناسب هدف ورود دانش آموزان به رشته‌های پرطرفدار برای تکمیل رزومه مدرسه نیست. بلکه به علاقه دانش آموزان نیز توجه می‌شود. یکی از بهترین مدارس کشور در این زمینه، دبیرستان مدبران بارسا ست. این مدرسه توجه خاصی به علاقه دانش آموزان دارد و برای شخصیت دانش آموزان احترام قائل است. تا جایی که جزء مدارسی ست که تقریبا هر سال در جشنواره‌های مختلف دانش آموزی (مثل جشنواره خوارزمی و ابن سینا و...) شرکت کرده و دانش آموزانش به‌دلیل نوآوری‌ها و ایده‌های مبتکرانه خود رتبه‌های برتر جشنواره را کسب می‌کنند. این دستاورد بزرگ را باید حاصل توجه مدرسه به علایق دانش آموز و احترام به ابعاد مختلف استعدادهای دانش آموزان دانست. شاید همین مسئله عاملی شده است که دبیرستان مدبران بارسا به‌عنوان بهترین مدرسه غیرانتفاعی دخترانه شناخته شود. (دبیرستان مدبران بارسا یک بار به‌عنوان بهترین مدرسه خاورمیانه انتخاب شده است)

۴. ایجاد امکانات مناسب در مدرسه خوب

معیار بعدی برای انتخاب بهترین مدرسه برای دانش آموزان توجه به امکانات مدرسه می‌باشد. امکانات مدرسه را می‌توان به ۲ بخش تقسیم کرد. بخش اول فضای کلی مدرسه و مناسب بودن آن می‌باشد. منظور از فضای مدرسه، محیط مناسب برای تفریح دانش آموزان، فضای ورزشی استاندارد، کلاس درسی استاندارد و مجهز بودن به آزمایشگاه و کارگاه‌های لازم برای انجام کارهای عملیاتی می‌باشد. بخش دوم، امکانات و تجهیزات جانبی است که وجود آنها باعث تدریس آسان و بهینه شدن پیشرفت درسی دانش آموزان می‌شود. تجهیزاتی مانند ویدئو پروژکتورها، تخته‌های هوشمند، نقشه و نمودارهای لازم برای دروس خاص مثل جغرافیا و تاریخ، ماکت‌ها و مدل‌های لازم برای تدریس دروس زیست شناسی و شیمی و… هرچند که وجود این دسته امکانات در مدارس ضروری نیست؛ اما مجهز بودن به این امکانات باعث بهبود روند تدریس دروس مختلف و یادگیری بهتر دانش آموزان می‌شود.

البته باید توجه داشت که این معیار هم مانند سایر معیارهای دیگر، به تنهایی باعث تبدیل یک مدرسه معمولی به یک مدرسه مناسب برای دانش آموزان نمی‌شود. بلکه فراهم کردن این معیارها در کنار یکدیگر موثر و مفید خواهد بود. بنابراین اگر مدرسه‌ای با هزینه‌های زیاد، تجهیزات به روز و استانداردی داشته تهیه کرده باشد، حتما دلیل بر مناسب بودن مدرسه برای فرزند ما نخواهد بود و باید به بررسی سایر معیارها نیز بپردازیم.

مدرسه مدبران بارسا که کمی بالاتر به معرفی آن پرداختیم، در این زمینه هم نمونه خوبی برای مثال زدن است. این مدرسه با مجهز بودن به آزمایشگاه، سالن ورزشی و تجهیزات مناسب برای تدریس آنلاین در کلاس‌ها، امکانات خوبی برای رشد و پیشرفت دانش آموزان فراهم کرده است.

دبیرستان مدبران بارسا همچنین یکی از بهترین مدارس در حیطه آموزش آنلاین محسوب می‌شود. مدرسه مدبران با بهره‌مندی از بهترین اساتید کنکور و پایه و همچنین مشاوران تحصیلی حرفه‌ای و متخصص، تمام ۴ معیار بالا را برای پیشرفت تحصیلی و شخصیتی دانش آموزان دارد. برای اطلاع از زمان آزمون ورودی و شرایط ثبت نام در دبیرستان دخترانه مدبران، می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • تماس با شماره ۰۲۱۲۲۶۷۷۹۱۷
  • ارسال عدد ۴۵ به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰
  • مراجعه به سایت www.alimirsadeghi.com

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =