عضو کمیته تحقیق مجلس از مجازات‌ خاطیان‌ کهریزک خبر داد.

آمدن رئیس جدید قوه قضائیه با شایعاتی از جمله تمام شدن موضوع دادگاهها و پرونده‌های جاری‌اش همراه بود آنچه رئیس کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر درباره آن از برخورد قضایی با 12 پرسنل نیروی انتظامی و قاضی متخلف در برخورد با بازداشتی‌ها و تشکیل پرونده قضایی برای آنان در خصوص موضوع بازداشتگاه کهریزک خبر داد.

 پرویز سروری با اشاره به دیدارهایی که با مسئولان بازداشتگاهها و قضات داشته اند، افزود: نتیجه این دیدارها منجر به برکناری تقریباً همه کسانی شد که در بازداشتگاه کهریزک مسئولیت داشته‌اند. تعلیق برخی از قضات از خدمت، برخورد انضباطی، زندان و تشکیل پرونده قضایی و محاکمه و ارجاع به سیستم قضایی از جمله مجازات کسانی است که در مورد بازداشتی‌ها دچار تخلف از قانون شده‌اند.

وی از بازدید اعضای کمیته ویژه از بازداشتگاه کهریزک خبر داد و خاطرنشان کرد: این محل از استانداردهای لازم برای نگهداری بازداشتی‌ها برخوردار نبود. معمولاً افراد شرور و اوباش با توجه به اقدامات خلاف شئونی که انجام می‌دادند در این بازداشتگاه نگهداری می‌شدند و این محل به هیچ عنوان در شأن کسانی که در اعتراضات خیابانی اخیر بازداشت شده بودند، نبوده است. قاضی‌ای که دستور انتقال بازداشتی‌ها به بازداشتگاه کهریزک را داده است نیز متخلف است و با وی برخورد خواهد شد. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که امروز25 متهم دیگر حوادث اخیر محاکمه می‌شوند.

شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سومین جلسه محاکمه عوامل اغتشاشات اخیر تهران روز یکشنبه مورخ 25/5/1388 ساعت 8 صبح در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار می‌گردد. طبق این اطلاعیه در این جلسه به موارد اتهامی 25 نفر از متهمانی که توسط دادستانی تهران برای آنها کیفرخواست صادر گردیده و نوع اتهام و دلایل انتساب آن احصاء شده است بر اساس نوبت تعیین شده رسیدگی می‌گردد.  اینگونه سومین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل وقایع اخیر یک روز قبل ار آمدن رئیس جدید دستگاه قضا برگزار خواهد شد.  این دادگاه در حالی برگزار می‌شود که شنیده‌ها حکایت از آزادی اساتید و دانشجویان زندانی تا آغاز سال تحصیلی می‌کند.
عضو کمیته ویژه پیگیری بازداشت‌های اخیر در این باره ضمن اعلام تعداد اساتید و دانشجویان بازداشتی براساس گزارش‌های واصله گفت: کمیته ویژه در حال تحقیق است تا پس از بررسی جرایم دانشگاهیان بازداشتی در صورت قابل اغماض بودن آنها تا زمان بازگشایی دانشگاه‌ها آزاد شوند.

محمدحسن دوگانی افزود: براساس این گزارش غیررسمی اسامی 16 نفر به کمیته داده شده که عنوان می‌شود این افراد دانشجو هستند. بر همین اساس ما در حال پیگیری از وزارت علوم هستیم که مشخصات این دانشجویان، دانشگاه‌های محل تحصیل و سایر موارد ضروری مشخص شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته ویژه در حال تحقیق است که این 16 نفر دارای چه جرایمی هستند و اگر این افراد جرم سنگین و ریشه‌دار نداشتند و قابل اغماض بود، این افراد پیش از آغاز سال تحصیلی آزاد شده و به درس خود ادامه دهند.  وی اضافه کرد: اگر از میان این افراد، افرادی باشند که در اغتشاشات حضور فعال داشته‌اند باید قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی کند. چرا که این موضوعات به بررسی بیشتر نیاز دارد و بحث امنیت کشور و مشکلاتی که به‌وجود آمده مطرح است.  دوگانی تأکید کرد: این گزارش به صورت غیررسمی به کمیته ویژه که بازدیدهایی از زندان اوین داشته‌اند اعلام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =