یکی از این مجموعهها مؤسسهی آموزشی فرهنگی علوی است. فرصتی پیش آمد تا با مدیریت عامل این مجموعه، جناب آقای مهندس عربپور گفت و گویی داشته باشیم تا از برنامهریزی و عملکرد این مجموعه در سال گذشته و امسال آگاه شویم.
ما سالهاست که نام مؤسسهی علوی را میشنویم. این مؤسسه چند سال سابقه دارد و چه فعالیتهای در این مجموعه انجام میشود؟
مؤسسهی آموزشی فرهنگی علوی بیش از ۳ دهه سابقهی فعالیت آموزشی و فرهنگی دارد. مؤسسهی علوی، در زمینهی مدرسه، انتشارات، آزمون و آموزشگاه فعالیت دارد. در حال حاضر ۱۸ شعبه در تهران و ۴۰ مرکز آموزشی در مراکز استان در مقاطع تحصیلی دبستان، متوسطهی اول و متوسطهی دوم به صورت هماهنگ فعالیت میکنند. همچنین ۱۲۰ واحد نمایندگی فعال در سراسر کشور با مجموعه همکاری دارند. علوی مبدع سیستم آموزشی دو زبانه در تمام مقاطع تحصیلی است. بزرگترین هدف و تلاش همیشگی ما این بوده است که دانشآموزان در مدارس هزارهی سوم علوی طی یک سیستم آموزشی جامع تربیت شوند و آموزش ببینند، به طوری که فارغالتحصیلان این مدارس در هر کجای دهکدهی جهانی به راحتی زندگی کنند و برای زندگی در قرن ۲۱ آماده باشند.
ما در خبرگزاریها و همچنین سایت مؤسسهی علوی با عنوان "علوی، نمایندهی مدارس فنلاند" مواجه شدیم. لطفا از دلایل و شرایط این نمایندگی برایمان توضیح دهید.
تیم تحقیق و توسعهی علوی برای برنامهریزی و تعیین استراتژی های مدیریتی و تحصیلی موفق، به کشورهای مختلفی مثل فنلاند، سوئیس، مالزی، آلمان و... و. سفر کرد و از مراکز آموزشی متعددی بازدید کرد. کشور فنلاند رتبهی چهارم در آموزش دنیا را داراست و بسیاری از کشورها برای آموزش دبیرانشان به این کشور مراجعه میکنند. در این کشور آموزش تئوری انجام نمیشود و بیشتر کلاسها دانشآموزمحور و پژوهشمحورند. دانشآموزان در مدارس این کشور آموزشهای مرتبط با قرن ۲۱ را میگدرانند و مهارتهای متناسب کسب میکنند. آشپزی، نجاری، هنر، مهارت زندگی و بسیاری از مهارتهای کاربردی در مدارس این کشور به دانشآموزان آموزش داده میشود. به همین دلیل ما در سفری که به این کشور داشتیم توانستیم نمایندگی یکی از مراکز آموزشی این کشور را اخذ کنیم و در همین راستا آزمونهای کانگورو، تیمز و ... را به صورت مدون برگزار میکنیم.
فارغالتحصیلان علوی چه تفاوتی با سایر مدارس دارند؟
ما در مدارس هزارهی سوم علوی سواد را به معنای واقعی خودش به دانشآموزان آموزش میدهیم. در قرن ۲۱ علاوه بر سواد پایه، خلاقیت، سواد اجتماعی و سواد دیجیتال نیز مورد اهمیت است. متاسفانه هنوز در کشور ما چنین آموزشهایی به صورت جدی دنبال نمیشوند، اما ما سعی کردیم علاوه بر سواد پایه، آموزش زبانهای خارجی، سواد مالی، برنامهنویسی و ... را به دانشآموزانمان آموزش دهیم. با اجرای طرح هاوس سیستم در مدارس، قدرت تصمیمگیری، رهبری، مسئولیتپذیری و ... را در آنها تقویت کنیم و با برگزاری کلاسهای انیمیشین، ساخت سازه، فلوچارت نویسی، حل مسئله و چرتکه در مدارس مؤسسهی علوی دانشآموزان را برای زندگی در قرن ۲۱ آماده میسازیم. علوی مجری هفتهی ملی علوم، استارتاپ دانشآموزی، طرح آموزش کلاس بدون دیوار، المپیادهای فراآموزشی مانند سواد رسانه، اقتصاد، مدیریت و سلولهای بنیادی و MBA دانشآموزی است. همانطور که اشاره شد از دبستانهای ما زبان انگلیسی به صورت روزانه تدریس میشود. به همین صورت در دورهی متوسطهی اول و دوم نیز آشنایی با مشاغل، زبان فرانسه، آموزش سواد مالی و کارگاههای فناوری را در برنامههای خود قرار دادهایم. تلاش ما این است که فارغالتحصیلانمان تمام فاکتورهای سواد را بیاموزند، به برنامهنویسی مسلط باشند و برای ورود به جامعه آماده شوند.
آقای عربپور در جامعهی ما متاسفانه هر زمان که اسم مدارس غیر دولتی به گوش میرسد، شهریهی بالای آنها در ذهن تداعی میشود. آیا شما به عنوان مؤسس اینگونه مدارس پول پارو میکنید؟
بحث شهریهی مدارس غیر دولتی به هزینههای این مدارس برمیگردد. اجارهی ملک، پرداخت حقوق پرسنل، دبیران، بیمه، هزینههای دفتر مرکزی، برگزاری مراسمهای ملی و مذهبی، هزینههای زیرساخت آموزش آنلابن و حتی هزینهی کاغذ در حال حاضر رشد بسیار زیادی داشته است. شهریهی مدارس علوی با وجود این افزایش قیمتها رشد کمتری دارد. البته ما از ابتدای فعالیت قصد داشتیم علاوه بر قشر مرفه، قشر متوسط و کارمند جامعه نیز بتوانند از خدمات آموزشی مدارس ما استفاده کنند. به همین دلیل شرایطی مانند پرداخت اقساطی شهریه، تخفیف دانشآموزی و حتی بورسیهی دانشآموزان کمبضاعت در برنامههای ما بوده است که همچنان به آنها وفاداریم. همانطور که مستحضرید شعب مدارس علوی در مناطق ۵، ۱۳، ۱۱و ... که مناطق متوسطی محسوب میشوند، تأسیس شدهاند. اگر ما فقط به فکر پول پارو کردن و داشتن شهریهی بالا بودیم، این مدارس را در مناطق مرفهنشین تهران و سایر شهرها تأسیس میکردیم.
با توجه به همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش، شما برنامهریزی خاصی برای مدارس علوی داشتید؟
بله ما در ابتدای کار جلسات متناوبی تشکیل دادیم و به برنامهریزی و نقشهی مناسبی برای این مسیر جدید رسیدیم. اولین تصمیم ایجاد و راهاندازی یک بستر نرمافزاری مناسب بود که فعالیت در آن بستر هم برای دبیران و هم برای دانشآموزان راحت باشد. برای شروع سال تحصیلی، ۳ طرح حضوری، مجازی و ترکیبی را بررسی کردیم و برای هرکدام برنامهریزی متناسب انجام شد. از ۱۵ شهریور با بازگشایی مدارس در کشور ما هم فعالیت مدارسمان را به صورت نیمهحضوری آغاز کردیم. دانشآموزان در دو گروه در مدارس حاضر شدند و تمام تجهیزات ضدعفونی کننده و بهداشتی در اختیار مدارس و دانش آموزان قرار گرفت. اما با توجه به تعطیلی کامل مدارس باید آموزش مجازی را به صورت حرفهای دنبال میکردیم. به همین دلیل با تلاش شبانهروزی تیم فنی، سامانهی آموزش مجازی موسسهی علوی راهاندازی شد و علاوه بر آموزش دروس، برگزاری کلاسهای مشاوره، برنامهی صبحگاهی و سنجش مجازی در این سیستم آغاز و دنبال شد.
با توجه به اینکه دانشآموزان در حال حاضر به صورت ۲۴ ساعته در خانه حضور دارند، مشکلات بسیاری در خانوادهها به وجود آمده است. شما این مشکلات که گاهی روحی و گاهی تحصیلی هستند را چطور برطرف کردید؟
برنامهریزی ما برای این شرایط مشاورهی آنلاین است. در این مشاورهها که هم برای اولیا و هم برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است، سعی در کاهش استرس دانشآموزان را داشتیم، نحوهی صحیح برخورد را بیان کردیم و برنامهریزیهای آموزشی و مشاورهای به دانشآموزان و اولیا ارائه دادیم. همچنین در حال حاضر برنامهی صبحگاه، ورزش در خانه و حتی قصهی شب را در برنامههای دانشآموزان، متناسب با مقطع تحصیلی آنها، در نظر گرفتهایم.
در حال حاضر تلویزیون کتابهای کمکدرسی را تبلیغ میکند. از طرفی برخی مسئولان مخالف چنین مراجع کمک درسی هستند. شما با این کتابها موافقید؟
بله، بستهها و کتابهای کمک آموزشی تکمیلکننده و لازمهی آموزشند، به خصوص در این شرایط که آموزش با روند متفاوتی انجام میشود. ما در علوی انتشارات اختصاصی داریم و برای تالیف کتابها از اساتید برتر و مولفان وزارت آموزش و پرورش استفاده کردهایم. این کتابها منطبق با سرفصل کتابهای آموزشی تهیه شدهاند. برای مثال در دورهی ابتدایی دو شخصیت با نام برنا و درنا معرفی کردهایم که با سؤال و جواب آموزش را به صورت مفهومی برای دانشآموزانمان پیش میبرند. به این ترتیب استرس دانشآموزان را کاهش دادیم و کتابهای کار، همراه، تشخیص استعداد و شب کنکور را با توجه به هر پایه تألیف و منتشر کردهایم. این کتابها به آموزش بهتر کمک کرده و دانشآموزان را برای شبهای امتحان آماده میکنند. در حال حاضر بیش از ۴۶۰ عنوان کتاب آموزشی در قالب کتابهای هوش و همراه آموزش به صورت چهارگزینهای و تشریحی از مؤسسهی علوی تألیف شدهاند.
خیلی از مدارس از لفظ هوشمند استفاده میکنند. مدارس هوشمند چه ویژگیهایی دارند؟
سوال خوبی را مطرح کردید. متاسفانه در حال حاضر از دید بسیاری، داشتن تختهی آنلاین، پروژکتور، لپتاپ و ... از ویژگیهای مدارس هوشمند محسوب میشوند. در صورتی که این لوازم باید کاربرد داشته باشد. حال که تعاملات و فرآیند یاددهی و یادگیری در قالب فضای مجازی تعریف شده است باید محتوای آموزشی مناسبی تهیه شود. برای مثال ارتباط با اولیا، سنجش دروس، ارائهی کارنامه، سیستم حضور و غیاب و... و. روی پرتال دانشآموزی تعریف شود، دبیران آموزش ببینند و به این ترتیب از این امکانات نیز استفاده شود.
در سال ۹۹ چند درصد از اهدافتان عملی شده است؟
با توجه به تغییر روند فعالیت ما، اهدافمان به دو قسمت تقسیم میشوند. یک سری از اهداف ما تا سال ۹۰ به خوبی عملی شد اما بعد از آن با توجه به تبدیل آموزشگاههای علمی به مدارس، هنوز دانشآموزان ما فارغالتحصیل نشدهاند تا میزان موفقیتمان را اندازهگیری کنیم، اما هدف ما در راستای توسعه حدود ۸۵ درصد عملی شده است و امیدواریم تا ۳ سال آینده و با فارغالتحصیلی دانشآموزان مدارس علوی با قطعیت از ۱۰۰ درصدی شدن تحقق اهدافمان بگوییم.
به عنوان پرسش پایانی با توجه به شرایط پیش آمده پیشنهاد شما به اولیا چیست؟
با شیوع کرونا گمان میکردیم با گرم شدن هوا، این ویروس از بین میرود اما متاسفانه کنترل کردن شیوع بیماری به این سادگیها نیست و حتی با کشف واکسن و ایجاد امکان دسترسی همه به آن زمان زیادی وجود طی خواهد شد. به این ترتیب اگر آموزش به خوبی انجام نگیرد، دانشآموزان آیندهی خوبی نخواهند داشت و حتی از حداقل امکانات آموزشی نیز بیبهره خواهند ماند. پیشنهاد ما این است که اولیا برای سال تحصیلی پیشرو مدارسی را انتخاب کنند که حرفی برای گفتن داشته باشند و از پس هر نوع آموزشی بر بیایند و بتوانند هوشمندسازی را به بهترین طریق انجام دهند.
۲۱۲۱