یک نفر به صورت تلویحی کمرنگ شدن ارتباط خانه شاعران و دفتر شعر جوان را تایید می​کند و یک نفر تکذیب، اما مسلم است رابطه این دو دفتر مثل سابق نیست.

زینب کاظم‌خواه: بیشتر از بیست سال از عمر این خانه می‌گذرد، خانه‌ای که هر سال بار و بنه‌اش را جمع می‌کرد و به جایی جدید می‌رفت. یک روز خانه‌اش کتابخانه پارک شهر بود و یک روز فرهنگسرای اندیشه، خانه‌های بعدی هم  پارک سهیل و سپس  کتابخانه شهریار بودند. خلاصه خیلی طول کشید تا این خانه، خانه شد. بالاخره شهرداری جایی را به شاعرانی که دور هم جمع شده بودند و تشکلی را شکل داده بودند واگذار کرد؛ خانه شکل خانه شد؛ خانه‌ای برای شاعرن.

حالا خانه شاعران سال‌هاست که در حوزه شعر فعالیت می‌کند، دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایران دو مجموعه‌ خانه شاعران هستند. قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی که از ابتدای تشکیل خانه شاعران حضور داشتند، دیگر در میان ما نیستند، محمدرضا محمدی نیکو  نیز چند سالی است که ایران را ترک کرده است، ولی بقیه مانده‌اند تا این خانه همچنان محفلی برای شعر و شاعری باشد.

مدیر عامل دفتر شعر جوان محمدرضا عبدالملکیان است، دفتری که در حوزه شعر جوان فعال است و در طول این سال‌ها​مجموعه‌های شعر شاعران جوان را منتشر کرده است.

مقدمات شکل‌گیری دفتر شعر جوان در بهار 68 رقم خورد و از پاییز 1368 فعالیت‌های دفتر با برنامه افتتاحیه نخستین دوره در کتابخانه عمومی پارک شهر آغاز شد. خانه اولشان شد کتابخانه پارک شهر. قیصر امین‌پور، ساعد باقری، فاطمه راکعی، محمدرضا عبدالملکیان و سیدحسن ‌حسینی جمعشان جمع بود تا خانه را سامان دهند. همین این‌ها، اعضای هیات مدیره​ای بودند که مسوولیت اداره امور شعر جوان را عهده‌دار بود، در میانه‌ راه محمدرضا محمدی‌نیکو به این جمع پیوست.

بعد سال به سال در کنار خانه‌ بدوشی‌ها، برنامه‌های شعری همچنان برقرار بود، خانه گرم بود برای شاعران جوان، برای آن‌ها که می‌خواستند شاعر شوند، برای آن‌ها که جایی نداشتند که کتاب‌هایشان را چاپ کنند؛ این شد که خانه شاعران در این سال‌ها شاعران جوان زیادی  را به جامعه معرفی کرده  و انتشار مجموعه شعرهایشان چراغ راهی برای آینده شعری آن‌ها شد. برگزاری کنگره شعر جوان و کتاب سال شعر جوان هم بعدها به برنامه‌های خانه شاعران اضافه شد.

انجمن شاعران ایران بعد از دل همین خانه درآمد؛ فاطمه راکعی شد مدیر عامل آن. این انجمن بیشتر در حوزه شعر کلاسیک و ترجمه این اشعار به زبان‌های دیگر فعالیت کرده و می‌کند.

اساسنامه انجمن شاعران ایران در سال 1378 به تصویب نهایی رسید. مشفق کاشانی، محمود شاهرخی، قیصر امین‌پور، ساعد باقری و محمدرضا عبدالملکیان اعضای هیات مدیره انجمن شاعران ایران بودند، خانه شاعران ایران و دفتر شعر جوان در این سال‌ها دوشادوش هم به فعالیت در عرصه شعری پرداخته‌اند؛ در این سال‌ها تعامل دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایران تعامل خوبی بوده است و کارهای مشترکی را باهم به سرانجام رسانده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که اخیرا این تعامل کمرنگ شده است.  

محمدرضا عبدالملکیان در این‌باره به خبرآنلاین گفت: « ما همکاری‌هایی با انجمن شاعران ایران داشتیم؛ شاید این همکاری الان قدری کمرنگ‌تر شده‌ باشد؛ اما قطع نشده است.»

او درباره کمرنگ شدن این همکاری توضیح داد: «مخاطب ما جوان‌ترها هستند و ما به شکل تخصصی‌تر به شعر جوان می‌پردازیم، از این رو مخاطبان ما ویژه‌تر هستند، از سوی دیگر مخاطبان انجمن شاعران ایران مخاطبان کلاسیک هستند، از این رو نا خودآگاه این ارتباط قدری کمرنگ می​شود.»

مدیر عامل شعر جوان یادآور شد: « حکایت ما مثل پزشک عمومی است که وقتی تخصص می‌گیرد، در حوزه تخصصی خود کار می‌کند. ما باورمان در شعر جوان بر این است که زمینه آشنایی جوانان را با شعر امروز ایران و دنیا فراهم کنیم؛ با این نگاه جوانان شاعر با دفتر شعر جوان باید در تماس باشند تا انجمن شاعران ایران.»

او تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم مخاطبان حرفه‌ای را با دیگرانی که بافت فرهنگی دیگری دارند، در هم بیامیزیم، اما در عین حال مشکل خاصی با خانه شاعران ایران نداریم.»  

از سوی دیگر فاطمه راکعی مدیرعامل انجمن شاعران ایران، کمرنگ شدن و انشقاق این دو انجمن از یکدیگر را تکذیب کرد و گفت:« این همکاری اصلا کمرنگ نشده است ما همیشه با هم هستیم تنها تفاوت در این است که ما در حوزه شعر کلاسیک کار می‌کنیم و دفتر شعر جوان در حوزه شعر جوان.»

او یادآور شد: «عده‌ای می‌خواهند با این حرف‌ها فضا را متشتت کنند، درحالی که هیچ اختلافی بین ما وجود ندارد.»

این که بین این دو تشکل اختلافی وجود دارد یا نه؟ موضوعی​است که گذشت زمان آن را مشخص می​کند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =