در چه صورت تحریم‌های ایران لغو خواهد شد؟

یک پژوهشگر مطالعات آمریکا به خبرآنلاین گفت: ما مخالفانی را در داخل داریم که موضعشان این است که به برجام برنخواهیم گشت و بازگشت به آن به ضرر کشور است. این صداها در داخل وجود دارند. اما اجماع در ایران آن چیزی است که به آن نیاز داریم. چون هر قدمی که دو کشور بخواهند برای حل این مشکل بردارند نیازمند نوعی یکپارچگی در درون کشورهاست.

مهسا مژدهی: بایدن بالاخره روی کار آمد و آمریکایی ها در انتظارند تا او دست به زدودن آثار ترامپ در سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده بزند. چهل و ششمین رییس جمهور ایالات متحده که با شعار اتحاد بین همه آمریکایی ها شروع به کار کرده، مسیر طولانی ای در پیش دارد تا بار دیگر واشنگتن را در ریلی که پیش از دوران ترامپ بر روی آن قرار داشت بازگرداند. 

برخی از اعضای کابینه دولت جدید ایالات متحده، روز سی دی ماه در نشست استماعی و بررسی صلاحیت گزینه رئیس جمهوری منتخب این کشور، به بیان اهداف خود در مورد مهم ترین مسائل پیش روی بایدن گفتگو کردند. در این میان بخش هایی از این گفتگوها هم به برجام و تعامل با ایران اختصاص داشت. در خبرآنلاین، با دکتر هادی اعلمی فریمان کارشناس ارشد مطالعات آمریکا در مورد اهداف دولت جدید ایالات متحده به گفتگو پرداختیم:

به تازگی ما دیدیم که برخی از اعضای کابینه بایدن به بیان اهداف خود در دولت او پرداختند. بخشی از این صحبت ها هم در رابطه با ایران بوده است. آنها موضوع موشکی را هدف قرار داده و  تصمیم گیری را منوط به داشتن اطلاعات کافی از این فعالیت ها عنوان کرده اند، به نظر شما چه اتفاقی در این خصوص خواهد افتاد؟

برجام قطعا به وضع سابق برنخواهد گشت. زمان گذشته، فضا عوض شده و معادلات تغییر کرده اند. خروج از توافق در دولت پیشین از یک سو و اقدامات ترامپ از سوی دیگر اوضاع را پیچیده کرده است. او تحریم های همه جانبه گسترده ای را اعمال کرده و وضعیت دولت بایدن در شرایط فعلی بسیار سخت است و دو کشور نیاز دارند به یک فضایی که بتوانند تمام این مسایل تحریم ها  و تحولات را بررسی کنند. اما به طور قاطع نمی شود گفت که در زمان کوتاه به نتیجه برسد. مگر اینکه دو طرف این اراده را داشته باشند که بتوانند مذاکراتی را شروع کنند.

خواسته ایران لغو تحریم هاست و خواست طرف مقابل هم گسترده تر شده و مسائل موشکی و منطقه ای را هم می خواهند در حیطه مذاکرات بگنجانند. لذا من فکر می کنم دو طرف مراحل دشواری را در پیش روی خود خواهند داشت. موفقیت در مسئله برجام نیازمند برداشته شدن گام های اساسی در دو طرف است و اگر هر کدام از دو طرف اراده کافی را نداشته باشد نمی تواند به سادگی به نتیجه مثبتی برسد.

گزینه بایدن برای اطلاعات ملی آمریکا می گوید اگر ایران به تعهداتش در برجام بازگردد، دولت بایدن هم به توافق هسته ای باز خواهد گشت. با توجه به شرایط فعلی و شروطی که ایران گذاشته و می گوید که خواهان برداشته شدن کامل تحریم ها و... است، آیا چنین روندی جواب می دهد؟

اجماع ابتدا خیلی پیچیده خواهد بود. ما هم هنوز موضع خیلی شفافی نداریم. ایران البته اعلام امادگی کرده اما منوط به این است که چندین فرمانی که در دوران ترامپ بسته شده، به دست بایدن لغو شود. مشخص نیست که این سازوکار را با یک فرمان اجرایی بتواند به حالت سابق برگرداند و یا نه؟ اینها هنوز در خود ایالات متحده هم محل بحث هستند.

اگر در واقع این اراده را آمریکایی ها داشته باشند که وضع را به قبل از دولت ترامپ و اواخر دولت اوباما برگرداند، این امکان وجود دارد. در این صورت ایران هم واکنش مثبتی خواهد داشت.

به نظر می رسد که هر دو طرف این بحث منتظرند که طرف مقابل قدمی جلو بگذارد و مسایل را حل و فصل کند، به نظر شما این اتفاق بالاخره از سوی کدام یک از دو کشور خواهد افتاد؟

اگر قرار باشد که ما شاهد پیشرفتی در مذاکرات باشیم و گشایشی در بحث روابط دو جانبه ایجاد شود، نیاز به پیش زمینه هایی داریم. مثلا برخی می گفتند ایران با یک پیام تبریک شاید می توانست فضا را تغییر دهد. به ویژه آنکه فرمان مهاجرتی را که بایدن فوری لغو کرد، شامل ایران هم می شد و گامی برای ایرانیان به حساب می آمد.

بحث در داخل ایران هم وجود دارد. ما مخالفانی را در داخل داریم که موضعشان این است که به برجام برنخواهیم گشت و بازگشت به آن به ضرر کشور است. این صداها در داخل وجود دارند. اما اجماع در ایران آن چیزی است که به آن نیاز داریم. چون هر قدمی که دو کشور بخواهند برای حل این مشکل بردارند نیازمند نوعی یکپارچگی در درون کشورهاست.  اگر اجماعی صورت نگیرد، مسیر همراه با شکست های متعدد طی خواهد شد.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
شرط دولت بایدن برای لغو تحریم‌های ایران
گزینه‌های کابینه دولت بایدن درباره ایران چه گفتند؟
وزیر خارجه بایدن نقشه راه خود را درباره ایران به کنگره ارائه داد؛در مقابل تهران کمتر از سه‌ماه وقت داریم

ما دو رویکرد در هفته ای که گذشت شاهد بودیم. بلینکن راجع به ترور سردار سلیمانی گفت که این ترور باعث ناامنی بیشتر شده و گزینه بایدن برای اطلاعات ملی آمریکا می گوید، فعالیت های ایران را بی ثبات کننده خوانده است. این دو دیدگاهی که در دولت بایدن وجود دارد چطور می توانند با یکدیگر کار کنند؟

بحث گزینه بایدن برای اطلاعات ملی آمریکا بیشتر داخلی است و خوراکی برای داخل این کشور فراهم می کند. اما مواضع مرتبط با سیاست خارجی ایالات متحده کاملا از سوی وزارت خارجه و احتمالا شخص بلینکن پیگیری خواهد شد و موضع اصلی که باید به آن توجه کنیم همین مواضعی است که بلینکن و دور و بری هایش ابراز می کنند. 

الان اسراییل فشارهایش را زیاد کرده و می گوید اگر واشنگتن بخواهد مذاکره ای با ایران کند، تل‌اویو راضی نخواهد بود. این پالس های مخالفتی است که در داخل ایالات متحده مقداری هم خریدار دارد. در حیطه داخلی هم ما مخالفت های داخلی را داریم. در بحث منطقه ای اسراییل و عربستان مخالف جدی هستند و من فکر می کنم تنها موردی که می توانیم ببینیم اراده بین دو طرف برای حل مشکل است که به نظر می آید دولت بایدن تا اندازه ای از آن بهره مند است.

اما دو طرف باید شرایط را به سمتی ببرند که اوضاع رو به پیشرفت باشد. در سیاست خارجی گام های اولیه کشورها بسیار مهم هستند و هر دو طرف به خوبی این گام ها را رصد می کنند. دو طرف بایدن به دنبال گام های ابتدایی باشند که هم فضا را تلطیف کنند و هم پالس های مناسبی ایجاد شود.

 من فکر می کنم جمع بندی در دولت بایدن هنوز وجود ندارد. آنچه که مشخص است این دولت دیدگاه متفاوتی با ترامپ بر سر توافق هسته ای با ایران دارد و مایل است تا به برجام بازگردد. اما جزییات آن بستگی به جمع بندی هایی دارد که در داخل کابینه بایدن و پس از چینش کامل تیم وزارت خارجه و امنیت ملی اتفاق خواهد افتاد. عناصری که تا کنون چیده شده اند، همگی به دیپلماسی و مذاکره اعتقاد داشته و سابقه طولانی در این امر دارند.

وزیر خزانه داری دولت بایدن می گوید در سیاست های تحریمی دولت ترامپ بازنگری خواهد شد. ایا ایران هم شامل این پروسه خواهد شد؟ 

بسیاری از تحریم هایی که ترامپ ایجاد کرده قابل بازگشتند. این ها بحث های بی موردی بودند که تنها با هدف فشار حداکثری ایجاد شده بودند. به نظر می آید که بایدن در اغلب این تحریم ها تغییراتی ایجاد می کند و وزارت خزانه داری هم در این تحریم ها تغییراتی ایجاد خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که بایدن بخواهد و بتواند که همگی آنها را لغو کند یا نه ولی پیشبینی من این است که اگر مشاوران او، به همین شکلی که تاکنون پیش رفته اند، پیش بروند، بخش مهمی از این تحریم ها برداشته خواهند شد.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تاریخ IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    13 5
    من کاری به این لفاظی ها ندارم. دولت بایدن فقط 4 سال پا بر جا خواهد بود و دولت آقای روحانی فقط چند ماه که این اخیر آفتاب لب بام است و دولتش دیری نخواهد پایید. اوضاع ملت ایران ( قاطبه را عرض می کنم) نه " مردم" تریبونی که اقلیت هم نیستند؛ نیازی به بازگویی ندارد، آنچه مبرهن است اینکه زمان زیادی نداریم. دولت روحانی به احترام 24 میلیون رای باید مقابل تندروها بایستد و حداقل اینکه در برابر انسانیت و شرافت سربلند بیرون بیاید. ما مردم واقعی دنبال نتیجه صرف نیستیم. بسم الله این گوی و این میدان....
    • هما IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      من کاری ندارم تند رو و کند رو و ادامه رو کیا هستند اما این را بگویم اگر توافق برجام خوب بود میوه میداد که ابتر بود و این را میدانم اگر توان موشکی نداشتیم الان دولت تسلیم شده بود فکر کنم دکتر زیبا کلام را میشناسید. مصاحبه ایشان در مورخه 29 دیماه 99 را گوش بده. دمنوش گل گاوزبان یادت نره
  • رضا IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    11 7
    به نظر من اگه مسئولین هم فکری کنن و با صلاحدید رهبری و با دقت و نفع نظام به برجام و گفتگو برن بد نیست چون این آقای بایدن منطقی تر از ترامپ هست.به گفتگو بشینن و درراستای منافع نظام و مردم و مملکت حرف بزنن. قرار نیست وا بدیم ..میشینیم حرف می زنیم اگه به نفع نظام و مردم بود چه بهتر اگه نه ختم کلام
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    17 4
    مرگ ونفرین بر کاسبان تحریم وانهایی که نان از عرق مردم میخورند.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 4
    بله جناب بایدن امروز اجماع کلی وجمعی درایران مصوبه قاطع مجلس ایران است اگر کسی درهر جایگاهی گرای غلط به شمامیدهد خودتان را باریسمان پوسیده ترامپ به هلاکت انداخته ای پس عاقل باش
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 16
    در عالم ژورنالیست اینقدر حرف از برداشتن تحریم و رییس جمهور جدید رژیم تروریست آمریکا نکنید و در دل مردم فتنه بر پا نمنید که فلانی که آمده برای رفع تحریم است ، راه های خودکفایی و اشتغال و بهره وری از امکانات کشور را توسعه دهید تا اینکه نفت بدهیم که از بغل آن وارات کنیم که صنایع و کشاورزی و دامداری .. غیره به بفنا بره و حداقلی در کشور هم تولید نداشته باشیم ، این افراد دشمنان کمر بسته ایران و ایرانی هستند والا برای ثروتمند شدن خودشان کودک کشی و تحریم دارویی سر لوحه کار هایشان است ، بگذارید آنها اصرار بر انجام تعهدات بکنند تا ایران برگردد
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    7 9
    بایدن با ترامپ فرقی ندارد سگ زرد ... اگه بخواد تحریمهارابردارد باید ایران دست از ضداسرائیلی بردارد برنامه موشکی متوقف شود به لبنان و.....کمک نکند خلاصه کلام کشوررادودستی تحویل بایدن اسرائیلی دهد که جزو محالات است کشور ما به گفته رهبر مشکلاتش داخل یه یه عده ناهنجاری بوجودآورده از داخل کشوردررده بالا که بگویند مجبوریم مذاکره کنیم این اشتباه است دگردیسی ادامه بده کشوراازدزد ودوتابعیتی کسانی که از تحریم رانت میخورندوکسانیکه دراصل انقلابی و فرزندانشان در نمدونم چی چی گرگ در ترکیه وساختمان سازی درلواسان پاک کند درست میشه این انقلابهای صدر نشین بالا شهری دزد ضدانقلاب اصلیند نه کسی که شیر خشک میدزددالعانم نمیشه دلار بیا پایین تنها راه زیاد کردن حقوق مردمه بدون تبعیض ۵۰ میلیونی و سه میلیونی را رو۹ تومن ثابت کنند باید ازدرون درست شه نه از خارج من اگهتودستگاه ریسی کاره ای بودم چشم می بستم و تمام ثروت ۷۰۰ یا ۸۰۰ نفری که از اول انقلاب در دستگاه کاره ای بودند و تخلف کردند وانهاییکه تو این عده کشورا بتاراج دادند ازشون میگرفتم تقسیم میکردم
  • ملی گرا IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    6 13
    بابا ولمون کنید ما برجام نمیخوایم کشور رو به فنا دادین جلوی پیشرفت هسته ای نظامی علمی و پزشکی رو گرفتین پدر پول ملی رو در ابردین بجای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و تولید داخل هی چسبیدین به گدایی جلوی غربی ها اخرم تف کف دستتون ننداختن حالا بازم عبرت نگرفتید میخواین باز هم مارو ۸ سال عقب بندازین دوباره بعد از این همه زحمت بازسازی بتن بریزین اخرم موقع انجام تعهد اونا که بشه فرار کنن و تف هم کف دستتون نندازن این وسط فقط جلوی پیشرفت کشور رو بگیرین شما ایرانی هستید یا پیاده نظام نفوذی دشمن؟
    • Vik_tror IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      1 1
      برو بابا تو چ میدونی مردم چه بدبختی میکشن تو هی میگی تف تف. بدبخت شدیم از بسکه 150 هزار بدیم ی روغن
  • احسان معتمدی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 2
    اگر از لابی های ایران در آمریکا استفاده شود بایدن تحریم ها را بر میدارد ولی اگر فقط به مذاکره بایستیم این شاید وقتی دیگر ما افراد زیادی داریم که می توانند سناتورها و دولت را راضی کنند در عمل تحریم ها را بردارند تحریم بانکی و نفتی که این تحریم ضربه عظیمی به کشورمان زده است لذا از هر فرد ایرانی که در آمریکا هست و افراد دیگر که با ما خوب هستند باید استفاده کرد که زیاد به ما سخت نگیرند و مسایل موشکی و چیزهای دیگر را بهانه نکنند چون نمیشود آف 22 به عربستان و امارات بدهند و ما هیچی نداشته باشیم برای مقابله و اگر ناراضی هستند آف 15و آف 18و آنها را به ما بدهند تا ما هم راضی باشیم در غیر اینصورت که نمیشود بحرین با یک هواپیما به ما حمله کند و ما نتوانیم کاری کنیم
    • سیم IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 0
      هیچ شرایطی پذیرفته نیست تحریم شکست خورد
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    6 0
    لغو تحریمها کامل و دقیق
  • علی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    4 5
    اون حروم لقمه از توافق خارج شده برگشت دست خودشون است به شرط رفع کل تحریمها بر سر امنیت کشورمان یه قل دوقل نمی کنیم یکبار مذاکره کردیم و دیدیم ثمرش را
  • حجت IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    2 7
    مردم ایران فهیم ترازاین حرفان مثل مردم آمریکا بی شعور وجنگ طلب نیستن .اقای بایدن توکشورت زیرگوشت پرچمت رو آتیش میزنن خیلی لیاقت داری برو امنیت کشورت رودرست کن این جواب ایرانیان بهته
  • مجید IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 6
    دست آموزصهیونیستی نیازبه اجماع لابیهای صهیونیستی ودلارهای کثیف سعودی داردکه به اجماع کامل برسد.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    2 8
    دولت بایدن این آرزوی تسلیم شدن ایران را به گور خواهد برد همان گونه که ترامپ .پهنه کسانی که در ترور سردار دلها شریک هستند باید منتظر انتقام باشند کشورهای شریک دراین ترور به خاک ذلت خواهند نشست امید آنروزو دیدن ذلت کشورهای اروپایی و آمریکای غاصب وصهیونیست نجاست منتظر وعده الهی میمانیم
  • محمد جواد کیائی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    5 10
    آمریکا رو به فروپاشیست مطمئن باشید...اروپاییها کاملا در جریان کار فروپاشی آمریکا هستند....ما دیگر نیازی به برداشتن تحریمها نیستیم...آنها نیازدارند که تحریمهارو بردارند.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 0
      عاشق این توهم فروپاشی آمریکا هستم.....
  • DE ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    5 1
    خانم مژدهی ، اگر چیزی می خواهید بنویسید که دیگران خوششان بیاید ، که هیچ ! امریکایی ها منتظر ترامپ زدایی هستند ؟ ۷۵ میلیون رای امریکایی ها را دارد . از الان حزب دموکرات و بخشی از جمهوری خواهان و ایران نگران انتخابات سال ۲۰۲۴ هستند ! و داستان استیضاح ترامپ از همین نگرانی است .
  • افشین خ دهکردی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    6 17
    من حاضرم با خانواده ام نان خالی بخوریم اما برجام بر نگردد وایران قوی تر شود
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      افشین جان!! داداش!! سفره را نگاه کنی همین حالا هم داری نون خالی می خوری......خدایی خودتون از این همه شعار خسته نشدید؟؟
    • ناشناس IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      احتمالا ولی حتما جیبت از ی جایی پر میشه که اینقد فکر بیچاره ها نیستی
  • انسان IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    12 5
    هیچ نظری ای قطعی نیست فقط حدس و گمانه زنی است چه بسا نتیجه مغایر و خلاف این گمانه زنی ها باشد . لغو فرمان مهاجرتی چه ربطی به توافق دارد ؟ کدام مشکل مردم را حل می کند ؟!!! حداقل 6 ماه زمان نیاز هست برای اظهارنظر شعار و گفته یه موضوع و عملکرد موضوع دیگری است .
  • حسین IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 7
    به نظر اقا باید باج بدیم تا شاید تحریمی رو آقایان بردارم تنها راه مقابله با آمریکا مقاومت ضد در صدی هست اینا رو شغال زرد هم میخواست اینا نوکر اسرائیل هستن یا اسرائیل قبول نمی کنه یا اینا بهانه اینا فراوونه
  • سهام عدالت IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 2
    تجار و بازرگانان ضرر میکنن
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    3 12
    هرکس در هرلباسی دم از مذاکره با آمریکای خبیث بزند خائن است حتی اگر شهید سلیمانی زنده شود وبگوید بیایید مذاکره کنیم یک راه دارد آنهم آمریکایی ها برای 7سال بدون موزی گری به برجام پایبند باشند وتمامی تحریمهای 40ساله ایران را یکجا بردارند
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 0
      موذی دادش نه موزی..........
  • شجاع IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 6
    مگه تو خواب ببینید آمریکا به برجام برگرده و ایران موشکهاشو نابود بکنه،ما مستعمره نیستیم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 9
    مذاکره معنا نداره تا وقتی که ۱۵۰۰ تحریم هست !
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    کشور را با جیب مردم اداره می‌کنند نیازی به صحبت کردن نداریم
  • مقیمی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    دو راه بیشتر وجود نداره ادامه وضع موجود و امید داشتن به توانائیهای داخلی و احتمال قریب به یقیین افزایش فشار بیشتر به مردم عادی و فاقد بهرمندی از مزایای خاص و با مذاکره و البته در هر مذاکره ای باید آماده دادن و گرفتن امتیاز بود حالا سئوال اینه که ما آماده امتیاز دادن هستیم یا نه . سیاست جای بحث های کوچه و خیابان و دادن شعارهای قشنگ نیست هرچند مسئولین ما توی این زمینه مدرک پی اچ دی دارن ولی فراموش نکنند مردم شما را بر مبنای حساسیتهای روزانه خود قضاوت می کنند نه افکار و شعارتان
  • مهدی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    دیگه ترس نظام از تحریم ریخته و فرقی نمی‌کند که چه می‌شود ایران دیگه اون ایران قبل نیست و کوتاه نمیاد مخصوصا الان که پیشرفت‌های خوبی در زمینه موشک داشته. ممکلت ایران رو خود امام زمان حفظ خواهد کرد ان شاالله
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    ما به تحریم عادت کردیم پس بیخودی وقت مارا نگیر و تازه یاد گرفتیم بحول قوه الهی دمار از روزگارت در اوریم به وقتش.
  • NL ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    یک عده درداخل بدتر از اسرائیل وعربستان دنبال ادامه تحریمها علیه ملت ایران هستن اگه خیلی ازتحریم خوشتان میاد تشریف ببرید ونزوئلا زندگی کنید مردم ایران نان وآب و خودرو طلا ارزان میخوان تا جوانهاشون تو جوانی زنده به گور نشوند کور باد آن چشمی که تحمل دیدن آسایش مردم ایران را ندارد دلالان وعوامل بانک مرکزی به چه حقی هرروز دلار بالا پایین میکنن دلار باید به قیمت های پایین برگرده تا آرامش به اقتصاد آرام آرام برگردد یک عده به خاطر منافع شخصی وحزبیشان فقط ساز مخالف میزنن
    • هما IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      به تیم دولت بگو طلا و ارز بخصوص روغن را ارزان کنند مگر دست امریکاست