به این اظهار نظر که امروز منتشر شد نگاه کنید: «خودروسازان داخلی درخواست کردهاند که از دی امسال نصب 100 درصدی کیسهی ایمنی هوا روی محصولاتشان را آغاز کنند.» لطفا این را هم بخوانید « خودروسازان برای گرفتن مهلت بیشتر برای نصب ایربگ روی محصولاتشان در حال مذاکره با موسسهی استاندارد هستند.»
اولی به مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردموسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی تعلق دارد و دومی به معاون وزیر صنایع و امور اقتصادی. از هر دو جمله این برداشت میشود که فعلا خودروسازان بر روی کلیه محصولات خود کیسه ایمنی هوا (ایربگ) نصب نمیکنند. خودروسازان در واقع در حال رایزنی برای تعویق اجرای این الزام هستند. تا اینجای کار ایرادی ندارد اما بعد؛ طبق مصوبه شورای عالی استاندارد خودروسازان از ابتدای امسال بایستی بر روی کلیه محصولات خود کیسه ایمنی هوا (ایربگ) نصب میکردند. آنها در تخلفی آشکار به این الزام عمل نکردهاند. امروز هم یعنی یک ماه و یازده روز پس از آغاز سال، تازه در حال رایزنی برای تعویق نصب هستند درحالیکه در عمل این تعویق اتفاق افتاده است.
قائدتا خودروهایی که مجهز به ایربگ نیستند از ابتدای امسال نباید شماره میشدند. حال اتفاقی که اینک میافتد چند معنی دارد: اول اینکه موسسه استاندارد به مصوبه شورای عالی استاندارد عمل نکرده است. این اتفاق برای موسسهای با وظایف مشخص شده جز سقوط آزاد معنی دیگری نمیتواند داشته باشد. در واقع متولی استاندارد اجرای یک استاندارد را نادیده گرفته است.
دومین موضوع در این مورد قدرت بی حد و حصر خودروسازان است. آنها به الزامی که ابلاغ شده تن ندادهاند و پس از تن ندادن تازه شروع به مذاکره برای تعویق کردهاند. واقعا در قدرت بسیار آنها باید در شگفت ماند.
اما در ادامه باید به وزارت صنایع اشاره کرد که به عنوان نهاد حاکمیتی در برابر تخلف روی داده سکوت کرده و آن را موضوعی در حد راهروهای موسسه استاندارد دانسته است. میماند پلیس که وظیفه اجرای قانون دارد ولی همچنان خودروهای بدون ایربگ را پلاک میکند.
/33
نظر شما