واکنش اتحادیه اروپا به تظاهرات ضد دولتی روسیه

ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تظاهرات مخالفان دولت روسیه در اعتراض به دستگیری و حبس الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت واکنش نشان داد و گفت که با نگرانی تحولات در این کشور را دنبال می‌کند.

جوسپ بورل روز شنبه در توئیتی آنچه دستگیر گسترده، استفاده نامناسب از زور، قطع اینترنت و تلفن در روسیه خواند محکوم کرد و افزود که این مساله در جلسه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه پیگیری می‌شود.

صدها نفر از هواداران الکسی ناوالنی امروز در چندین شهر روسیه اقدام به برپایی تظاهرات کرده و خواستار آزادی او شدند.  وزارت کشور روسیه اعلام کرد حدود ۴ هزار نفر در تظاهرات مرکز مسکو شرکت کردند.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک از دستگیری تعدادی از معترضان در مسکو خبر داد. بر اساس این گزارش افرادی که چهره خود را به طور کامل پوشانده اند توسط ماموران پلیس بازداشت می شوند. 

روز گذشته مقام‌های روسیه ازجمله سرگئی سابیانین شهردار مسکو از مردم خواستند تا در اعتراض های خیابانی شرکت نکنند و به فرزندان زیر سن قانونی اجازه ندهند در این اعتراضات غیرمجاز شرکت کنند. 

ماموران امنیتی ناوالنی را هفته گذشته در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان  پوتین رییس جمهوری روسیه و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بود که به خاطر محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند.

ماموران امنیتی روسیه ۲۸ دی، ناوالنی را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت ناوالنی، مخالف تعهدات بین‌المللی روسیه محسوب می‌شود.

رییس شورای اروپا روز جمعه در تماس تلفنی با پوتین رییس  جمهوری روسیه بار دیگر نسبت به بازداشت ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت مسکو ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی وی شد.

شارل میشل روز جمعه در توئیتی نوشت: در تماس تلفنی با پوتین دوباره تاکید کردم که اتحادیه اروپا در محکومیت بازداشت الکسی ناوالنی متحد و خواستاز آزادی فوری اوست.

وی همچنین از دولت روسیه خواست تا درباره تلاش‌ها برای ترور این فعال سیاسی تحقیقات کامل و روشنی را انجام دهد.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =