در ماه گذشته نزدیک به 600 گردباد برخی ایالت‌های آمریکا را در نوردید که این رقم تا جایی که مدارک ثبت‌شده نشان می‌دهند، بی‌سابقه بوده است. اما چرا در این ماه این همه گردباد در آمریکا اتفاق افتاد؟

بهنوش خرم‌روز:‌ در ماه گذشته آمریکا از گردباد‌های سهمگین خسارت‌های فراوان دید. به گزارش نیوساینتیست، اواسط ماه آوریل (حدود دو هفته پیش) گردباد‌ها ایالت‌های فروانی را در نوردیدند که بیشترین آسیب به ایالت کالیفرنیای شمالی رسید. از چند روز پیش هم موج جدیدی از گردباد‌ها در آمریکا آغاز شده است. تنها در آلاباما تا به امروز مرگ 131 نفر تایید شده است و انتظار می‌رود که شمار کشته‌ها از این هم بالاتر برود.

گردبادهای اخیر آمریکا

واقعا چند گردباد اتفاق افتاده است؟
براساس گزارش آزمایشگاه ملی گردباد‌های سهمگین اوکلاهما،‌ در ماه میلادی گذشته در حدود 600 گردباد به آمریکا آسیب رسانده است. از سال 1950 / 1330 که گردباد‌های این منطقه ثبت شده‌اند،‌ این تعداد گردباد در یک ماه بی‌سابقه بوده است.

گردبادهای اخیر آمریکا

چه چیزی باعث این گردباد‌ها می‌شود؟
برای این که یک گردباد شکل بگیرد،‌ باید هوای سرد بالای هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد و باد در جهت‌های مختلف و در ارتفاعات متفاوت بوزد تا نیروهایی به وجود بیایند که شکافنده باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد شکل‌گیری گردبادها می‌توانید به این آدرس بروید. به گفته محققین،‌ یکی از عواملی که می‌تواند همه این شرایط را گرد هم بیاورد،‌ یک جت ‌استریم قوی است. به خصوص اگر این جریان از سمت غرب یا جنوب غرب بیاید و روی کوه‌های راکی جریان یابد.

این دقیقا همان اتفاقی است که دو هفته پیش افتاد. یک جت ‌استریم قوی با حرکت از جنوب غرب و غرب آمریکا،‌ برای هفته‌ها جریان‌هایی از گردباد‌ها را روانه ایالت‌های جنوبی آمریکا کرد. به گفته محققین چنین اتفاقی فقط دو یا سه بار در یک قرن می‌افتد.

گردبادهای اخیر آمریکا

آیا گردباد‌ها تمام شدند؟
کارشناسان آب‌وهوا فکر می‌کنند طی چند روز آینده گردباد‌ها آرام خواهند شد چون هوای گرم و مرطوبی که در حال حاضر روی ایالت‌های جنوبی آمریکا قرار دارد،‌ دور خواهد شد و شرایط تشکیل گردباد‌ها از بین خواهد رفت. اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که هفته بعد چه اتفاقاتی در پیش خواهد بود چون مدل‌های بسیار متفاوتی وجود دارند.

گردبادهای اخیر آمریکا

آیا باید تغییرات آب‌وهوایی زمین را در این مورد موثر بدانیم؟
البته به طور قطعی نمی‌توان به این سوال پاسخ داد. گفته شده که طی چند دهه اخیر تعداد گردباد‌های زمین افزایش یافته است. اما چون ما سال‌های خیلی زیادی نیست که دسترسی به مدارک ثبت‌شده شرایط جوی داریم،‌ نمی‌توانیم این گفته را با اطمینان کامل تایید کنیم.  

به گفته محققین، در زمینی که در حال گرم‌شدن است،‌ برخی مولفه‌های تشکیل گردباد افزایش می‌یابند و برخی مولفه‌ها هم برعکس کم می‌شوند. این که تعادل بین این تغییرات چگونه است و چه نتیجه‌ای دارد،‌ چیزی نیست که ما فعلا بدانیم.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =