تاثیر خودکفایی بنزین در صرفه‌جویی ارزی ۸ میلیارد دلاری

معاون وزیر نفت گفت: اگر در تولید بنزین خودکفا نمی شدیم، روزی ۲۰ میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۸ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می شد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا صادق آبادی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته کل واردات کالاهای اساسی ایران ۱۰ میلیارد دلار بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیان کرد: در سال ۹۶ مجموع تولید بنزین کشور ۵۹ میلیون لیتر بود و در این سال، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۳ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می کرد.

وی افزود: در سال ۹۸ متوسط تولید بنزین کشور به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید که نیازمند ۱۲۰ میلیون لیتر ظرفیت عملیاتی است.

صادق آبادی  تصریح کرد: از سال ۹۶ تا ۹۸ که به این عملکرد رسیدیم شرایط تحریم حکم فرما بود و این جهش تولید با اتکا به نیروهای بومی پالایش و پخش و توان داخلی اتفاق افتاد.

وی گفت: ایران در سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در روز واردات داشت و اگر اقدامی برای خودکفایی انجام نمی شد، ‌در سال ۹۸ واردات به ۴۰ میلیون لیتر در روز می رسید.

وی ادامه داد: با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در سال ۹۷ از واردات بنزین بی نیاز شد و در شهریور سال ۹۸ به عنوان صادرکننده بنزین به کشورهای همسایه مطرح شدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "اکنون پالایش و پخش بزرگترین تولید کننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می کند"، گفت: یکی از دلایلی که کمک کرد بتوانیم در این بازارها حضور داشته باشیم این است که کالایی عرضه کردیم که رقبای ما قدرت رقابت نداشته باشند. اکنون از لحاظ کیفیت بنزینی که در کشور توزیع می شود و صادر می کنیم جزو بهترین بنزین هایی است که در منطقه تولید می شود.

وی افزود: ما عرضه ها را از طریق بورس انرژی انجام دادیم و اکنون در این زمینه بیش از ۱۲۰ شرکت فعالیت می کنند؛ این در حالی است که اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت، این تعداد شرکت فعالیت نمی کردند و این حجم از فروش در کشورهای همسایه اتفاق نمی افتاد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: زمانی که کالایی در بورس انرژی عرضه می شود، فرصت برابر تجار داخلی و تجار خارجی منطقه متوجه آن شده و به قیمت واقعی به فروش می رسد؛ همچنین فرصت های برابر ایجاد می شود و همین فرصت های برابر باعث رشد شرکت ها خواهد شد.  

وی ادامه داد: همین رشد باعث رقابت شد تا با وجود شدیدترین تحریم ها به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شویم. معتقدم اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت به این حجم از فروش نمی رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه "هیچ کس باور نمی کرد ایران بتواند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با توان داخلی به تولید برساند تا آنجا که در تمام گزارش هایی که در دنیا می دانند ایران را وارد کنننده بنزین می دانستند"، گفت: ظرفیت اول این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز بود؛ این به معنای ظرفیت عملکردی ۳۲۰ هزار بشکه ای بود اما اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۴۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت می کند و ۴۸ میلیون لیتر نیز بنزین تولیدی دارد که این نشان می دهد فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملا با اقداماتی نرم افزاری و ۹۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در مدار تولید است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ و ۹۸ جهش قیمت ارز در کشور آغاز شد؛ در همان سال حتی قیمت ارز به ۱۹ هزار تومان رسید و اگر ایران به خودکفایی در تولید بنزین نرسیده بود باید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین وارد می کرد که با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزی ۲۰ میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۸ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می شد؛ این در حالی است که در آن سال کل واردات کالاهای اساسی ایران ۱۰ میلیارد دلار بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "اگر با همه محدودیت ها به تقاضا برای ارز در کشور، بنزین را نیز اضافه می کردیم قیمت ارز بسیار بالاتر می رفت"، گفت: از همین رو تاثیرهای جانبی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر از تاثیر مستقیم بود زیرا جلوی تورم و افزایش بیشتر قیمت مسکن و خودرو را در کشور گرفت؛ اهمیت این پالایشگاه آنچنان زیاد است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ستاره خلیج فارس تیری بر قلب دشمن بود.

صادق آبادی با بیان اینکه تمام آمارها و رکوردها در این پالایشگاه در صنعت نفت ایران بی نظیر بود، افزود:‌ پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بدون حضور مشاوران و لایسنسورها راه اندازی کردیم و این یک افتخار ملی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به استانداردهای جهانی برای توزیع نفت کوره کم گوگرد به عنوان سوخت کشتی ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ گفت:‌ ممکن بود این سختگیری را به عراق و امارات نگیرد اما چون به دنبال سختگیری به ایران بودند ممکن بود ناوگان ایران را به دلیل نبود سوخت کم گوگرد توقیف کنند اما توانستیم در کمتر از یک ماه سوخت کم گوگرد را در پالایشگاه اراک تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تولید کاتالیست های پالایشی به خودکفایی رسیدیم، ادامه داد: کاتالیست مورد نیاز تمام واحدهای پالایشگاهی در داخل تولید می شود.

صادق آبادی با بیان اینکه "طبق آمار سازمان استاندارد در سال ۹۸ گوکرد بنزین توزیعی در کل کشور زیر ۵۰ پی پی ام بوده و این شاخص در بنزن و الفین زیر حد استاندارد است"، گفت: بنزین از لحاظ آلاینده گوکرد با اطمینان در حد استاندارد است و از همین رو حتی در آلوده ترین روزها نیز شاخص آلودگی اکسید گوگرد در حد مجاز قرار دارد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: ستاره خلیج فارس بیشترین سهم را داشته زیرا گوکرد آن نیم پی پی ام و الفین آن صفر است؛ بنابراین این بنزین در داخل کشور هر انحرافی که در تولید بنزین ۹ پالایشگاه دیگر باشد را خنثی می کند.

۲۲۳۲۲۴

کد خبر 1479641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =