حق شناس: باید قبل از لغو تحریم مشکل اف‌ای‌تی‌اف را حل کنیم

هادی حق شناس گفت: سیگنال‌های جدیدی که از سوی دولت آمریکا داده می شود نشان‌دهنده آن است که به زودی امریکا به برجام بازخواهد گشت.

هادی حق شناس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره قصد دولت برای انجام مذاکره و رفع تحریم‌ها توضیح داد: انجام مذاکره بسیار طبیعی است و دولت برای حل مشکلات بخش اقتصاد به اجبار باید مذاکره کند.

وی با اشاره به اینکه مذاکره با کره‌جنوبی، عراق و سایر کشورهای جهان برای رفع بلوکه شدن منابع ایران در همین راستاست گفت: نکته مهم در این مقطع اما بحث برجام است. انتصابات رییس‌جمهور جدید آمریکا نشان می‌دهد این کشور برنامه جدی برای بازگشت به برجام دارد.

وی عنوان کرد: اگر آنها به برجام برگردند به طور طبیعی نیاز به مذاکره نیست، موضع رسمی وزارت خارجه نیز همین است چرا که صراحتا اعلام کرده‌اند وقتی آمریکایی‌ها میز مذاکره را ترک کرده‌اند، باید خودشان نیز بازگردند و این موضوع از سوی ایران بلامانع است.

حق شناس تاکید کرد: مفهوم بسیار ساده برگشت به میز مذاکره یعنی بازگشت به برجام و برگشت به برجام نیز در شرایط فعلی به معنای رفع تحریم‌هاست. آنچه در ۴۸ ساعت نخست ریاست جمهوری بایدن رخ داد، یعنی اتخاذ تصمیماتی نظیر لغو ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، نشان‌دهنده این است که بازگشت به برجام به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی افزود:نکته مهم ماجرا اینجاست که باید توجه داشت که برگشت به برجام نیاز به مذاکره ندارد زیرا ایران قبلا اعلام کرده هر موقع آمریکا به میز مذاکره برگردد ایران نیز به انجام مفاد برجام بازمی گردد.نکته اینجاست که باید ایران خود را برای دوره جدید مهیا کند تا با تحقق این امر همچنان درگیر بحران و فشار نباشد.

حق شناس: باید قبل از لغو تحریم مشکل اف‌ای‌تی‌اف را حل کنیم

سایه سنگین FATF بر سر برجام

این کارشناس حوزه اقتصاد در توضیح این مطلب ادامه داد: موضوع مهم در شرایط کنونی مساله پیوستن به اف ای تی اف است. نظر صریح تیم اقتصادی دولت یعنی سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این است که نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف به معنای ایجاداخلال در نظام تجاری ایران است. به عبارت دیگر اگر اکنون با دو اخلال تحریم و کرونا در بخش بازرگانی مواجه هستیم، مپیوستن به اف ای تی اف می‌تواند بحران سومی را ایجاد کند که اتفاقا بحرانی ماندگار و فرسایشی است.

به گفته وی کشورهای دوست نیز به ایران توصیه کرده‌اند کهبه اف‌ای‌تی‌اف بپیوندد چرا که در غیر این صورت نمی‌توانند با ما مبادله اقتصادی و بانکی داشته باشند. 

وی گفت: من فکر می‌کنم در شرایط کنونی پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده از مجموع ۴ کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف؛ اجتناب ناپذیر است چرا که حتی اگر آمریکایی ها به برجام برگردند، مشکلات بانکی در نتیجه نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف باقی خواهد ماند.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1480104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =