برخورد قاطع با فروشگاه‌های زنجیره‌ای متخلف

دادستان قزوین گفت: تداوم تخلفات در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسیب‌هایی را در پی دارد که باید قاطعانه با تخلفات این حوزه برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمد قاسمی،  دادستان قزوین در پنجمین نشست کمیته نظارت بر عرضه و توزیع مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، گفت: هدف از ایجاد و فعالیت فروشگاه های زنجیره‌ای در سطح کشور، توزیع بدون واسطه کالاها، نظارت بر شبکه توزیع برای عرضه به موقع کالاهای اساسی باکیفیت، نظارت بر قیمت گذاری کالاها و سهولت دسترسی مردم به کالاهای مورد نظر بود.

او افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی از این فروشگاه ها از اهداف مدنظر فاصله گرفته و شاهد تخلفات متعددی در آنها هستیم و شهروندان نیز از عرضه کالاهای نامرغوب، گران فروشی، تخفیف های غیر واقعی، عرضه اجناس تاریخ گذشته و... گلایه دارند.

دادستان قزوین در ادامه بیان کرد: اینکه برای فعالیت این فروشگاه ها که امروزه بسیار فراگیر شده‌اند، مجوز فعالیت صادر شود، اما توان نظارت بر آنها توسط دستگاه های متولی وجود نداشته باشد، اصلاً منطقی نبوده و غیرقابل قبول است و قطعاً دستگاه های متولی و نظارتی باید در برابر این تخلفات بایستند و اقدامات نظارتی خود را تشدید کنند.

قاسمی همچنین تصریح کرد: مجوز فعالیت این فروشگاه ها به صورت سراسری و از مرکز صادر می شود و به همین خاطر در مواجهه با تخلفات به دستگاه های استانی پاسخگو نیستند و این موضوع جای تاسف و گلایه دارد. لذا دستگاه های متولی از جمله سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، استاندارد و مرکز بهداشت باید از همه ظرفیت های قانونی برای نظارت بر فعالیت فروشگاه های زنجیره‌ای استفاده کنند.

این مقام قضایی استان با بیان اینکه همه در برابر تضییع حقوق عمومی تکلیف شرعی و قانونی داریم، اظهارکرد: تداوم تخلفات در برخی از این فروشگاه ها آسیب هایی را در پی دارد و ضمن خسارت مالی به شهروندان، بهداشت و سلامت جامعه را نیز تهدید خواهد کرد و باید قاطعانه با تخلفات این حوزه برخورد شود.

او همچنین تاکید کرد: تاکنون اقدامات دستگاه های متولی تاثیر خاصی بر تخلفات فروشگاه های زنجیره‌ای نداشته و بر اساس گزارشات واصله، برخی از واحد های تولیدی در انجام تخلفات با این فروشگاه ها همراهی می کنند که باید این موضوع نیز مورد بررسی قرار گیرد و البته این موضوع نافی حمایت دستگاه قضایی از تولیدکنندگانی که در چارچوب قانون فعالیت می کنند، نیست.

قاسمی اظهارکرد: فعالیت کسبه خرد به طور مستقیم و غیر مستقیم در تامین امنیت اجتماعی و اقتصادی تاثیر بسزایی دارد، اما افزایش بی رویه این فروشگاه ها فعالیت کسبه خرد را تحت‌الشعاع قرار داده و این نوعی آسیب محسوب می شود و اگر سخت گیری ها و نظارت ها برای پیشگیری از تخلفات تشدید شود، قطعاً شاهد افزایش بی‌ضابطه این فروشگاه ها نیستیم.

دادستان مرکز استان بیان کرد: در یک بازه زمانی مشخص که بر اساس مصوبات این نشست به دستگاه های متولی ابلاغ خواهد شد، برای جلوگیری از تخلفات فروشگاه های زنجیره‌ای، دستگاه های عضو باید راهکارهای لازم و کارشناسی شده را برای اتخاذ تصمیمات مقتضی به این کمیته ارائه دهند.

این مقام مسئول افزود: برخی تخلفات این فروشگاه ها که به صورت استانی قابل پیگیری است، بررسی می شود و برای سایر موارد که نیاز به تصمیمات کشوری است، به دادستانی کل کشور منعکس خواهد شد، تا در این خصوص تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شود و قطعاً در صورت تداوم تخلفات، دستگاه قضایی در راستای احیاء حقوق عامه و پیشگیری از تضییع آن، از فعالیت فروشگاه های متخلف جلوگیری می کند.

او در ادامه در خصوص قاچاق دام گفت: استان قزوین یکی از قطب های کشاورزی و دامداری کشور است و در این حوزه حدود سه برابر مازاد مصرف استان تولید می شود، اما آنچه که حائز اهمیت است، جلوگیری از خروج بی‌ضابطه دام از استان است.

قاسمی افزود: تبعاً تولیدات دامداران باید صادر شود و این یک اصل در تجارت است، اما این موضوع باید در چارچوب و ضابطه‌مند انجام شود، زیرا قاچاق احشام موجب نابسامانی در بازار این حوزه می شود و تبعات سوء اقتصادی در پی دارد.

این مقام قضایی استان همچنین گفت: عمده قاچاق دام از استان قزوین به سمت استان های غربی کشور انجام می شود و این موضوع در فصول مختلف سال متفاوت است و بیشترین قاچاق دام نیز از سمت شهرستان بویین زهرا انجام می شود، که در این خصوص باید توسط دستگاه های متولی تدابیر لازم اندیشیده و گلوگاه های مورد نظر شناسایی شود.

قاسمی تاکید کرد: اگر بخواهیم در بحث پیشگیری از قاچاق دام موفق شویم، شناسنامه‌ دار کردن دام ها باید به سرعت انجام شود و گشت های مشترک اداره کل دامپزشکی استان و نیروی انتظامی باید مستمراً فعال باشد و نظارت های این حوزه باید تشدید شود و همانندگذشته خروج بی‌ضابطه دام از استان ممنوع است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی همانند گذشته در کنار سایر دستگاه ها قرار دارد و پشتیبان اقدامات قانونی آنها خواهد بود و در بحث نظارت بر فروشگاه های زنجیره‌ای و جلوگیری از قاچاق دام نیز، این آمادگی وجود دارد که همکاران قضایی ما در گشت های مشترک دستگاه های متولی حضور یابند، تا دستورات قضایی لازم به صورت آنی صادر شده و کمک کار آنها باشند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1480452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =