هفته گذشته در کافه خبر میز گردی با عنوان بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی برگزار شد در این میز گرد ضمن بررسی دلایل این گرایش مطرح شد که در حال حاضر سن شروع اعتیاد در کشور به 14 سال رسیده است .

  هفته گذشته در کافه خبر میز گردی با عنوان بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی برگزار شد در این میز گرد ضمن بررسی دلایل این گرایش مطرح شد که در حال حاضر سن شروع اعتیاد در کشور به 14 سال رسیده است .

مجید ابهری، استاد دانشگاه در این باره گفته بود " با وجودی که قانون درباره مواد مخدر داریم و قانون جدید نیز به تصویب رسیده که مجازاتهای سنگینی در نظر گرفته شده، ولی سن ابتلا به روانگردانها به 14 سال رسیده است.

سال 88، شیشه قیمت بالایی بیش از 140 میلیون تومان داشت، ولی الان 7 میلیون تومان شده، کراک قبلا 150 میلیون تومان قیمت داشت، ولی الان 11 میلیون تومان شده است. الان در یک آشپزخانه 4 متری می شود شیشه تولید کرد."

او همچنین گفته بود : "علت خاص دیگر تبلیغات خاصی است که درباره مواد روانگردان می شود. در باشگاه های لاغری برای لاغری از آنها استفاده می شود. تبلیغ می شود مشکلات جنسی را حل می کند. این مسایل باعث افزایش مواد مخدر صنعتی در ایران شده است."

امروز رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در پاسخ به مسائل مطرح شده در کافه خبر  با تکذیب اخبار مربوط به کاهش سن مصرف‌کنندگان روان گردان‌ها گفت: عمده مصرف روان‌گردان‌ها در سنین جوانی به بالا صورت می‌گیرد و مصرف موادصنعتی مخدر در اقشار متوسط به بالا جامعه از نظر اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

وی علت افزایش مصرف موادمخدر صنعتی در خانواده‌های متوسط به بالا را برگزاری مهمانی‌ها،‌ پارتی‌ها و خوش‌گذرانی‌ها و گسترش مسائل روحی و روانی اعلام کرد و افزود: تبلیغات اغواکننده قاچاقچیان که موادصنعتی اعتیادآور نیست، بر شدت مصرف این نوع مواد در جامعه افزوده است.

حسین‌آبادی با بیان اینکه عمدتاً جامعه باسوادان و دانشجویان فریب قاچاقچیان موادصنعتی مخدر را می‌خورند، گفت: شیوع مصرف این نوع در خانم‌ها از چالش‌های جدید جامعه است و نمونه‌هایی از خانم‌های معتاد به موادمخدر صنعتی در محافل عمومی مشاهده می‌کنیم که ناخواسته گرفتار این دام شده است. این خانم‌ها در باشگاه‌های بدن‌سازی با تجویز داروهای غیرمجاز لاغری توسط افراد غیرمتخصص و سودجو به قرص‌های روان‌گردان معتاد شده‌اند.

در میز گرد کافه خبر هم البته این هشدار به مصرف کنندگان داده شده بود که کلیه دارو های که در ماهواره تبلیغ می شوند و  از آن ها به عنوان داروی لاغری ،داروی ترک اعتیاد ،کرو های ضد چین و چروک یاد می شود حاوی مواد مخدر آمفتامین و مف آمفتامین است .

سال گذشته آفت زد تریاک گران شد

اما سردار حمیدرضا حسین‌آبادی از احتمال افزایش شدید تولید موادمخدر در افغانستان  هم خبر داد و گفت: سال گذشته آفت به مزارع کشت خشخاش افغانستان زد و همین باعث افزایش شدید قیمت تریاک از 48 تا 51 دلار به 270 دلار در مزرعه شد.

وی با بیان اینکه قیمت موادمخدر در ایران هم به همین دلیل سه برابر شد،‌ گفت: ‌برآورد در سال جاری آن است که تولیدکنندگان موادمخدر با توجه به رشد قیمت‌ها گرایش بیشتری به تولید این افیون داشته باشند.

حسین‌آبادی گفت: امسال در افغانستان شاهد تولید سه هزار تن حشیش بودیم و در حال حاضر در تمام محموله‌های کشف‌شده مقداری حشیش وجود دارد.

 4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =