روسیه خواستار آغاز مذاکرات ملی در یمن شد

ایرنا نوشت:«میخاییل بوگدانف» نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با رییس گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» دیدار کرد و خواستار آغاز مذاکرات ملی در یمن شد.

 وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در جریان دیدار بوگدانف و هیات شورای انتقالی جنوب یمن، وضعیت نظامی -سیاسی و انسانی در یمن و در استان های جنوبی آن با محوریت اولویت های دولت جدید ائتلافی  که نمایندگان این شورا نیز در آن عضویت دارند، بررسی شد.

در این دیدار دورنمای برقراری آتش بس کامل در یمن و نیز آغاز گفت و گوهای بین هیات های دولت و شورای انتقالی جنوب یمن با جنبش انصارالله مطابق توافقنامه ریاض مورد بررسی قرار گرفت. 

طرف روسی یادآورشد که فقط گفت و گوهای جامع ملی که در چارچوب آن منافع قانونی و نگرانی های همه نیروهای سیاسی برجسته یمن درنظر گرفته شود می تواند راهکار پایداری برای حل مسائل این کشور ازجمله نظام سیاسی و حکومتی آن تامین کند 

هیات وابسته به گروه شبه نظامی جنوب یمن موسوم به «شورای انتقالی» که تحت حمایت امارات است، روز گذشته وارد مسکو شد.

به گزارش ایرنا، هیات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» به ریاست «عیدروس قاسم الزبیدی» بنا به دعوت دولت روسیه، به مسکو سفر کرده است و این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این سفر رسمی در پاسخ به دعوت دولت روسیه برای سفر به مسکو و در قالب یک هیات بلندپایه به ریاست عیدروس صورت گرفته  است».

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود که در این هیات اعزامی، تعدادی از رهبران شورای انتقالی از جمله استاندار عدن که سمت دبیرکل هیات ریاست شورای را عهده دار است، حضور دارند.

از سوی دیگر، سفیر روسیه در یمن در آستانه این سفر به خبرگزاری «تاس» گفته که مسکو بر ضرورت اجرای کامل توافق ریاض درباره یمن تاکید دارد.

«شورای انتقالی جنوب یمن» که در حمایت امارات و عضو اصلی ائتلاف متجاوز به یمن قرار دارد، در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است و اکنون بر عدن (مرکز جنوب یمن)، استان سقطری (جنوب شرق) و دیگر مناطق جنوبی یمن سیطره دارد.

روابط تاریخی مسکو با یمن جنوبی که به زمان اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد، نقش مهمی در مذاکره با شورای انتقالی داشته است. جمهوری دموکراتیک خلق یمن که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد، تا سال ۱۹۹۰ که با جمهوری عربی یمن ادغام شد، پابرجا بود. این جمهوری نخستین حکومت مارکسیستی در جهان عرب بود که  به شوروی و بلوک شرق تمایل داشت.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1482195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =