اولین واکنش دولت به رد کلیات لایحه بودجه /این روزها اتهام زنی به دولت هزینه ای برای هیچکس ندارد /ملحق شدن عربستان به مذاکرات هسته ای منتفی است

سخنگوی دولت در واکنش به رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، گفت: اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، تشکر می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: فاطمه (س) الگویی جاودان در همه وجوه اجتماعی و کنشگری فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی در همه دوران هاست و در عین حال الگوی مادری فداکار و خانواده ای سرشار از مهر و عطوف و تربیت است. فاطمه زهرا (س) این وجوه به ظاهر ناهمگن را در یک منظومه سازگار قرار داده بودند.

ربیعی گفت: نامگذاری زاد روز فاطمه (س) برای پاسداشت مقام مادران و زنان، روز مادر و زن ر ا پر از معنی و مفهوم غنی ساخته است.با توجه به موانع مختلف برای حضور اثربخش زنان در عرصه های مختلف ما کماکان نیازمند سیاستگزاری های معطوف به زنان هستیم. در این میان شیوه سبک زندگی فاطمه زهرا (س) الگویی برای ما و سرنمون مشی عملی ما می تواند باشد.

وی با بیان اینکه فرصت را مغتنم می شمارم و به بخشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و  دولت تدبیر و امید اشاره می کنم، گفت: انقلاب اسلامی زمینه ای را فراهم ساخت که زنان با عبور از حضور آمرانه در تجدد کلیشه ای به حضوری خود انگیخته و همگانی در سپهر جامعه دست یافتند.

سخنگوی دولت گفت: حضور زنان در تظاهرات خیابانی و قرار گرفتن در مقابل گلوله ها در ۴ دهه قبل یک شگفتی عظیم بود که بی شک نشات گرفته از الگویی فاطمی در این عصر بود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* پس از انقلاب اسلامی نرخ مشارکت سیاسی زنان همواره رو افزایش بوده و در انتخابات اخیر نیز مشارکت آنها بیش از مردان بود است. حضور زنان در عرصه های مدیریتی رو به افزایش بوده به نحوی که در سال ۹۲ این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون ۲۴ درصد زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند.

* در عرصه های علمی، زنان ما درخشش های بسیاری داشتند. هم اکنون ۳۳ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند، که این نسبت پیش از انقلاب ۲ درصد بوده است. امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی های دانشگاه‌ها نشسته اند. همچنین در این سال‌ها با تمهیدات صورت گرفته در دولت حضور زنان در سازمان های مردم نهاد افزایش چشمگیر یافته است و امروز زنان پیشتازان خیر جمعی می باشند

* دولت نیز در راستای سیاستگذاری معطوف به زن، ۱۰ لایحه جدید حمایت از زنان مدیران و دختران را تهیه کرده است، در این دولت در حمایت از زنان ایرانی، قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی دنبال و در این ماهها اجرایی شد.

*همچنین اقدامات حقوقی برای حمایت زنان و کودکان با پیشبرد لایحه تامین امنیت زنان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت گرفته است. طرح الگوسازی و اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و مهارت ارتباطی در خانواده اجرایی شده و تقویت مهارت‌های فردی خانواده ها در بحران کرونا نیز اخیرا اجرایی شده است.

* با توجه به زمینه های ایجاد شده برای مشارکت اقتصادی زنان بخش بیشتری از اشتغال های ایجاد شده در سال‌های اخیر به زنان اختصاص یافته است. در سالهای اخیر در بحث بازار کار نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۴% در سال ۹۲ به %۱۵.۵ افزایش یافته و سهم زنان از اشتغال سیر صعودی داشته، به عنوان مثال از ۲۳.۵ میلیون شاغلین کشور، بیش از ۳.۶۹.۰۰۰ نفر را زنان تشکیل می دهند. و در سال ۹۵ به  ۶۶ درصدرسیده است.

* طرح توانمندسازی زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مهارت افزایی و مشارکت دادن در کسب و کارهای خرد و الگوهای نوین اشتغال خانگی در کشور اجرایی شده است. در این راستا از تشکیل بیش از ۴۱۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایر و تعاونی زنان حمایت شده است.

* همچنین جهت تامین امنیت آینده زنان سرپرست خانوار بیش از دویست و بیست هزار نفر در چند سال اخیر از سوی دولت دارای بیمه تامین اجتماعی شده اند. سهم بیمه شده های زن از سال ۹۲ تا ۹۹ همواره رو به افزایش بوده است، یعنی زنان بیشتر وارد بازار کار رسمی شده اند و اکنون به ۲۰.۳% رسیده است.

* از همین فرصت استفاده کرده و در ادامه موفقیت زنان ایرانی سرکار خانم دکتر مژده روشن طبری مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد با آرای اعضای شورای بین المللی ایزو برای اولین بار در تاریخ این سازمان به عنوان ریاست کمیته سیاستگذاری کشورهای در حال توسعه انتخاب و از ابتدای سال جاری میلادی به این سمت منصوب شدند.

*{ با اشاره به روز ملی فناوری فضایی}: امروز روز فناوری فضایی است. با عرض تبریک روز فناوری فضایی به تمام  کنشگران و متخصیصن حوزه فضایی، خوشبختانه امروز پروژه های فضایی از مرحله تحقیقاتی وارد مرحله کاربردی و عملیاتی شده و علاوه بر ماهواره پارس ۱، به عنوان یک ماهواره پیشرفته سنجش از دور، ماهواره های ناهید ۱ و ۲، ظفر ۲، طلوع و بلوک انتقال مداری سامان هم مراحل نهایی خود را سپری می کنند.

* دسترسی آسان به داده های ماهواره ای برای توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات متنوع در راستای مدیریت بهینه کشور و افزایش بهره وری سایر حوزه ها با اولویت بالا مورد توجه دولت است.

* دیروز هم با تلاش های متخصصان ما ماهواره بر «ذوالجناح» با یک تحول فناورانه در استفاده از سوخت جامد و موتوری قدرتمند به فضا پرتاب شد.

*{ در ادامه با اشاره سفر وزیر امور خارجه به قفقاز} هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان در جهت عملیاتی ساختن منطقه گرایی شش کشوری که به ابتکار همکاری های منطقه ای شش جانبه معروف شده به باکو، ایروان، تفلیس، مسکو و استانبول رفت. در حقیقت سرمایه مذاکرات فرآیند سه جانبه، که ایران، ترکیه و روسیه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در سوریه آن را کسب کردند زمینه مساعدی برای تعمیم این تجربه در یک حوزه متفاوت را فراهم آورد.

* در یک چشم انداز و تحول مثبت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه،  به اضافه ۳ کشور قفقازی می توانیم سطح در هم تنیدگی اقتصادی و فرهنگی، و خطوط ترانزیتی و ریلی در این جغرافیای بزرگ از خلیج فارس تا خزر، از ارس تا دریای سیاه و مدیترانه را به چنان سطحی ارتقا دهیم که نه تنها وقوع هر مناقشه ای غیرممکن شود بلکه کل این منطقه وسیع به شاهراه تمدنی و نقطه اتصال شرق و غرب تبدیل شود.

* در این سفر در ملاقات‌هایی که صورت گرفت همه سران کشورهای منطقه بر حضور ایران و ایفای نقش موثر در این منطقه تاکید کردند. این یک تجربه مبارک است که می بینیم همسایگان ما در قفقاز جنوبی، از بازی با حاصل جمع صفر عبور کرده و آماده ورود به عصر بازی برد – برد می شوند. این تجربه می تواند در گستره همسایگانی ما در آنسوی خلیج فارس هم منطبق با شرایط ویژه خود به شکلی دیگر تکرار شود.

* پیام ما که بخصوص از زبان رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان بارها در این سالها تکرار شد، این است که عصر همسایه هراسی در عصر در هم تنیدگی امنیت به سر آمده است.

*{در ادامه با اشاره به مصوبات مهم دولت}: در هفته گذشته دولت در راستای تقویت جوامع محلی و واگذاری اداره امور توسط مردم و نیز با توجه به ضرورت تحقق اصل تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به نهادهای محلی و ایجاد نهادهای اجرایی در روستا «لایحه تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور» را به تصویب رساند.

* از جمله مهمترین محورهای این لایحه دادن اختیار برای تملک اراضی در محدوده روستا و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، صدور پروانه، گواهی عدم خلاف و پایان‌کار ساختمان برای احداث بنا، کنترل و نظارت برحسن اجرای صحیح طرح هادی واقع در محدوده روستا، است.

* براساس این لایحه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند قبل از احداث هرگونه بنا در محدوده روستا از دهیاری پروانه ساخت اخذ کنند. هرگونه ساخت و ساز در محدوده روستا بدون پروانه ساخت، ممنوع خواهد شد.

* همینطور دهیاری موظف است متناسب با فعالیت‌ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی شهروندان، پیشنهاد وضع عوارض محلی و بهای خدماتی را که به‌وسیله دهیاری قابل وصول می‌باشد، پس از تأیید شورای اسلامی روستا برای تصویب به شورای اسلامی بخش، ارسال و نسبت به وصول عوارض و بهای خدمات اقدام کند.

* همچنین در تصمیم دیگر اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در برخی استان های کشور اختصاص یافت. با تصویب هیات وزیران، تا مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله در سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال جاری در استان های سیل زده اختصاص داد.

* در مصوبه ای دیگر با گسترش دولت الکترونیک که از برنامه های محوری دولت بوده است با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت و ساز به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرایندهای مربوط را به تصویب رساند.

* به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اجرایی کند.

* دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام نماید. صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می گیرد.

* دولت، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود و سازمان تامین اجتماعی هم موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بر خط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» اقدام کند.

* در جلسه روز یکشنبه دولت مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی شهرهای اهواز، بندر امام و چمران اختصاص یافت.

* دولت همچنین با اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری واقع در بافت غیررسمی شهر بندر امام خمینی استان خوزستان موافقت کرد.

* در مصوبه ای دیگر هیات وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با اختصاص تسهیلات لازم جهت اجرایی نمودن پروژه های احداث نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات موافقت کرد.

*{ با گرامیداشت آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی}: چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند را در حالی برگزار می کنیم که در آستانه یک قرن جدید، یعنی قرن ۱۴۰۰ قرار گرفته ایم. منشور ۱۲ بهمن در ترکیب جمهوریت و اسلامیت، منشور یک عصر سپری شده نیست، منشور آینده است، منشور عصر ۱۴۰۰ است.

* با گفتمان امام خمینی مفهوم هویت ملی از اسارات قرون تاریک تاریخ استبدادی بیرون آمد و جوانی تازه‌ای آغاز شد. امام گفتند ملت یعنی «ملت بالفعل»، یعنی نسل حاضر و عزم و اراده نسل حاضر برای به دست گرفتن سرنوشت خویش به شیوه مردم سالارانه.

*در ۱۲ بهمن بود که تعریف کهنه گرایانه و باستان گرایانه ملت تبدیل به تعریف ملموس و این عصری و این زمانی و این جایی ملت شد. از مشروطه و حتی قرون قبل از مشروطه به این سو هیچ گاه فضایی فراهم نشده بود که ملت خودش، در تمامیت خودش، با همه رنگ‌ها، سبک های زیستی، زبان ها و تنوع فرهنگی خودش به صحنه تاریخ وارد شود و هستی و هویت خویش را به کمک اراده  معطوف به تعیین دمکراتیک و مردم سالارانه سرنوشت به سپهر جامعه و تاریخ آورد و خودش سخن خودیش را بگوید.

* یعنی ملت همان چیزی شد که خودش می‌گفت، نه آن موجود انتزاعی که دیکتاتوری به نحو آمرانه سعی در بازنمایی شاهانه آن داشت، منشور ۱۲ بهمن لحظه انطباق هویت ملت با اراده ملت برای تعیین دمکراتیک سرنوشت بود. آغاز چهل و دومین دهه فجر بر همه ایرانیان مبارک باد. 

*{ در پاسخ به سوالی درخصوص رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس}: اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، تشکر می‌کنم. دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش بینی کنیم، انجام دهد.

* این آمادگی را داریم که گفتگوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم.

* محورهای اصلی لایحه دولت تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقی مالیات، تامین معیشت و کالاهای اساسی و ایجاد رانت بود. تغییر نرخ ارز به ۱۷۵۰۰ تومان موجب افزایش تورم، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی می‌شد. نرخ ارز باید به قیمت واقعی خودش برگردد. افزایش نرخ ارز در برخی موارد برای تولید مفید است اما سرجمع برای معیشت و اقتصاد کشور مضر است و علامت خوبی نمی‌دهد.

* مشکل دیگر ما افزایش سقف بودجه بدون در نظر گرفتن منابع حقیقی بود که منجر به چاپ اسکناس می‌شد. درآمدهای واهی موجب نقدینگی می شد. مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد قطعا رانت زا است و در اجرا هم مشکلات زیادی برای ما فراهم می کرد.

* در این روزها سیاسی ترین و بی ارتباط ترین عبارات و کلمات در مورد اقتصاد و بودجه را شنیدیم. از بحث کوبیدن بودجه به دیوار تا فروپاشی کشور از جمله عباراتی بود که شنیده شد. یکی از انتقادات این بود که وابستگی بودجه به نفت زیاد است و این باعث وابستگی به غرب می شود. انتقاد دیگر این بود که افزایش حجم بودجه تورم‌زا است. به ما گفتند درآمدهای واهی در بودجه پیشنهادی پیش‌بینی شده است. یا گفتند بودجه شرکت های دولتی فساد و رانت می‌آورد. عدم عدالت گرایی در بودجه هم از انتقادات دیگر به بودجه است.

* درخصوص وابستگی بودجه به نفت گفتند که این میزان پیش‌بینی فروش نفت خائنانه است اما کاری که تلفیق کرد، ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت افزایش پیدا کرد و از طرفی میزان تولید نفت را کاهش یافت. ما باید سهم خودمان را از بازارهای جهانی بگیریم و هرطور خواستیم مصرف کنیم.

*ما اعلام کردیم شما هرکجا می‌توانید هزینه ها را کم کنید، اقدام کنید و هزینه های اضافی را کاهش دهید. اما نه تنها هزینه ها کاهش پیدا نکرد بلکه ۳۵ درصد به آن افزوده شد. آنها مدعی بودند بودجه دچار کسری است اما ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به این بودجه ای که می گفتند دارای کسری است اضافه شد.

*بهم زدن ساختار مالیاتی کشور که از اصول ما بود تا فشاری هم به آن نیاوریم. کارشناسان مالیاتی ما افزایش مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس زیاد شد را درست نمی‌دانستند. یا گفتند در بودجه شرکت های دولتی چه خبر است؟ دولت از یک ماه زودتر به مجلس فرستاد و حتی یک ریال آن تغییر پیدا نکرد.

*طبقه محروم جامعه با تصمیمات عجولانه مثل حذف ۸ میلیارد دلار از کالاهای اساسی دچار رنج می‌شدند. خب ۵.۵ میلیارد دلار را ضرب در ۱۷۵۰۰ تومان کردند و گفتند به مردم از این طریق کمک می‌کنیم. مطالعات نشان می داد که اینگونه حذف بدون برنامه و شیب منطقی و سیاست های جایگزین مناسب، مشکل ایجاد می‌کرد.

*دوستان می گفتند در مورد شکر و قند ارز ترجیحی را حذف کردید و اتفاقی نیفتاد، خب در آنجا سیاست های بازرگانی و تجاری ملحوظ شد تا حذف ارز موجب افزایش قیمت نشود. هیچکس آثار این اظهارات در مورد بودجه را در سرمایه اجتماعی محاسبه نمی‌کند. متاسفانه تبعاتی که این حرف ها به اعتماد مردم می‌زند، دیده نمی‌شود.

* هیچکس آثار این اظهارات در مورد بودجه را در سرمایه اجتماعی محاسبه نمی‌کند. متاسفانه تبعاتی که این حرف ها به اعتماد مردم می‌زند، دیده نمی‌شود.

*{ در پاسخ به سوالی درخصوص درخواست دولت جدید آمریکا از ایران برای بازگشت به برجام}: موضع ما در این باره همیشه روشن بوده است. موضعی که درباره برجام داریم را امروز و در این لحظه اتخاذ نکردیم، از ابتدا هم این موضع را داشتیم.

* امریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده است و اقداماتی از جمله وضع تحریم‌های یکجانبه را صورت داده است و قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است. مگر کسی در این مساله تردید دارد؟ برخلاف آمریکا ما هرگز از برجام خارج نشدیم تا یکسال پس از خروج آمریکا به تعهدات خودمان به طور کامل عمل کردیم. در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی سایر اعضای برجام در عمل، به بند ۳۶ برجام متوسل شدیم که به ما اجازه می‌داد تعهدات خودمان را متوقف کنیم.

* دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند. تنها راه منطقی برای بازگشت ما به تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شورع نقض فاحش برجام از سوی دولت قبلی آمریکاست. بار دیگر تاکید می‌کنیم به محض اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، ما نیز به انجا کامل تعهدات خودمان بازخواهیم گشت.

*{ در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص برجام}: عدم پایبندی که در دولت قبلی آمریکا صورت گرفت، شرایط را برای بازگشت به برجام پیچیده کرد. گذشت زمان به زیان برجام خواهد بود و شرایط نامطلوب تری را برای حل مساله برای همه طرف ها دیکته خواهد کرد.

* بجای اینکه از ضرب الاجل صحبت کنم باید بگویم ما مصوبه مجلس را داریم. درصورت بازگشت آمریکا به برجام ما بلافاصله به تعهدات خودمان برمی‌گردیم، این به نفع همه کسانی است که به دنبال صلح جهانی هستند.

* دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به دیپلماسی سازنده باور داشته باشند به نتیجه نمی‌رسد. با بکار افتادن اراده سیاسی بسیاری از اتفاقات می‌تواند رخ دهد.

*{ در پاسخ به سوالی در واکنش به اصرار رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اضافه شدن عربستان به مذاکرات هسته‌ای با ایران}: ملحق شدن اعضای جدید در گفتگوهای پیش‌تر انجام شده به طور کامل منتفی است. ما پیش‌تر گفتگوهایی در این زمینه داشتیم و توافقاتی کردیم و روال هم کاملا مشخص شده است.

* این درخواست‌ها به غیر از پیچیده کردن و به جز آوردن متغیرهایی که صلح و امنیت منطقه ما را به خطر بیاندازد، اثر دیگری ندارد. تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریعتر آمریکا به برجام و التزام هرچه بیشتر اعضای توافق هسته ای از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است.

* ما همیشه در استقبال از گفتگوهای منطقه ای پیشتاز بودیم و همچنان دست ما به سوی همه همسایگان برای حل و فصل اختلافات دراز است و تنها کشورهای منطقه هستند که صلاحیت تامین امنیت منطقه را دارند. ما در این مسیر به مداخلات کشورهای فرامنطقه ای نیاز نداریم.

*{در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت حضور هیئت سیاسی طالبان در تهران و دیدار با وزیر امور خارجه چه بوده و آیا دستاوردی برای کشورمان داشته است یا خیر؟}: سفر هیئت طالبان به ایران اولا با هماهنگی دولت افغانستان و در تدوام این سیاست همیشگی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور صورت گرفته است.

* به موجب برخورداری از مرزهای طولانی و پیوندهای تاریخی، مسائل افغانستان به طور مستقیم بر امنیت ما همانند سایر همسایگان افغانستان موثر است. به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان بی اعتنا باشیم.

* این مساله به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست و جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا با هماهنگی با دولت افغانستان با همه گروه‌های سیاسی و قومی که در شرایط کنونی در آینده سیاسی این کشور نقش دارند، رایزنی کند و آنها را به مشارکت در گفتگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند.

* هدف از این دیدار رسیدن به اطمینان نسبت به حمایت همه گروه‌های سیاسی از جمله طالبان از دولت مرکزی و تقویت روند صلح و تحکیم در افغانستان بوده است. ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت مصمم است.

* دیدار با هیئت طالبان بیش از هر چیزی نشانه این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش های امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد و در عین حال سیاست اصولی ما کما فی السابق تابع این قاعده بنیادی است که صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای و در چارچوب خاص و اراده مردم افغانستان از همه اقوام و گروه‌ها انجام بپذیرد.

*{ در رابطه با شرط گذاری فرانسوی‌ها برای بازگشت به برجام و وساطت اروپایی‌ها برای بازگشت همزمان به برجام و موضع دولت در این زمینه}: این اظهارات غیر مسئولانه بوده و موضع شفاف ما این است که بدون فاصله زمانی به محض بازگشت دولت آمریکا ما هم به طور کامل به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

* این موضع در حال حاضر جمهوری اسلامی است و قطعا اگر این موضع تغییری کرده باشد وزیر محترم امور خارجه آن را عنوان خواهد کرد. ما بودیم که با مقاومت مردم و بخاطر صلح و امنیت جهانی در منطقه و اعتقاد به اینکه با گفتگو باید متضمن صلح باشیم ایستادگی کردیم و برجام تاکنون حفظ شد و امروز وظیفه آنهاست که به وظیفه ای که تعهد کرده بودند، بازگردند.

*{ در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه قرار بود در رابطه با موضوع FATF افرادی از طرف دولت در جلسات کمیسیون‌های مجمع تشخیص حضور پیدا کنند و استدلال های جدیدی ارائه شود، ولی آن طور که مشخص است از طرف دولت کسی در جلسات مجمع حضور پیدا نمی‌کند؟ این موضوع را تایید می کنید؟}: خیر تایید نمی‌کنم. دولت صریحا در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده است که هر وقت مجمع دعوت کند برای ادای توضیحات و پاسخ به سوالات آمادگی حضور در مجمع را دارد.

* قبلا هم در جلسات متعددی ما آثار اقتصادی این تصمیم را توسط وزرای مختلف مطرح کردیم. در دور جدید بررسی لوایح مذکور هم با توجه به اینکه کانون مساله مورد بحث، یک امر حقوقی بوده است، در دولت تصمیم گرفته شد خانم جنیدی به عنوان نماینده محوری دولت در جلسات بررسی آن، حضور پیدا کنند.

* تاکنون نیز استدلال‌های زیادی از آثار  سوء قرار گرفتن در لیست سیاه FATF را به طور مشخص و شفاف بیان کردیم. اینکه در میان مدت تامین منافع ملی ما صورت نخواهد گرفت را هشدار دادیم. خیلی وقت‌ها می‌گفتند حالا که تحریم هستیم چه یک وجب، چه چند وجب، این اصلا استدلال درستی نیست. شما وقتی از تحریم بیرون می‌آیید تازه گرفتار شرایطی می‌شوید که باز باید برای آنها تمهید کنید.

* به هر حال یقین داریم افرادی که در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیرنده هستند از افراد متشخص و متعهد هستند که قطعا مسئولانه تصمیمی لازم را اتخاذ خواهند کرد.

* {در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص رخدادهای عدم فرود هواپیمای ترکیش ایرلاین در فرودگاه امام و به صدا درآمدن آژیر خطر در غرب تهران و حواشی مربوط به آن مانند مشابه سازی این رویداد با حادثه هواپیمای اوکراینی}: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی ندارد. این موضوع توسط وزیر راه و شهرسازی در جلسه گذشته هیئت دولت مطرح شد و ایشان هم در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به صراحت اعلام کردند، صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال سیم‌ها بوده و بنابر نظر کارشناسان هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازهای شبانه نداشته است.

* فکر می‌کنم وزارت راه همان اول موضع گیری کرد و وزیر هم به صراحت موضع گرفت. بالاترین مقام اجرایی ما هم در این زمینه وزیر راه است.

*{ در رابطه با ضرورت گفتگوی دولت با مردم و الزام سخن گفتن رئیس‌جمهور و کابینه دولت با مردم در رابطه با موضوعات مختلف}: چند باری شنیدم که همواره در مورد ضعف اطلاع رسانی دولت مواردی مطرح شده که من چند نکته را مطرح می کنم. پیش از کرونا سفرها و ارتباطات رو در رو با مردم در سطح خوبی توسط ارکان دولت صورت می گرفت. در ایام کرونا نیز با عنایت به پروتکل های وضع شده توسط ستاد ملی کرونا این ارتباطات به اشکال دیگری پابرجا بوده است.

* من هم از موضع سخنگویی همه تلاشم را کرده ام که سوالی را بدون پاسخ نگذارم. من معتقدم در هیچ دوره ای این چنین و به طور گسترده رسانه‌های خارجی علیه دولتی نتاخته اند و در هیچ دوره ای هم مخالفان دولت در داخل این چنین بی پروا و با حجم بالای منابع مالی، دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکرده اند.

* در هیچ دوره ای هم دولت این چنین مورد بی مهری برخی از رسانه ها قرار نگرفت و شاید این رسانه ها بیشتر در اختیار کسانی بود که نقد می کردند و عرصه حملات سنگین و در برخی موارد اتهامات بزرگ به دولت شده اند. یک مورد شنیدم کسی در مورد سفر چینی ها به ایران گفته بود، چینی ها آمدند با ایران همکاری کنند اما دولت گفت ما نمی خواهیم، می خواهیم با چشم آبی ها کار کنیم. نمی دانم این ادعا از کجا بیرون می آید.

* این روزها تخریب دولت و اتهام زنی به او هزینه ای برای هیچکس ندارد و به رغم اینکه دولت می داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او صورت می گیرد اما بازهم برای گشودگی فضای نقد در جامعه از آن استقبال می کند.

* اتهام می زنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده است. اگر این چنین است معرفی نکردن آنها به قوه قضاییه خیانت است. اگر برای حرف و از روی حدس است، ذهن مردم مظلوم چه گناهی دارد؟ ولی در مجموع این سخن شما درست است که مدیریت موفق با همراهی افکار عمومی میسر است و قضاوت افکار عمومی یکی از شاخصه های مهم و تاثیرگذار مدیریت در جامعه است.

* زمان نوشتن مطلبی در مورد تحریم ها با احتیاط رفتار می کردم که مبادا آثار منفی آن به افکار عمومی منتقل شود، نباید جامعه را دچار تشویش ذهنی کنیم. برخی ملاحظات این چنین باید صورت می گرفت و ناگزیر از آنها بودیم. از روی ناآگاهی در مورد ربط قیمت ارز با قیمت تخم مرغ اظهار نظرهایی مطرح شد اما باید گفت آن چیزی که به ارز وابستگی ندارد، آب و هوا است و چند کارگر شریفی که در مرغداری‌ها کار می کنند.

*{ در پاسخ به این سوال که خرید واکسن و انجام واکسیناسیون چه زمانی انجام می شود؟}: این موضوع هم از موضوعاتی است که باید بیشتر در مورد آن صحبت شود. از چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ که در قم کرونا شناسایی شد تا امروز به رغم تمام مشکلات ارزی و موانع بانکی ناشی از تحریم، با تمام توان به دنبال خرید و تامین واکسن تولید شده در دنیا و همچنین تامین ارز برای تولید داخل بودیم.

* انصافا با توجه به شرایط، در اقدام تاخیری نداشتیم. ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که نمی توانستیم مانند سایر کشورها برخورد کنیم. در همان کواکس و در ابتدا با دولت وقت آمریکا با مشکلاتی روبرو شدیم و بانک هابی بودند که حاضر نبودند عمل کنند و می‌ترسیدند.

* از طرف دیگر فرآیند بررسی و حصول اطمینان از ایمنی و اثربخشی واکسن نباید فدای سرعت عمل شود. ما در ابتدا حاضر نشدیم ایران مورد مطالعه قرار گیرد. این تصمیم درست وزارت بهداشت بود.

* واکسن های در دسترس محدود هستند اما از چند کانال چین، هند، روسیه و مشترکا با کوبا اقدامات خوب و موثری انجام دادیم و از واریز پول تا قرارداد ما جلو رفتیم و بسیاری از کارها انجام شده است. تاکنون برخی از مدارک فنی واکسن های وصول شده بررسی و تایید شده و برخی در انتظار تایید هستند. اجازه دهیم معاونت غذا و دارو تحت امنیت روانی کار خود را انجام دهد. مجوز دارو در برخی کشورها به صورت اضطراری صادر شده است.

* برای ما علاوه بر مجوز کشور مبدأ، استفاده عمومی از واکسن‌ها در کشور مبدأ یا کشورهای دیگری که از واکسن استفاده کردند اهمیت دارد. باید دقت و سرعت در این تصمیم ملاحظه شود و مطمئن باشید ما در این زمینه عقب نیستیم.

216216

کد خبر 1482390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =