موانع پیش روی احیای برجام؛ بازی خطرناک و پرریسک نتانیاهو

یک اندیشکده آمریکایی با بررسی موانع پیش روی برجام تحرکات بنیامین نتانیاهو در قبال این توافق را یک بازی خطرناک و پرریسک توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، همزمان با تحولات جدید در خصوص برجام اسرائیل و کشورهای عربی به تکاپو افتاده اند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قصد دارد یوسی کوهن رئیس موساد را برای مذاکره در خصوص توافق هسته ای روانه آمریکا کند تا با جو بایدن گفتگویی داشته باشد.

پایگاه تحلیلی ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی به قلم سه کارشناس سرشناس یعنی آرون دیوید میلر، دنیل کورتزر و استیون سایمون تحرکات نتانیاهو را یک قمار خطرناک توصیف کرد. در فرازهایی از این تحلیل آمده است:

نتانیاهو باید مراقب باشد؛ وارد شدن به جنگ با یک رئیس جمهور شناخته شده آمریکا به این زودی پس از مراسم تحلیف خیلی پرمخاطره است. بایدن که برای دهه ها به طور غیرطبیعی از حامیان اسرائیل بوده باراک اوباما نیست؛ کسی که هدف آسانتری برای حمله بود. همچنین سوابقی از نتانیاهو بر جای مانده است.

نتانیاهو همچنین ممکن است دستور کار سیاست های داخلی و خارجی دولت بایدن پرچالش محاسبه کند که طبق آن وی مجبور شود تا برای جلوگیری از تنش بین واشنگتن و تل آویواز نتانیاهو تبعیت کند. ممکن است این یک قمار غلطی نباشد. با یک حاشیه اندک در سنا و اکثریت اندک در مجلس نمایندگان و انتخابات میان دوره ای در کمتر از دو سال، نظم حفظ دموکرات به منظور حفظ آن دشوار خواهد بود.

بایدن و تیم امنیت ملی او با صراحت از ورود آمریکا به توافق هسته ای با ایران حمایت کرده اند. آن‌ها همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که ممکن است مدتی طول بکشد تا ورود مجدد به  برجام محقق شود. آن‌ها قول داده‌اند که با اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشورت بیشتری کنند.

با اضافه کردن تهدید آویو کوچاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به ایران به این معادله، موضوع اصلی اینجاست که آیا چنین تهدیدی از سوی اسرائیلی ها اعتبار دارد. آیا اسرائیل به طور یکجانبه علیه ایران اقدام خواهد کرد؟ بدون اینکه حداقل از جانب آمریکا چراغ زردی دریافت کرده باشد؟

مقاله در ادامه می افزاید که هر گونه اقدام اسرائیل با پاسخ قاطع ایران در زمان و با شیوه خاص خود همراه خواهد بود. حزب الله می تواند هزاران موشک از لبنان به اسرائیل پرتاب کند ، می تواند با شلیک هزاران موشک از سوی غزه  و توسط حماس و جهاد اسلامی همراه باشد.

مشروح این گزارش تحلیلی را در لینک زیر بخوانید:

دوره ترامپ چهارسال صبر کردیم،در دولت بایدن سه‌ماه را تحمل نداریم؟!

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1483155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =