انتقاد از یک روایت در برنامه «همرفیق» شهاب حسینی

ایسنا نوشت: رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به انتقاد از روایت ارائه‌شده از «هیچانه‌ها» در برنامه «همرفیق» پرداخت.

در قسمت اخیر برنامه «همرفیق» شهاب حسینی که نیما رئیسی و محمدرضا علیمردانی مهمان آن بودند، علیمردانی به بیان نگاه خاص خود به هیچانه‌ها از جمله «اتل متل توتوله» و «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» همراه با طنز و شوخی و البته اعتقاد بر بی‌معنی بودن آن‌ها پرداخت. این هنرمند قبل‌تر هم در جاهایی به ارائه این نگاه همراه با طنز خود پرداخته است. 

اما سعید حسام‌پور، رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در یادداشتی در این‌باره نوشته است: «در یکی از برنامه‌های همرفیق، مجری محترم و مهمانان ایشان به هیچانه­‌ها اشاره می‌کنند و یکی از مهمانان با نگاهی ناقص به این گونه‌ ادبی به بیان روایت خود می‌پردازد و شیوه‌ روایت این عزیز این‌گونه به مخاطب القا می‌کند که این دسته از متن‌ها بی‌ارزش هستند. البته ساده­‌ترین کارکرد این متن‌ها همین خنده‌های برآمده از شگفتی است که راوی از مخاطبان می‌گیرد. به نظر می‌رسد این رویکرد نشانگر ناآگاهی و شناخت سطحی آنان از هیچانه است؛ برای آگاهی مخاطبان عزیز باید گفت: هر پدیده‌ ادبی در گذر تاریخ در صورتی از میان می‌رود که مخاطب آن را نپسندد و نتواند در ذهن او ماندگار شود. بی‌گمان هیچانه­‌ها (اتل متل توتوله و...) از جمله این گونه‌ ادبی کودکانه است که توانسته با وجود ظاهری به نظر بی‌معنا، به زیست خود ادامه دهد و در خودآگاه و ناخودآگاه مردمان این سرزمین و دیگر سرزمین‌ها به گونه‌ای مناسب با فرهنگ خودشان جا خوش کند. راز ماندگاری این گونه‌ ادبی اتفاقا در همین خلاقانه بودن آن است که آگاهانه در روند شکل­‌گیری معنا اختلال ایجاد می‌کند و با درهم­ شکستن غیرمنتظره انتظار شنونده، باعث پیدایش لذتی متفاوت در وجود مخاطب می‌شود. در این متن‌ها، دیدگاه منطقی، خشک و نامنعطف که پیوسته در پی معناست، به سخره گرفته می‌شود و چون ساختار دستوری این گونه کاملا درست است، اما واژه‌ها در پی القای معنا و پیام روشن و ویژه‌ای نیستند، از همین‌رو، مرز میان منطقی بودن و غیرمنطقی بودن  فرو می‌ریزد و گونه‌ای مات‌شد­گی پدید می‌آید تا ساختارهای سیاه و سفید درهم شکسته شوند و واسازی (شالوده‌شکنی) شگفتی از نگاه پیوسته به دنبال معنای ما پدید آید.

همین لایه‌های پنهان‌شده در زیرساخت این متن‌ها سبب شده کودکان پرشماری در ملل گوناگون از آن‌ها به عنوان ابزاری برای بازی نیز بهره گیرند و به صورت غیرمستقیم لذت شگفت شنیدن موسیقی را نیز از کنار آن دریابند و گوش‌شان با موسیقی آشنا شود.

هیچانه­‌ها با موسیقی گوش‌نواز و روان خود به مخاطب اجازه می‌دهند همین تعجب و شگفتی مهمانان برنامه هم­رفیق در درون ذهن خلاق و کنجکاو کودک شکل بگیرد و کودکان طعم موسیقی گوش‌نواز آن را با همه‌ وجود بیشتر دریابند. کافی است نگاه‌­مان را ژرف‌تر کنیم و جور دیگری ببینیم تا از جادوی شگفت‌انگیز  هیچانه­‌ها و راز ماندگاری‌شان بیشتر آگاه شویم.»

۵۸۵۸

کد خبر 1484224

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    30 57
    خب راست میگه یعنی چی ؟ معنیش چیه؟ اگه داری از این شعر های بی معنی دفاع میکنی یک معنی موجه ایی بده دستمون! اصلا معنیش چیه که ما در دوران کودکی اینو می خوندیم؟ این شعر شاعری هم نداره! معلومه که در دوران قدیم یک چیزی چسبوندن به هم شده این شعر ها ... خب به جای این چرت و پرت ها که در دوران کودکی ما گفتن و الان ما سردرگم هستیم که معنیش چیه یک شعر با معنی به کودکان یاد بدید شاید الان در این دوره متوجه معنی شعر نشه ولی چند سال بعد مثل ما سردر گم نمیشه و میگه شعری که خوندم معنیش این بوده ... لطفا برای هر حرف به جایی که هنرمندان در هر جا میزنن مسئله درست نکنید... داخل سایت ها میزنید فلانی اینطور گفته... چرا اینطوری حرف زده نمیخوای بچه ات شعر با معنی یاد بگیره این شعر ها رو یادش بده و در سایت ها این اخبار رو بزن ........
    • حامد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      48 53
      من از گوش کردن به اون برنامه و خنده های مسخره و عجیب شهاب حسینی هنوز عصبیم
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      41 3
      توضيحات مشخص بود . در همه فرهنگها و كشورها مشابه اين را دارند.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      41 2
      شما اگر متن رو کامل خونده باشین متوجه میشین هدف این شعرا ارائه معنای خاصی نیست هدف از این اشعار به وجد اوردن کودکی که است که هنوز تصور درستی از معانی نداره و صرفا برای شاد شدن و آشنایی به ریتیم موسیقی هست به گونه پیش زمینه برای اشعار با مفاهیم هست البته هستند کسانی که باسطحی نگری همه چیز رو از یک زاویه عمومی و همیشگی میسنجند و قادر به تشخیص نمیباشند و فقط دفاع کور کورانه میکنن در قبال ماهیت واقعی یک پدیده بدون اینکه علمی راجع به موضوع داشته باشن
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      32 9
      من از گوش کردن به اون برنامه و خنده های مسخره و عجیب شهاب حسینی هنوز عصبیم... شما حتما به یک روانپزشک مراجعه کن !...
    • میثم IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      41 1
      هیچانه» معادل فارسی Nonsense verse و تلفیقی از کلام و موسیقی است که از کنار هم قرار گرفتن واژه‌های هم‌قافیه سروده می‌شود. در هیچانه شاعر قصد انتقال پیام و مفهوم خاصی را ندارد و مهم خوش‌آوا بودن آن است. شاید «عمو زنجیرباف، بله، زنجیر منو بافتی، بله» معروف‌ترین هیچانه باشد. هیچانه‌ها برای خردسالان مفیدترین گونه شعری هستند؛ زیرا در پرورش تخیل آن‌ها بسیار موثرند. دکتر محمدرضا ترکی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه تهران معتقد است: «این متل‌ها در سراسر دنیا وجود دارند و به عنوان بخشی از سنّت‌ها، آن‌ها را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند. این ترانه‌های بی معنا این امکان را به کودک می‌دهند که با تخیل خویش برای آن‌ها معنی بسازد و از موسیقی آن‌ها لذت ببرد. اگر این شعرها این‌قدر مزخرف بودند قرن‌ها با ذهن و زبان نسل‌های متمادی درنمی‌آمیختند».
    • انا IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      3 0
      اقا میثم چه عالی توضیح دادی ممنون جانم
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    31 3
    بعلاوه كه اصل مطلب هم از جناب عليمرداني نيست و نوشته نويسنده ديگري است كه ايشان آن را پژوهش خود جا زدند!!
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    22 38
    همین حرفهای اقای حسام پور هم خودش هیچانه بود
  • Shadow IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    13 41
    الان شما ها شدید حامی اتل متل توتوله؟ چند روز پیش هم مثلا بخاطر حفظ زبان فارسی انتقادی بی معنی به سریال شب های مافیا کردید. من نمیدونم داره چه اتفاقی میوفته و دارن چه داستانی رو راه میندازن ولی اینو بدونید که شماها درحدی نیستید که بخواید آقای عليمرداني رو پایین بکشید. ایشون چندین ساله که دارن در عرصه های مختلف هنر فعالیت میکنن و از هنرمندترین هنرمندان هستن، ایشون یکی از محبوب ترین و خاطره ساز ترین افراد برای دهه هشتادیا هستن. محبوبیت ایشون نزد مردم غیر قابل انکاره. من با انتقاد مشکلی ندارم ولی کاملا مشخصه این یه انتقاد ساده نیست، این یه جریان منفی علیه آقای عليمردانيه. ولی مطمئن باشید آقای عليمرداني به قدری نزد مردم شناخته شده هستن که با همچین جریاناتی از محبوبیتشون کاسته نشه.
    • میثم IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      31 6
      این مرتبه اول ایشان نیست قبلا در جشن حافظ و سال گذشته در برنامه فرمول یک و حالا در این برنامه. کمبود اطلاعات کافی شما و ایشان در مورد متل ها که در تمامی زبان های رایج کشور از ترکی،کردی گرفته تا گویش های مختلف لری،ملایری،ترکمنی،تهرانی و ... وجود دارد و همچنین زبانهای دیگر ممالک،باعث به سخره گرفتن این مطالب شده است. صرف شوخی ایرادی ندارد ولی اینکه این ها را اراجیف خطاب کنیم نشانگر کم سوادی و عدم مطالعه کافیست. ممنون از خبرآنلاین
    • Shadow IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      6 10
      (میثم) سلام. ببیند من اصلا نمیگم این اشعار مسخره و بی ریشه هستن. اتفاقا من خودم این شعرا رو دوست دارم و باهاشون بزرگ شدم ولی حرف من اینه که آقای عليمرداني صرفا یه شوخی ساده کردن، نیازی به این همه جبهه گیری نبود. این تقصیر من و آقای عليمرداني نیست که اینجور اشعار کمتر شناخته شده هستن، بلکه تقصیر همین آقای حسام پور و همکارانشون هست که به جای ایراد گرفتن از دیگران سعی نمیکنند هدف این اشعار رو به مردم یاد بدند. هدف آقای عليمرداني شاد کردن دل مخاطب بوده، و به نظر من شوخی خیلی با نمک و جذابی هم بوده. ایشون نه مسخره کردن، نه توهین کردن بلکه از این موضوع برای طنز و شوخی استفاده کردن. واقعیت همینه که این اشعار بی معنی هستند و فقط برای شاد کردن دل کودکان سروده شدند و آقای عليمرداني دقیقا به بی معنی بودن این اشعار اشاره کردن، نه بی مصرفی.
  • علی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    12 7
    دوست عزیزی که دنبال معنا هستی، کمی زاویه دیدنت را تغییر بده. اگر خودت دوست نداری ایرادی نداره شما دنبال معنا با چهارچوب‌های مشخص و شناخته شده باش، ایرادی برشما وارد نیست ولی چرا دیگرانی که دنبال معنا در چیزهای متفاوتند را مسخره میکنین؟ از یک متخصص عصب شناس بپرسین تا ساختار پیچیده ذهن و درک انسان را براتون توضیح بده. کمی متفاوت دیدن دنیا و مطالعه بیشتر میتونه کمک کنه که دنیا رو بهتر درک کنیم.
  • S IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    21 11
    حقیقتو گفته چرا زورتون اومده
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    22 10
    خب راست میگه، نمیشه شعری باشه که هم معنی داشته باشه هم وزن.. اتفاقا بچه های من الان راجع به معنی همین شعرها سوال میکنن و من نمیدونم چطوری توضیح بدم
  • ناشناس IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    1 19
    از شهاب حسینی تو این برنامه متنفرم،،،با اون خنده ها چندش آورش،،،سبک
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      1 1
      مشکل داری حتما
    • sev DE ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      10 2
      کی مجبورت کرده نگاه کنی.خیلی هم متین بود.مگه تو مراسم عزا داشت می‌خندید .خوبه همه می‌دونن که این برنامه وواسه شاد کردن دل مردم هست. کسایی که دنبال زار زدن و حرف دراووردن هستن نگاه نکنم ،برن بشینم نوحه گوش کنن ضجه بزنن.شماهارو چه به شاد بودن .همینه که هم مغزتون تعطیله هم روحتون سیاه و پراز پلیدی و دشمنی با مردم
    • رضایی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      1 1
      لطفا راجع به شهاب حسینی درست صحبت کنید
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    8 4
    دوستان همه صحبت هایی که گفته شد مورد تایید ولی بچه از کودکی باید شعرهایی و واژه هایی رو یاد بگیره که همراه با اهنگ کلمات که جذاب باشه حتما معنی هم داشته باشه که اگه سوالی در مورد اون شعر پرسید بتونی جواب بدی شعرهای بی اساس در معنی فقط شاید جالب باشه
  • رضا GB ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    4 1
    شهاب حسینی خیلی مزخرف شده
  • علی IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    2 1
    الان مشکل چیه؟ خوب بی معنی دیگه خودت میگی هیچانه، اما همه اواشو دوست دارند، خیلی هم خوب... اونم چیزی نگفت، میگه شما که داری شعر یاده بچه میدی، یه شعری یادش بده معنا هم داشته باشه پر مغز باشه.
  • مرتضی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    4 1
    آخه چرا چرت و پرت میگین چه شعری چه آهنگی چه ربطی داره از همون اولش به بچه یه مشت چرت و پرت تحویل میدین گه چی بشه دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده سواد داری نوچ نوچ بی سوادی نوچ نوچ پس تو خر منی کجای این جمله ادبیات مناسبی داره که من به بچم بگم که تازه چهارتا احمق هم اومدن دارن دفاع میکنن آخه بهشون بگو به بچت بگی خر منی تو شعر چی میگه اونم بر میگرده به باباش میگه توهم خر منی خاک تو سرتوووووون با این شعر و متن ساختنتون
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    2 3
    دیگه وقتی هر ننه قمری میره جلو دوربین همینه دیگه
  • فریدون GR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    3 2
    سلبریتی های تهی مغذ که فقط به پول فکر میکنند تنها دغدغه ای که ندارند فرهنگه
  • فریدون GR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    2 1
    و البته پادشاه آنها جناب تتلو هستند
    • Shadow IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      2 0
      اول اینکه این بحث هیچ ربطی به تتلو نداره. دوم اینکه همه سلبریتی ها بی ریشه و بی سواد نیستن. سلبریتی خوب هم وجود داره مثل همین آقای عليمرداني. ایشون یه حرفی زدن که باعث سو تفاهم شده ربطی به بی سوادی و بی فرهنگی هم نداره. شمایی که داری دیگران رو تهی مغز خطاب میکنی معلومه خودت هیچی از فرهنگ نمیدونی
  • پرستو IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    3 1
    بنده خدا آقای علیمردانی گفت که باید از ادبیات غنی و پرمعنا برای کودکان استفاده کنیم نه اشعار بی معنی و بی محتوا که فقط ریتم مشخصی دارند
  • صدیقه رضایی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    تفسیر این شعر خیلی زیباست و متاسفانه دوستان هنرمند ما نتوانسته اند درک عمیق ادبیات فولکلور را داشته باشند . اتل متل از ماندگارترین ریتم های موسیقی و ترانه های فولکلور ایرانی است
  • صدیقه رضایی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    3 0
    اتل و متل از ترانه ها و اشعار فولکلور ایرانی هستند که برای درک معنی آن باید حتما کمی مطالعه اساطیری و نیز زبانشناسی داشت ، اتل نماد مردانگی و متل نماد زنانگی است . این شعر علی رغم اینکه خیلی ها آنرا مسخره می کنند مث داستان پینوکیو که خیلی ها شخصیت آفرینی نماد های آنرا نمی دانند، متاسفانه خیلی از ایرانیان شخصیت آفرینی نماد های این شعر زیبای اتل و متل را نیز نمی دانند . حال به اختصار بعضی از این نماد ها را توضیح می دهم : اتل نماد مردانگی و متل نماد زنانگی ، آمیزش این دو توله یا کوتوله ای دارد که در بازی مخاطب قرار گرفته و گفته می شود تو توله ! توله همان طفل است که از آمیزش اتل و متل حاصل شده است و نماد حاصل زایش اتل با متل است ، گاو در اسطوره شناسی شرقی ها نماد بسیار خوبی است ، نماد اینکه جهان روی شاخ گاو است ، بماند که داشتن گاو ، داشتن زندگی و چرخیدن چرخ روزمرہ زندگی است . گاو در کشاورزی و زندگی مردم نقش اساسی دارد . بماند که گاو حسن بی اختیار شما را یاد «گاو مش حسن » هم می اندازد . گاو حسن چه جوره منظور گاوی که حُسن و خوبی داره ، احوالش چه جوره ؟
  • صدیقه رضایی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 0
    منظور گاوی که حُسن و خوبی داره ، احوالش چه جوره ؟ این گاو که در کشاورزی ازش استفاده میشه گاو نر هست در شخم زدن و خرمن کوبی ( گاو نر می خواهد و مرد کهن ! ) . گاو حسن گاو نر هست و مشخصه ی اون این هست که نه شیر داره نه پستون و .... ‏گاو شیر ده را نباید به خیش بست . گاو شیر ده را نباید به کسی داد ولی گاوی که نه شیر داره نه پستون می تونند حتی تا هندوستان ببرند ( اشاره به استقامت گاو و نیز اشاره به اساطیری بودن گاو در سرزمین هندوستان که مورد احترام نیز هست ) اینجا می خواهد اشاره کند که گاو محترم هم هست . در ضمن در ادامه اشاره می کند که منظور منطقه جغرافیایی این شعر هندوستان نیست بلکه ایران است و نماد پهلوانی ایرانی که کرد هست را اشاره می کند منطقه ی کردستان .( مصداق مرد کهن !!!) چرا ؟! چون اشاره می کند یک زن کردی بستان ؟ اما کدام کردستان ؟ در ادامه میگه کردستانی که نزدیک آذربایجانی ها هست اسم عم قزی و اشاره به گویش نزدیک آنجا دارد ! پس کردستان ایران هست . کافیست در زندگی گاوی داشته باشی و زمینی و کشاورزی و یک شیر زن از دیار کردستان ! دور کلاهش قرمزی اشاره دقیق به شال قرمز دور سر خانمهای کرد
  • صدیقه رضایی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 0
    میکند ! ( نشانه ی آن زن را می دهد ) نوعی تصویر سازی بسیار زیبا در ضمیر کودک ! تفسیر این شعر خیلی زیباست و متاسفانه دوستان هنرمند ما نتوانسته اند درک عمیق ادبیات فولکلور را داشته باشند . اتل متل از ماندگارترین ریتم های موسیقی و ترانه های فولکلور ایرانی است
    • میثم IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      2 0
      ممنون خانم رضایی از توضیحتون