یک حقوقدان: تقسیم ثروت هنگام طلاق، از مهریه منطقی ‎تر است

ایسنا نوشت: عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: اگر تقسیم ثروت جایگزین مهریه شود، بسیار منطقی‌تر است.

عباس شیخ الاسلامی اظهار کرد: امروزه مهریه تبدیل به معضلی در زندگی افراد شده که به جای تحکیم خانواده، باعث طلاق و جدایی و فرار از ازدواج شده است .

وی ادامه داد: اگر تقسیم ثروت جایگزین مهریه شود خیلی منطقی‌تر است، وقتی زن و مرد زندگی مشترک را آغاز می‌کنند، اگر درآمدی داشتند و سودی حاصل شد، آن را توصیف و نصف کنند .

این حقوقدان با اشاره به اینکه عدم پرداخت مهریه، نباید دلیلی برای زندانی کردن افراد باشد، عنوان کرد: اگر کسی اموال خود را مخفی و یا به نام دیگران زده باشد، حاکمیت باید به قدری قدرت داشته باشد که آن اموال را کشف و حق را به حق‌دار برساند.

شیخ‌الاسلامی بیان کرد: اگر کسی به مفهوم واقعی مفلس باشد و استطاعت مالی نداشته باشد، نباید او را به علت عدم پرداخت مهریه زندانی کرد .چنانچه در قرآن نیز ذکر شده که «المفلس فی الامان الله». برطبق این آیه نباید کسی را به علت فقر در دنیای امروز زندانی کرد .

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: زندانی کردن افراد مفلس به دلیل عدم پرداخت مهریه هم خلاف حقوق بشر و کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی است و هم خلاف شرع، عرف و عقل است.

وی اظهار کرد: زنان هنگام ازدواج باید بدانند که اگر همسر آنها استطاعت مالی دارد، مهریه را از او دریافت کنند، اما اگر بدانند همسر آنها استطاعت مالی پرداخت مهریه را ندارد و بخواهند با توسل به زندانی کردن آنها به حق خود برسند منطقی نیست.

شیخ الاسلامی ادامه داد: مهریه با ارقام سنگینی که وضع می‌شود خود امری بیهوده است؛ بنابراین بررسی واقعی بودن ارقام مهریه حائزاهمیت است. اگر مهریه به‌قدری سنگین باشد که هم مرد استطاعت مالی پرداخت آن را نداشته باشد و هم زن نتواند حق خود را دریافت کند، امری بیهوده و غیرمنطقی است. 

وی با تاکید بر کاهش آمار افرادی که به علت عدم پرداخت مهریه زندانی می‌شوند، گفت: به جای زندانی کردن افراد به دلیل عدم پرداخت بدهی اگر بتوانیم سیستم مالی کشور را تقویت کنیم و یک بانک اطلاعات اموال برای اشخاص، تهیه و شفاف‌سازی مالی انجام دهیم به طوری که افراد نتوانند از  پرداخت بدهی خود فرار کنند، بسیار موثرتر خواهد بود .

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    13 5
    کاملا منطقيه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    6 8
    به نظرمنمهریه عادلانهتر است چون قبول می کنند وحد معییتی است اما روت مرد یازن نتیجه تلاش کوشش هوش استعداد هر کدام از طرفین می باشد که ممکن است از شانس بدش یک پخمه به تمام معنا گیرش امده باشد پس چه دلیلی دارد نتیجه تلاششرا به دیگری بدهد حتی دریک شغل ویک رشته تحصیلی هم نمی توان نقسیم کرد چون هر کس توانی دارد وذکاوتی ولی پسرا نمی توانند مهریه زیاد را قبول نکنند