۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
نوزاد خود را با گهواره بزرگ کنید!

نوزادان سمبل حیات، ظرافت و زیبایی هستند. آنها با آمدنشان دنیای شما را دگرگون می‌کنند و اجازه می‌دهند لذت والدین بودن را بچشید. اما در مقابل، شما نیز موظفید که شرایط لازم برای رشد و تکامل جسمی و روانی آنها را مهیا کنید. مراقبت از نوزاد تازه متولدشده سهم بسزایی در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان دارد.

همچنین می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض که برخی جبران‌ناپذیر هستند، جلوگیری کند. این دوران زمانی است که جنین پس از ماه‌ها زندگی در داخل بدن مادر، پا به دنیای خارج گذاشته و باید خود را با شرایط جدید، یعنی زندگی خارج رحمی تطبیق دهد.

در وب سایت گهواره gahvare.net که به طور تخصصی در حوزه مادر و کودک فعالیت می‌کند، یک دسته بندی به نام "نوزادان" وجود دارد. در این دسته بندی، مجموعه مقالات مرتبط با رشد نوزاد، مراقبت از نوزاد، شیردهی و تغذیه نوزاد، نوزادان خاص نظیر نوزادان نارس و شرایط مراقبت از آنها، و بسیاری موارد دیگر نظیر واکسن‌های دوران نوزادی و شرایط مصرف دارو در نوزادان گردآوری شده است. همچنین در این بخش یک راهنمای سلامتی جامع در مورد بیماری‌ها و شرایط پزشکی مرتبط با نوزادان و روش صحیح مقابله با آنها، آورده شده است. در ادامه با جزئیات بیشتری به شما می‌گوییم که هر بخش شامل چه مقالاتی است و چگونه می‌تواند در حفظ سلامت جسمی و ذهنی کودکتان، به شما کمک کند.    

رشد نوزادان باید چگونه باشد؟

اگر به‌تازگی صاحب یک نوزاد زیبا شده‌اید و یا برای بچه دار شدن برنامه‌ریزی می‌کنید، باید نسبت به تمامی مراحل رشد و تکامل نوزادان شناخته داشته باشید. البته ممکن است سرعت رشد نوزادان تا حدودی با یکدیگر تفاوت داشته باشد؛ زیرا رشد نوزادان تحت تأثیر عوامل وراثتی و محیطی گوناگونی قرار دارد. بااین‌وجود یکسری جداول و منحنی‌هایی برای رشد بررسی وجود دارد که پزشک اطفال با کمک آنها تعیین می‌کند که رشد کودک شما در محدوده نرمال قرار دارد یا خیر. در آنها به مقادیر نرمال وزن، قد و محیط بدن نوزادان به طور میانگین، اشاره شده است.

در بخشی از وب سایت گهواره مقالات مرتبط با رشد نوزادان گردآوری شده است که همگی توسط متخصصین حوزه مادر و کودک، تهیه شده‌اند. پرطرفدارترین مقالات این بخش در رابطه با موضوعاتی نظیر نقاط عطف رشد نوزاد، زمان دندان در آوردن نوزاد، روند وزن گیری نوزاد، نمودارهای رشد نوزادان و بسیاری از موارد دیگر هستند

اگر آگاهی شما در این زمینه‌ها افزایش پیدا کند، می‌توانید جلوی بروز بسیاری از ناهنجاری‌های رشد و تکامل نوزادان را بگیرید.

نوزاد خود را با گهواره بزرگ کنید!

مراقبت از نوزادان باید چگونه باشد؟

اگر بخواهیم به مهم‌ترین وظیفه والدین در قبال فرزندان اشاره کنیم، قطعاً از کلمه مراقبت و حفظ امنیت استفاده خواهیم کرد. کودک شما از زمانی در درون شکم مادر است به مراقبت نیاز دارد و این نیاز، در دوران نوزادی به اوج می‌رسد. چراکه نوزادان با خارج شدن از فضای گرم و مطمئن رحم، اکنون در دنیایی متفاوت با انواع عوامل خطر، قرار دارند. بسیار طبیعی است اگر شما همه نکات لازم برای مراقبت از  نوزادان را ندانید، به‌خصوص اگر برای اولین بار است که صاحب فرزند می‌شوید.

در دسته نوزادان از وب سایت گهواره بخشی به نام مراقبت از نوزادان وجود دارد. در این بخش مقالات متعددی درباره اصول نگهداری نوزاد، روش‌های ایمنی و حفاظت از نوزاد، نکات مربوط به حمام کردن نوزاد، اینکه قنداق کردن نوزاد بهتر است یا پوشک و موارد مهمی که لازم است درباره خواب نوزاد بدانید، گردآوری شده است. این مقالات که توسط متخصصین حوزه مادر و کودک تهیه شده‌اند، می‌توانند به شما در حفظ سلامت جسمی و روانی کودکتان کمک کنند.

شیردهی و تغذیه نوزاد باید چگونه باشد؟

بعید میدانم کسی باشد که از اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و روانی نوزادان آگاه نباشد. تغذیه سالم برای افراد در هر سنی که باشند، بهترین انتخاب است؛ اما در مورد نوزادان، اصول تغذیه تا حد زیادی متفاوت است و قوانین خودش را دارد. اگر کودک شما چه در دوران جنینی و چه در دوران نوزادی دچار سوء تغذیه شود، دچار اختلالات رشد، عقب‌ماندگی ذهنی، کاهش رشد عصبی و بسیاری از مشکلات  دیگر، خواهد شد. همچنین این کودکان معمولاً سیستم ایمنی ضعیفی دارند و دائما به انواع بیماری‌های عفونی و غیر عفونی نظیر انواع آلرژی، مبتلا می‌شوند.

بخش پرطرفدار دیگری که در وب سایت گهواره در نظر گرفته شده است، در رابطه با تغذیه و شیردهی نوزادان می‌باشد. در این بخش تعداد زیادی مقاله متنوع در رابطه با بهترین روش‌های تغذیه نوزادان، اصول تغذیه با شیر مادر و شیر خشک، زمان شروع غذای کمکی و دستورالعمل‌های مربوط به تهیه آن، روش صحیح تغذیه نوزاد و بسیاری موارد دیگر آورده شده است. مقالات این بخش به شما  کمک می‌کنند با تغذیه مناسب، رشد و سلامت جسمی و روانی کودکتان را تضمین کنید.

نوزاد خود را با گهواره بزرگ کنید!

نوزادان خاص را چگونه نگهداری کنیم؟

همه نوزادان ظریف و حساس هستند؛ اما  نوزادانی هستند که به دلیل شرایط خاص، نیاز به مراقبت ویژه دارند. نوزادان نارس گروهی از این نوزادان هستند که درواقع قبل از هفته ۳۷ بارداری پا به این جهان گذاشته‌اند. این نوزادان چون نتوانسته‌اند به طور کامل در رحم مادر، تکامل پیدا کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند. این موضوع در رابطه با نوزادانی که دیرتر از  موعد مقرر به دنیا می‌آیند (بعد از هفته ۴۲ بارداری) نیز صدق می‌کند. گروه دیگری از نوزادان خاص هم هستند که تحت عنوان نوزادان کم‌وزن شناخته می‌شوند. این گروه شامل نوزادانی می‌شود که وزن هنگام تولد آنها کمتر از ۲۵۰۰ گرم باشد. علاوه بر اینها، نوزادانی که با بیماری‌های خاص نوزادی به دنیا می‌آیند نیز در گروه نوزادان خاص طبقه‌بندی می‌شوند.

چیزی که در مورد نوزادان خاص بسیار اهمیت دارد این است که بدانید شرایط نگهداری و مراقبت از آنها با سایر نوزادان متفاوت است. به همین دلیل در دسته نوزادان وب سایت گهواره بخشی هم به نوزادان خاص اختصاص یافته است. در این قسمت مقالات متعدد و مفیدی گردآوری شده است که شامل اصول مراقبت و نگهداری از نوزادان نارس، بیش رس و کم‌وزن، عوارض نارس بودن نوزاد،   آزمایشات نوزادان بستری در NICU، عوارض بستری در بخش NICU، چالش‌های مربوط به نوزادان چندقلو نظیر نحوه تغذیه چندقلوها با شیر مادر و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

نکته بسیار مهم این است که کلیه محتوای موجود در این سایت توسط متخصصین حوزه مادر و کودک تهیه شده‌اند و پیش از منتشر شدن در سایت، از چندین فیلتر مختلف عبور کرده‌اند. شما همچنین می‌توانید در بخشی به نام "تبادل نظر" سؤالات خود را بپرسید و در کمتر از ۷ دقیقه پاسخ خود را از مادران دیگر دریافت کنید. اپلیکیشن گهواره و اینستاگرام آن نیز بسیار پرطرفدار هستند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1485769