فاجعه روز ششم ژانویه؛شورشیان هوادار ترامپ در دو قدمی کدهای هسته‌ای!

ایرنا نوشت: روزنامه گاردین گزارش داد، شورشیان هوادار ترامپ در حمله به کنگره آمریکا، در دو قدمی چمدان حاوی کدهای هسته ای قرار داشتند، چمدانی که تبعات افتادن آن به دست شورشیان همچنان شوک آور و تکان دهنده است.

این رسانه افزود: گزارشی که از شورش هواداران ترامپ در روز ششم  ژانویه منتشر شد، جمعیت حاضر را  در فاصله ۶ متری  مایک پنس معاون ترامپ نشان می دهد، در حالیکه وی در حال فرار از شورشیان است .

 

اما این حمله جزییات تکان دهنده ای هم داشت که حتی دادستان ها هم به آن بی توجه بودند، در کنار پنس در آن روز وحشتناک، یک افسر نیروی هوایی نیز حضور داشت که چمدان سیاه بزرگ حامل کدهای هسته ای موسوم به «فوتبال هسته ای» را حمل می کرد.

این کدها تنها زمانی که رئیس جمهوری می میرد و یا ناتوان می شود فعال می شوند اما تبعات افتادن آن به دست شورشیان همچنان شوک آور و تکان دهنده است.

تام کولینا مدیر سیاسی گروه مدافع خلع سلاح صندوق پلاگ شیرز امریکا در این زمینه گفت: اگر جمعیت معترض، چمدان هسته ای پنس را مصادره می کردند، احتمالا نمی توانستند  دستور فعال سازی هسته ای را بدهند، اما نمایش دکمه هسته ای می توانست باعث ترس و وحشت و بی نظمی گسترده شود.

ممکن بود گارد امنیتی اطراف پنس با استفاده از قوه قهریه مانع از افتادن آن به دست شورشیان شود، اما جمیت حامی ترامپ اگر می خواستند می توانستند نه فقط با کدهای شناسایی معاون رئیس جمهوری، بلکه با تجهیزات ارتباطی رمزگذاری شده با مرکز فرماندهی نظامی ملی در پنتاگون ارتباط برقرار کنند.

این امر می توانست همه گزینه های حمله هسته ای را در اختیار آنها قرار دهد.

افشای چنین کدهایی نه تنها یکی از بدترین موارد نقض امنیتی محسوب می شد بلکه تجهیزات ارتباطی رمزگذاری شده می توانست اطلاعات زیادی را در اختیار دشمنان درباره نحوه پاسخ آمریکا به یک حمله بزرگ قرار دهد.

کارشناسان هسته ای درباره نیاز به این یادگار به جا مانده از دوران جنگ سرد که دشمنان و تروریست ها را هدف قرار می دهد، ابراز تردید کرده اند اما دوران ریاست جمهوری ترامپ همچنان ابعاد این سوال را که آیا یک نفر می تواند اختیار آغاز بکار زرادخانه هسته ای آمریکا را داشته باشد، روشن  کرد.

تام کولینا نویسنده «دکمه» که کتابی درباره ریاست جمهوری آمریکا و سلاح های هسته ای است، در این زمینه گفت:  خطر بزرگتر این بود که ترامپ چمدان هسته ای خود را داشته است که می توانست از آن برای پایان دادن به تمدنی که ما می شناسیم استفاده کند.

گاردین نوشت: به عبارت دیگر شاید نکته هولناک تر از این که کیف حاوی رمزهای هسته ای توسط جمعیت معترض مصادره شود این بود که ترامپ با چنین کدهایی تنها باشد.

چمدان  هسته ای  وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله با بکار گیری تسلیحات هسته‌ای  کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه توسطه رئیس جمهوری نگهداری می‌شود. این وسیله «کمکی» طی بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، بخاطر نگرانی رئیس جمهوری آمریکا جان اف کندی در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، توسط رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا  رئیس جمهور کشور هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند و در درجه دوم، امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای بشوند. در محافل آمریکایی این چمدان را «توپ فوتبال اتمی » یا «کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهوری» می‌نامند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1485868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =