اردوی جهادی جهاددانشگاهی در سیلاب کلوار برگزار شد

اردوی جهادی شهید آشتیانی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد و قرارگاه سازندگی سپاه فتح در سیلاب کلوار از توابع مارگون برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری خبرآنلاین مرکز کهگیلویه و بویر احمد؛به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد، روستای سیلاب کلوار در استان کهگیلویه و بویراحمد جزء توابع شهرستان مارگون در ۱۰۰کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. جمعیت بالغ بر ۴۶۰ نفر  در این روستا زندگی می کنند.
 در روستای سیلاب کلوار  مدارس  مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم با دارا بودن ۳ معلم مقطع ابتدایی و مقاطع متوسطه از ۱۳معلم برخوردارند.
مسجد این روستا  به همت گروه جهادی دانشگاه امام جعفر صادق و همکاری مردم روستا در  سال۱۳۸۷ احداث شده است.
 نماز جماعت های این روستا با داشتن امام جماعت  و مشارکت مردم در نماز برپا می شود.
تمامی فعالیت های فرهنگی از جمله کتابخوانی و برگزاری هئیت و مراسم های مذهبی در این مسجد برگزار می‌شود که نیازمند وسایل صوتی، فرش، موکت، و آبدارخانه است.
منبع درآمد مردم روستای سیلاب کلوار دامداری و کشاورزی است و در فصول مختلف از طریق فروش دارو و خوراکی های محلی می توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند.
اکثر مردان این روستا کارگران فصلی هستند که برای کار به استان های مجاور به خصوص استان اصفهان مراجعه می کنند و در نهایت چندماه دوری از خانواده درآمد چندانی ندارند.
جشنی به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و میلاد حضرت زهرا(س) با حضور و مشارکت مردم روستا در مسجد روستای سیلاب کلوار برگزار شد.
 بهورز روستای سیلاب کلوار با سخنرانی در این جشن با تاکید بر محرومیت و مشکلات این روستا، گفت: از مشکلات جدی این روستا می‌توان به ازدواج اجباری و زودرس دختران نام برد که در نهایت به علت کم تجربگی در زندگی زناشویی در نهایت منجر به خودسوزی می شود.
سید عزیزالله حسینی نیکو تصریح کرد: از دیگر مشکلات روستائیان عدم تحصیل دختران است که دختران با استعداد و علاقه مند به درس خواندن با مخالفت خونواده ها روبرو هستند متاسفانه باور خانواده ها این است که دختران تا مقطع دپیلم می‌توانند درس بخوانند و دغدغه آن ها باید ازدواج و زندگی مشترک باشد.
بهورز روستای سیلاب کلوار با اشاره به گرانی ها، افزود: اعتقاد و باور مردم به جهیزیه های سنگین تاکنون ۵۰ الی۶۰ جوان در شرف ازدواج تمایلی به ازدواج نشان نمی‌دهند.
حسینی نیکو بیان کرد:  زنان در صورت فوت همسر حق مجدد ازدواج ندارند و باید به تنهایی بقیه عمر را سپری کنند.
و از دیگر سختی‌های زندگی زنان روستایی چوپانی کردن است  مجبورند برای چرای حیوانات آن ها را به کوهای اطراف ببرند و با انواع مختلف مشکلات روبرو هستند.
دهیار روستای سیلاب کلوار در حاشیه مراسم بزرگداشت دهه فجر با بیان اینکه پیشرفت و امکاناتی که تاکنون دریافت کرده اند مرهون جمهوری اسلامی است و تاکنون از بسته های معیشتی و کمک های مردمی برخوردار بوده اند، گفت: انتظار ما از مسولین این است که جاده های روستا منتهی به شهرستان مارگون را آسفالت کنند و برای طرح اشتغال زایی زنان روستایی  برای گلیم بافی و خیاطی روستایان نیازمند حمایت های مالی و آموزش هستند تا بتوانند کار خود را در حوزه صنایع دستی توسعه بدهند.
سید علیمراد حسینی مرام با بیان اینکه روستای سیلاب کلوار امکان کشت دارویی را دارد، افزود: در مناطقی چون مازه لیر، دلی سیلواره، لهیل سیچاه و آبتاگ امکات کشت گیاهان دارویی چون درخت بلوط، گلابی وحشی، زال زالک، قارچ، لیزک و تره وجود دارد که می تواند منبع کسب درآمدی خوبی برای ساکنان روستائیان باشد.
دهیار روستای سیلاب کلوار تصریح کرد: انتظار دیگری که از مسولین داریم که گازرسانی به روستا را انجام بدهند تا زنان مجبور نباشند برای تهیه هیزم به کوهای اطراف روستا بروند که با خطر حیوانات وحشی مواجه هستند.
حسینی مرام بیان کرد:  خانه های روستا مداوم در معرض خطر سیلاب است که به علت نبود کانال های سیلاب به اهالی روستا استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت می کنند و نیازمند وام مسکن برای حفاظت از خانه های خود در مقابل سیلاب هستند  در حاشیه این مراسم که با برگزاری کارگاه مشاوره خانواده برای زنان روستایی، برگزاری مسابقه نقاشی، انشاء خواندن، تقلید صدا بین دانش آموزان انجام شد و به برندگان این مسابقه جوایزی اهداء شد.
 و در پایان به همت گروه جهادی شهید آشتیانی جهاددانشگاهی استان کهگیلویه وبویراحمد تعداد۱۰۰بسته نوشت افزار و تعدادی پوشاک به اهالی روستای سیلاب کلوار اهداء شد .
گفتنی است، در راستای طرح کارآفرینی و اشتغال زایی زنان روستایی، کارگاه آموزشی جهت توانمندسازی، استعدادیابی، مشاوره عمومی و تخصصی به همت اردوی جهادی شهید آشتیانی برگزار شد.
 گروه جهادی شهید آشتیانی تعدادی از بانوان روستا را جهت ثبت نام در طرح مشاغل خانگی بر روی سامانه راهنمایی کردند و قرار شد؛ مدرک تخصصی و مهارتی رایگان به ثبت نام کنندگان در طرح مشاغل خانگی و کارآفرینی داده شود.

اردوی جهادی جهاددانشگاهی در سیلاب کلوار برگزار شد

اردوی جهادی جهاددانشگاهی در سیلاب کلوار برگزار شد

اردوی جهادی جهاددانشگاهی در سیلاب کلوار برگزار شد

اردوی جهادی جهاددانشگاهی در سیلاب کلوار برگزار شد

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1485884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =