پوتین از احتمال مسدود کردن اینترنت خارجی خبر داد

ایسنا نوشت: رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، امکان قطع کردن سرویس‌های اینترنت خارجی در کشورش را در صورت بروز اقدام خصمانه علیه روسیه رد نمی‌کند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتش شرح داد، محدودیتها علیه سرویس‌های اینترنت خارجی تنها هنگامی که کشورش گزینه جایگزین خود را به کار بگیرد، اجرا می‌شوند.

 

پوتین در دیدار با دبیران رسانه‌های روسیه گفت: "و زمانی که ما چیزی متعلق به خودمان داشته باشیم، محدودیت را، اگر که اصلا قرار به اجرایش باشد، تنها با در نظر گرفتن یک وضعیت خاص اجرا خواهیم کرد. من نمی‌خواهم هیچ چیز را به شکل مصنوعی قطع کنم، اما زمانی که اقداماتی خصمانه به اجرا در بیایند، من این کار را رد نمی‌کنم. اقدامات خصمانه در قبال کشور ما غیرقابل قبول هستند."

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، سرویس‌های فن آوری داخلی زیادی در روسیه همچون یاندکس و اسبربانک هستند که دورنماهای خوبی دارند.

پوتین اظهار کرد: همکاران محترم ما زمانی که ببینند یک جایگزین وجود دارد و در این بازار انحصار ندارند، به صورت متفاوت عمل خواهند کرد.

اوایل فوریه، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، این "ممکن" است که ترافیک اینترنت خارجی در صورت اقدامات "غیردوستانه" علیه روسیه، کاهش یابد اما متذکر شد که این سناریو "بعید" است.

او همچنین گفت که روسیه یک لایحه درخصوص بخش اینترنت خود دارد که اگر تصویب شود خواهد توانست به شکل خودمختار عمل کند.

در حالی که مقامهای روس زیادی نسبت به کنترل بخش چشمگیری از فضای سایبری جهانی توسط شرکتهای بزرگ فن آوری آمریکایی اظهار نگرانی کرده‌اند، مدودف در اکتبر ۲۰۲۰ گفت، این تسلط یک سری مسائل را ایجاد می‌کند و متذکر شد که روسیه "معتقد است هر کشوری باید فضای سایبری‌اش را کنترل کند."

نگرانی‌ها درخصوص امکان اعمال سانسور شرکتهای فن آوری آمریکایی و مداخله بالقوه در امور داخلی کشورهای دیگر منجر به بحث رفتن روسیه به سمت بخش اینترنت خودمختار خود و کاستن از اتکایش به ترافیک اینترنت جهانی شده است.

این تذکر داده شد که مسائل و تهدیدات بالقوه زیادی در ارتباط با طرح پیشنهادی فاصله گرفتن روسیه از شبکه جهانی اینترنت وجود دارد که می‌توانند باعث اختلال در ثبات اینترنت شوند. با این حال به گفته مقامهای روسیه یک برنامه برای این وضعیت وجود دارد و سیستمهای پشتیبانی حیاتی این کشور محافظت می‌شوند و چه روسیه به شبکه جهانی وصل باشد یا نباشد، قادر به کارکرد هستند.

پوتین در ادامه اظهاراتش گفت، اعتراضات غیرمجاز اخیر برگزار شده در روسیه در حمایت از آلکسی ناوالنی، چهره مخالف دولت این کشور در نتیجه سواستفاده طرفهای مخالف از وضعیتی که در آن نارضایتی و رنجش در میان مردم انباشته شده، بود؛ چیزی که در بخش‌های مختلف جهان مشاهده می‌شود.

پوتین تصریح کرد: "در ارتباط با بیرون آمدن مردم برای اعتراض کردن از جمله در ارتباط با این چهره (ناوالنی). این چهره دقیقا حالا دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، حالا که در کشورهای زیادی در جهان، از جمله در کشور ما، در میان مردم خستگی و انباشت رنجش و نارضایتی، از جمله در ارتباط با شرایط زندگی و درآمدشان وجود دارد."

به گفته رئیس جمهور روسیه، همه گیری کروناویروس منجر به احساسات منفی در میان مردم با در نظر گرفتن این حقیقت که زندگی مردم اکنون بدتر شده، شده است.

وی افزود: "البته این وضعیت از سوی کسانی در اروپا و کشورهای دیگر و در آمریکا مورد سواستفاده قرار می‌گیرد. این وضعیت مورد استفاده طرفهای مخالف قرار دارد. و آنها در اینجا (روسیه) نیز در تلاش برای سواستفاده از آن هستند. آنها تاکنون نیز این کار را کرده‌اند! البته که غیر از آن نیست، این چیزی است که آنها رویش حساب باز کرده‌اند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، نفوذ فزاینده روسیه در فضای پساشوروی و دستاوردهایش در حوزه‌های مختلف برای دشمنانش که "برای منافعشان علیه روسیه متوسل به استفاده از افراد بلندپرواز می‌شوند"، آزاردهنده می‌شود.

پوتین در نشست با دبیران رسانه‌های روسیه افزود: مخالفان و دشمنان بالقوه ما از زمان بسیار قدیم در تاریخ مدرن ما و در تاریخ قبل‌تر، قبل و در جریان جنگ جهان اول، روی افراد بسیار بلندپرواز، تشنه قدرت اتکا می‌کردند و همواره از آنها استفاده کرده‌اند. آنها البته از آنها نه برای منافع این افراد بلکه به سود خودشان استفاده کرده‌اند. در این مورد چیز جدیدی وجود ندارد.

به گفته پوتین، دستاوردهای روسیه در حوزه‌های مختلف نظیر واکسن اسپوتنیک V برای کروناویروس، مخالفان مسکو را "آزار می‌دهد" و آنها را وادار به چسبیدن به سیاست مهار، از جمله در اقتصاد می‌کند.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: نفوذ ما در فضای پساشوروی با همه دشواری‌ها رو به رشد است...این موجب نگرانی (در میان رقبای روسیه) می‌شود و چیزی است که می‌خواهند ما از آن فاصله بگیریم. وی افزود، "افراد تشنه قدرت" از این بابت مورد استفاده قرار می‌گیرند و "هر چه ما قدرتمندتر بشویم، این سیاست مهار شدیدتر می‌شود".

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1486175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =