منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز حرف اول را در سرمایه گذاری می زند

شهردار منطقه ۸ تبریز با بیان اینکه طی سه سال اخیر سرمایه گذاری خوبی در منطقه تاریخی شهر انجام شده است، گفت: با توجه به بافت تاریخی و فرهنگی منطقه ۸، پروژه های عمرانی این منطقه با مناطق دیگر شهر تبریز متفاوت است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، علی مدبر با اشاره به پتانسیل بالای این منطقه تاریخی و فرهنگی اظهار کرد: سرمایه گذاری در پروژه هایی همچون مجتمع تجاری عتیق، کبود، آیسان، میارمیار، بلوک های گلستان، ایستگاه های مترو و ... موجب شده تا این منطقه حرف اول را در بحث سرمایه گذاری بزند.

او ادامه داد: در کنار چنین پروژه های عمرانی و تجاری، ما باید نیم نگاهی نیز به درآمدهای پایدار ناشی از مباحث گردشگری، خانه های تاریخی و قدیمی، بومگردی، صنایع دستی و ... منطقه داشته باشیم و در این راستا منطقه را به ۱۲ حوزه و ۶۰ بلوک تقسیم بندی کرده ایم که بتوانیم پتانسیل های موجود را کشف کنیم.

شهردار منطقه ۸ تبریز با بیان اینکه باید نگاه به این منطقه تاریخی و فرهنگی فرق داشته باشد، عنوان کرد: برای دستیابی به این مهم لازم است تا ابتدا چارت سازمانی با اهداف و اقدامات منطقه تاریخی و فرهنگی همخوانی داشته باشد و سپس منابع مالی روی درامدهای پایدار باشد و به مواردی همچون صدور پروانه و جرائم ماده ۱۰۰ متکی نباشد.

او افزود: در جلسه دو هفته قبل شورای اسلامی شهر تبریز خوشبختانه با رای  ۱۳ عضو محترم شورا، مصوب شد تا ساختار منطقه عوض شود و منابع مالی به مواردی همچون ماده ۱۰۰ متکی نباشد. بر اساس این مصوبه همچنین حوزه منطقه تاریخی و فرهنگی توسعه می یابد و سیاستهای این منطقه نیز متمرکز می شود.

مدبر با اشاره به برنامه های شهرداری منطقه ۸ تبریز، گفت: ایجاد هفته بازارهای مختلف از جمله در زمینه های فرهنگی و هنری، تعریض پیاده راه ها و مسیرهای گردشگری و حذف پارکبان ها، تملک بعضی از خانه ها و بناهای قدیمی از حمام قاضی در بازار، مرمت و احیای خانه های قدیمی و ... از جمله برنامه های این منطقه است.

او در خصوص اقدامات این منطقه در موضوع فضای سبز، افزود: هم اکنون گلخانه های منطقه فعال است و ما امسال که به نام سال فضای سبز نامگذاری شد، با تمام توان در توسعه فضای سبز منطقه تلاش می کنیم و در این راستا طی ماه های گذشته اقدامات مهمی از جمله کاشت حدود سه هزار درخت و درختچه انجام داده ایم. البته ایجاد پارک در منطقه ۸ که یک منطقه فشرده است، کار سختی است اما با این حال طی سه سال اخیر پارک های هاشمیه، سلیمی و امیریه را ایجاد کرده ایم و باندهای فضای سبز خیابان جمهوری را نیز توسعه داده ایم.

شهردار منطقه ۸ تبریز با اشاره به اقدامات عمرانی این منطقه، اظهار کرد: پروژه های عمرانی منطقه ۸ با پروژه های عمرانی دیگر مناطق فرق دارد. از مهم ترین اقدامات عمرانی ما، توسعه سنگفرش ها هم در داخل بازار و هم در داخل بافت های قدیمی و تاریخی منطقه بوده است. ما تقریبا ۱۰۰ درصد مسیرهای اصلی بازار و بافت های تاریخی منطقه را سنگفرش کرده ایم و سال آینده نیز در ساماندهی نماها و تاسیسات بازار هزینه خواهیم کرد.

او در ارتباط با اقدامات منطقه در خصوص کانال های هدایت آب های سطحی، گفت: با توجه به اینکه مسیرگشایی ها در این منطقه از دهه ها قبل بوده، در آن زمان برای ۱۰۰ سال آینده پیش بینی نشده بود و از طرفی اکثر تاسیسات بخصوص تاسیسات کلان زیرزمینی از مرکز شهر و این منطقه عبور می کند. این موضوع باعث شده تا در ایجاد و توسعه کانال های هدایت آب های سطحی دچار محدودیت شویم اما با این حال ما در منطقه تاریخی و فرهنگی هشت هزار و ۶۶۴ متر کانال روپوشیده داریم و آخرین کانالی که در این مقدار قرار گرفت، کانال رضانژاد بود.

مدبر با بیان اینکه پیاده محور کردن معابر، یکی از سیاست های سال جاری شهرداری منطقه ۸ تبریز بوده است، افزود: با توجه به اینکه این منطقه کوچک ترین و در عین حال فشرده ترین منطقه تبریز است، کمترین روگذر و زیرگذر را داریم و برای مسدود کردن مسیر جهت اجرای پروژه های عمرانی دچار محدودیت هستیم. بر این اساس آخرین حفاری های منطقه در زمان احداث پارکینگ والمان و بارون آواک انجام شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =