۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۳

در حالی‌که میلیاردها نفر در سراسر دنیا حساب بانکی ندارند، اما همه آن‌ها صاحب یک گوشی تلفن همراه هستند. این موضوع در آفریقا به انقلابی در بانکداری الکترونیکی منجر شده است.

فریبا فرهادیان: آفریقا دارای سریع‌الرشدترین بازار موبایل را در دنیا است و اکثر اپراتورهای آن نیز شرکت‌های محلی هستند. نمونه خوبی از این بازار، کشور آفریقای جنوبی است که در آن تعداد شماره‌های تلفن همراه 8 برابر خطوط تلفن ثابت است. کنیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ده سال پیش، در این کشور فقط 15 هزار گوشی تلفن همراه فروخته شده بود؛ اما درحال‌حاضر این تعداد به بیش از 15میلیون رسیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بانکداری با تلفن همراه یکی از موارد استفاده از تلفن همراه است که به کشورهای آفریقایی نیز راه یافته است. این شیوه بانکداری در واقع سامانه‌ای است که به مشتری خود اجازه می‌دهد عملیات بانکی را از طریق تلفن همراه خود انجام دهد. در این سامانه با نصب یک نرم‌افزار بر روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب ، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد. در این روش برای انتقال اطلاعات از پیامک استفاده می‌شود. پیامک را که فراموش نکرده‌اید؟

ایجاد یک حساب بانکی روی گوشی همراه برای آفریقایی‌ها کار بسیار ساده‌ای است. تنها کاری که باید انجام دهند این است که به یک آژانس معتبر مراجعه کنند و یک گوشی همراه و کارت شناسایی ارائه دهند و مقداری پول بپردازند. این پول به حساب شخص واریز می‌شود و وی می‌تواند با آن هرچیزی بخرد. یک کشاورز اهل Masai برای فروش گاو خود، از این فناوری استفاده کرده است تا از دست دزدان در امان بماند.

تعداد زیاد، معاملات کم
فقط 5 درصد تانزانیایی‌ها صاحب حساب بانکی هستند. در اتیوپی نیز به ازای هر صد هزار نفر یک بانک وجود دارد. آفریقایی‌هایی هم که حساب بانکی داشته باشند، برای انتقال پول‌هایشان باید کارمزد بالایی بپردازند. تمام این موارد همان شکاف‌هایی هستند که بازار بانکداری موبایل روی آن متمرکز شده تا آن را پر کند.

پائولین واگان، رییس بزرگ‌ترین سرویس بانکداری موبایل کنیا با نام ام.پسا به بی‌بی‌سی می‌گوید در حالی‌که میزان پولی که جابجا می‌شود اغلب کم و ناچیز است، اما حجم خالص تجارت انجام شده آن را جبران می‌کند. به گفته وی در این شرکت بیش از 7 میلیون مشتری ثبت‌نام کرده‌اند.

به هر حال آن‌چه مهم است این است که انقلاب تلفن همراه در حال پشت سر گذاشتن قسمت بزرگی از قاره سیاه است. میزان نفوذ تلفن همراه در کشورهایی مثل کنیا، آفریقای جنوبی و اکثر آفریقای شمالی به صددرصد نزدیک شده است؛ با این‌وجود در کشورهایی مثل بروندی، اریتره و روآندا این نفوذ هنوز کمتر از 30 درصد است! گفته می‌شود درآمدهای پایین و نداشتن سود، موانعی هستند که بر سر راه فروش و استفاده از تلفن همراه در این کشورها وجود دارد. علاوه‌براین مالیات‌های 30 درصدی در کشوری مثل تانزانیا و اوگاندا جزو موانع بازدارنده دیگر محسوب می‌شوند.

کارشناسان ارتباطات معتقدند اکثر بازارهای آفریقایی، بازارهایی پرمخاطره برای شرکت‌های تلفن همراه هستند. ناگل هاوکینس، تحلیلگر مستقل صنعت، دلیل این پرمخاطره بودن را وجود دولت‌هایی ناپایدار و عدم پرداخت بدهی‌ها عنوان می‌کند.

کد خبر 14879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =