بحران کمبود گروه‌های خونی در استان فارس/ بیماران سرطانی و تالاسمی به شدت نیازمند خون هستند

مدیرکل انتقال خون استان فارس از کاهش شدید ذخایر خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران تالاسمی و مبتلا به سرطان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از فارس : تاخت و تاز بی‌امان کرونا آن هم در موج چهارم شیوع ویروس کرونا این روزها با همه مخاطراتی که در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است، بر روی حیاتی‌ترین نیاز بیماران (فرآورده‌های خونی) تاثیر نامبارک داشته و متاسفانه آمار اهدای خون و تعداد مراجعان در استان در وضعیت هشدار قرار دارد و شاهد کاهش شدید ذخائر خونی برای تمام گروه‌های خونی در استان هستیم.

 مردم نوع‌دوست فارس که در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت همیشگی داشتند، اما امروز و در شرایط کرونایی به دلیل ترس از این ویروس منحوس و حفظ سلامتی خود، مشارکت کمتری را در اهدای خون دارند. آمار اهدای خون در این روزها نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است و این زنگ خطری برای سلامت به شمار می‌رود.

فراموش نکنیم که بیماران مبتلا به سرطان و تالاسمی عمده‌ترین بیماران نیازمند به خون هستند و نیاز به خون یک نیاز دائمی است؛ در این روزهای کرونایی سلامت انسان‌ها همچون دری گرانبهاست.

مسعود ترابی: از کاهش شدید ذخایر خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران سرطانی و تالاسمی در استان خبر داد و اظهار داشت: از تمامی شهروندان عاجزانه درخواست داریم با تمام گروه‌های خونی برای اهدای خون و نجات جان بیماران در این امر خداپسندانه مشارکت جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال ۱۷۷ هزار و ۴۹۸ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۲ هزار و ۲۷۴ موفق به اهدا خون شدند، افزود: از این تعداد ۸ هزار و ۱۲۲ نفر زن و ۱۲۴ هزار و ۱۵۲ نفر مرد بودند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس افزود: این در حالی است که مجموع آمار خونگیری در سال گذشته ۱۵۲۰۱۶ بوده است که شاهد کاهش چشمگیر اهدای خون در سطح استان هستیم.

ترابی با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کووید ۱۹ حداقل ۲۸ روز بعد از بهبودی است ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۷۲۱ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۶۲۲ نفر موفق به اهدای پلاسما شدند و افراد واجد شرایط به این مهم می‌توانند به پایگاه انتقال خون واقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ظهر مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس عمر و ماندگاری خون کامل را ۳۰ روز و پلاکت را حداکثر ۳ روز دانست و گفت: بیش از ۷۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی می‌رسد که به این هدیه نجات بخش نیاز مستمر دارند.

وی با بیان اینکه روزانه به دلیل اعمال جراحی در بیمارستان‌ها حدود ۲ هزار واحد خون و فراورده‌های خونی برای ۷۳ مرکز درمانی در سطح استان نیاز داریم که اهدای خون ۷۰۰ اهدا کننده خون باید تامین شود، افزود: با توجه به زیاد بودن عمل‌های جراحی، مصرف خون در این استان نسبت به استان‌های دیگر بالاتر است. در فارس علاوه بر نیاز خون برای عمل‌های الکتیو و اورژانسی، بیماران تالاسمی و سرطانی نیز مقدار زیادی از خون مصرفی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

ترابی تصریح کرد: در شهر شیراز پایگاه‌های قصردشت و نمازی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه شب آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس تاکید کرد: با شیوع کرونا دستورالعمل‌های مرتبط با ویروس در سطح سازمان انتقال خون تدوین و تمامی موارد از جمله طرح فاصله‌گذاری و ضدعفونی در بخش‌های پایگاه‌های انتقال خون اجرایی می‌شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1489033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =